La mujer en la publicidad televisiva de alimentos en Chile: una aproximación feminista desde el análisis argumental del discurso

Carolina Godoy; Marianela Denegri; Berta Schnettler; Mauricio Alarcón

Keywords: women, discourse analysis, colonialism, discurso, food advertising, publicidad de alimentos, mujer, colonialismo

Abstract

The objective of the present study is to analyse the way in which a category of women is constructed discursively from advertisements linked to food. Argumentative discourse analysis is used to inquire under a discursive and feminist approach the role assigned to women in food advertising. Analysis was conducted to 15 advertisements broadcasted on Chile's main free-to-air media. Results revealed the discursive articulation of three major dimensions of colonialism's logic and forms of social classification associated with women in the context of capitalism: control of social relations, bourgeois family and denial of the productive role of women.

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Título según SCIELO: La mujer en la publicidad televisiva de alimentos en Chile: una aproximaci�n feminista desde el an�lisis argumental del discurso
Título de la Revista: Comunicación y Medios
Volumen: 28
Número: 40
Editorial: Instituto de la Comunicación e Imagen, Universidad de Chile
Fecha de publicación: 2019
Página de inicio: 68
Página final: 81
Idioma: es
DOI:

10.5354/0719-1529.2019.53950

Notas: WOS-ESCI, SCIELO