Levels of evidence and grades of recommendation (I). Towards the GRADE perspective

R. Aguilera Eguía; Edson Zafra-Santos; C. Rojas Sepúlveda; Aguayo-Alcayaga G.; D. Sánchez León; T. Aguilera Eguía

Abstract

Nowadays, it is being important to take clinical decisions based on the best levels of evidence and grades of recommendation because both concepts are a fundamental pillar of evidence-based practice. Currently we can count over a hundred tools, 19 systems to assess the quality and 7 to grade the recommendations, the scales can use letters (A, B, C, etc.), numbers (I, II, III) or a combination of both (Ia, IIb, IIa, etc.) but the way to express the levels of evidence and grades of recommendation is quite unequal among different scales, showing differences in the criteria of graduation, reproducibility, and interpretation of the grades of recommendation, that can confuse and increase the uncertainty when making a clinical decision. The purpose of our work is to show the initiatory GRADE. dencia. Actualmente podemos contabilizar más de cien herramientas, 19 sistemas para evaluar la calidad y 7 para graduar las recomendaciones, las escalas pueden utilizar letras (A, B, C, etc.), números (I, II, III) o una combinación de ambos (Ia, IIb, IIa, etc.). Sin embargo, la forma de expresar los niveles de evidencia y grados de recomendación es totalmente dispar entre las distintas escalas, presentando diferencias en los criterios de graduación, reproducibilidad e interpretación de los grados de recomendación, lo que puede confundir e incrementar la incertidumbre en el momento de tomar una decisión clínica. El propósito de nuestro trabajo es dar a conocer la iniciativa GRADE.

Más información

Título de la Revista: Revista de la Sociedad Espanola del Dolor
Volumen: 21
Número: 2
Editorial: Inspira Network Group, S.L
Fecha de publicación: 2014
Página de inicio: 92
Página final: 96
Idioma: Español
URL: https://scielo.isciii.es/pdf/dolor/v21n2/06_revisionesmba1.pdf
Notas: SCIELO