Rural territories in socio-environmental crisis: Challenges and opportunities for building sustainable schools and communities in Chile

Reyes-Espejo, María Isabel; Núñez Muñoz, Carmen Gloria; Bustos González, Raúl Antonio; Oyarzún, Juan de Dios; Salinas Silva, Víctor; Becerra, Rukmini; Joiko, Sara; Millán, Juan David; Tovar-Correal, Marjorie; Chiwaikura Bart, Natalia; Núñez Tobar, Javiera

Keywords: cambio climático, comunidades rurales, Sustentabilidad ambiental, escuelas rurales

Abstract

The Chilean model of economic development, based on the extraction of natural resources, has had significant environmental and social impacts on the country, especially in rural areas. The research project "Towards the construction of sustainable schools and communities in rural areas in socio-environmental crises" studies the interaction between the unregulated exploitation of natural resources, the resulting socio-environmental crises and the responses of schools and communities in the affected rural areas. Based on a documentary and socio-bibliometric approach, identifying the main issues and research gaps related to the socio-environmental crises in the selected territories. The research showed that there are few studies on the role of rural schools and community organizations in the addressing of the socio-environmental crises of the territories and the fostering of long-term educational and community resilience. This reflects the low visibility that these communities are receiving, despite their significant potential on the matter. El modelo chileno de desarrollo económico, basado en la extracción de recursos naturales, ha tenido importantes impactos ambientales y sociales en el país, especialmente en las zonas rurales. El proyecto de investigación «Hacia la construcción de escuelas y comunidades sustentables en zonas rurales en crisis socioambientales» estudia la interacción entre la explotación no regulada de los recursos naturales, las crisis socioambientales resultantes y las respuestas de las escuelas y comunidades de las zonas rurales afectadas. A partir de un enfoque documental y sociobibliométrico, se identifican las principales cuestiones y lagunas de investigación relacionadas con las crisis socioambientales en los territorios seleccionados. La investigación mostró que existen pocos estudios sobre el papel de las escuelas rurales y las organizaciones comunitarias en el abordaje de las crisis socioambientales de los territorios y el fomento de la resiliencia educativa y comunitaria a largo plazo. Esto refleja la escasa visibilidad que reciben estas comunidades, a pesar de su importante potencial en la materia.

Más información

Título de la Revista: JOURNAL OF PREVENTION AND INTERVENTION IN THE COMMUNITY
Volumen: 52(3-4)
Editorial: Taylor & Francis Online
Fecha de publicación: 2024
Página de inicio: 379
Página final: 399
Idioma: inglés
Financiamiento/Sponsor: “Hacia escuelas y comunidades sostenibles en territorios rurales en crisis socioambiental (Towards sustainable schools and communities in rural territories in socio-environmental crisis)” (ANID/ATE230053), is being funded by the Agencia Nacional de Invest
URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39989299/
DOI:

https://doi.org/10.1080/10852352.2025.2463749

Notas: ESCI (Clarivate), Scopus (ELSEVIER), EMBASE (ELSEVIER), MEDLINE (United States National Library of Medicine), Psycinfo (American Psychological Association - APA)