Factors influencing entrepreneurial intentions among Chilean secondary vocational students

Torres-Ortega, Jorge

Abstract

--- - PurposeThis paper aims to determine the effect of a set of factors (attitude toward entrepreneurship, perceived behavioral control or entrepreneurial self-efficacy, previous experience, internal locus of control and entrepreneurial alertness) on the entrepreneurial intentions of Chilean secondary vocational school students.Design/methodology/approachAn online survey was sent to all secondary-level students from four Chilean vocational schools (3,052 students). A total of 1,644 valid questionnaires were received. The data were analyzed using partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM).FindingsThe results show that attitude toward entrepreneurship and perceived behavioral control positively and significantly impact the students' entrepreneurial intentions, but not the previous experience.Research limitations/implicationsSince this research was carried out in a specific reality, the results may lack generalizability. Also, the proposed model requires further development through the incorporation of other factors. It is then suggested to replicate this study in other countries as well as to incorporate new variables and test new relationships.Practical implicationsEntrepreneurship education programs at the secondary level should emphasize changing/stimulating adolescents' attitudes toward entrepreneurship as well as improving their confidence in their entrepreneurial abilities.Originality/valueThis is one of the few studies that provide empirical evidence about the determinants of entrepreneurial intentions in adolescents, particularly in Latin America, and with a large sample. - Prop & oacute;sitoEl prop & oacute;sito de este estudio es determinar el efecto de un conjunto de factores (actitud hacia el emprendimiento, control conductual percibido o autoeficacia emprendedora, experiencia previa, locus de control interno y alerta emprendedora) sobre las intenciones emprendedoras de estudiantes secundarios t & eacute;cnico-profesionales chilenos.Dise & ntilde;o/metodolog & iacute;a/aproximaci & oacute;nUna encuesta online fue enviada a todos los estudiantes de nivel secundario de cuatro escuelas t & eacute;cnico-profesionales chilenas (3,052 estudiantes). Se recibieron un total de 1,644 cuestionarios v & aacute;lidos. Los datos obtenidos fueron analizados a trav & eacute;s de una t & eacute;cnica de modelizaci & oacute;n de ecuaciones estructurales (PLS-SEM).ResultadosLos resultados muestran que la actitud y el control conductual percibido impactan positiva y significativamente sobre las intenciones emprendedoras de los estudiantes, no as & iacute; la experiencia previa.Limitaciones/implicancias de la investigaci & oacute;nDado que esta investigaci & oacute;n se llev & oacute; a cabo en una realidad espec & iacute;fica, se debe ser cauteloso a la hora de generalizar sus resultados. Asimismo, el modelo propuesto requiere un mayor desarrollo a trav & eacute;s de la incorporaci & oacute;n de otras variables. Se sugiere entonces replicar este estudio en otros pa & iacute;ses, as & iacute; como incorporar nuevas variables y someter a prueba nuevas relaciones.Implicancias pr & aacute;cticasLos programas de educaci & oacute;n emprendedora en el nivel secundario debiesen poner & eacute;nfasis en cambiar/estimular las actitudes hacia el emprendimiento de los adolescentes, as & iacute; como en mejorar su confianza en sus propias habilidades emprendedoras.Originalidad/valorEste es uno de los pocos estudios que aporta evidencia emp & iacute;rica acerca de los determinantes de las intenciones de emprender en adolescentes, particularmente en Am & eacute;rica Latina y con una muestra amplia.

Más información

Título según WOS: Factors influencing entrepreneurial intentions among Chilean secondary vocational students
Título de la Revista: ACADEMIA-REVISTA LATINOAMERICANA DE ADMINISTRACION
Volumen: 37
Número: 2
Editorial: Emerald Group Publishing Ltd.
Fecha de publicación: 2024
Página de inicio: 265
Página final: 286
DOI:

10.1108/ARLA-03-2023-0051

Notas: ISI