Exploring the Effect of Plain Terminology on Processing and Comprehension of Administrative Texts in Spanish: A Self-Paced Reading Experiment

Fernández-Silva S.; Cortés, JAN

Keywords: comprehension, terminology, a, n, self-paced reading, plain language, legal-administrative texts, legal Spanish, processing difficulty, comprensi & oacute, dificultad de procesamiento, espa & ntilde, ol jur & iacute, dico, lenguaje claro, lectura autoadministrada, terminolog & iacute, textos jur & iacute, dico-administrativos

Abstract

Clear communication between government administrations and citizens is a challenge in democratic societies. Public administration texts often contain technical legal terms, essential to convey specialized knowledge with precision but often impenetrable to non-experts. The plain language movement provides guidelines for simplifying legal-administrative texts, recommending avoiding, explaining, or replacing technical terms with more transparent synonyms. This study assesses the effect of plain terminology on the processing and comprehension of administrative texts in Spanish. We conducted a self-paced reading experiment in which participants (N = 117) read texts with legal-administrative terms and their plain synonyms and answered comprehension questions. Results showed that plain terms significantly improved comprehension but did not reduce reading times. Mixed linear regression analysis revealed that other term properties-length, frequency, and comprehensibility-also influenced reading speed and comprehension. These findings suggest that these factors should be considered when proposing clear alternatives to legal terminology. Lograr una comunicaci & oacute;n clara entre la Administraci & oacute;n y la ciudadan & iacute;a es un reto al que se enfrentan las sociedades democr & aacute;ticas. Los textos redactados por las administraciones p & uacute;blicas contienen t & eacute;rminos jur & iacute;dicos que son esenciales para transmitir conocimiento especializado con precisi & oacute;n, pero a menudo son incomprensibles para el p & uacute;blico no especializado. Las iniciativas a favor del lenguaje claro proponen recomendaciones para simplificar los textos jur & iacute;dico-administrativos, que en el plano de la terminolog & iacute;a consisten en evitar los t & eacute;rminos, explicarlos o sustituirlos por sin & oacute;nimos m & aacute;s transparentes. Este estudio investiga el efecto de la terminolog & iacute;a clara en el procesamiento y comprensi & oacute;n de textos administrativos en espa & ntilde;ol. Se dise & ntilde;& oacute; un experimento de lectura autoadministrada en el que 117 participantes leyeron textos con t & eacute;rminos jur & iacute;dico-administrativos y con sin & oacute;nimos terminol & oacute;gicos claros y respondieron preguntas de comprensi & oacute;n. Los resultados mostraron que los t & eacute;rminos claros mejoraron la comprensi & oacute;n pero no redujeron el tiempo de lectura. El an & aacute;lisis estad & iacute;stico con modelos lineales mixtos revel & oacute; que otras propiedades del t & eacute;rmino, como la longitud, la frecuencia y la comprensibilidad, tambi & eacute;n ejercieron un efecto en el tiempo de lectura y la comprensi & oacute;n. Estos hallazgos sugieren que estos factores deber & iacute;an considerarse a la hora de proponer variantes claras a la terminolog & iacute;a jur & iacute;dico-administrativa.

Más información

Título según WOS: Exploring the Effect of Plain Terminology on Processing and Comprehension of Administrative Texts in Spanish: A Self-Paced Reading Experiment
Volumen: 35
Número: 2
Fecha de publicación: 2025
Página de inicio: 659
Página final: 671
Idioma: English
DOI:

10.1111/ijal.12650

Notas: ISI