Chapter I: Conceptual references on equity in university education. / Capítulo I: Referencias conceptuales sobre equidad en la educación universitaria.
Keywords: University equity, educational inclusion, g+enero, diversidad / Equidad universitaria, inclusión educativa, gender, diversity
Abstract
The growing increase in university enrollment means that higher education institutions have to address situations that had not been present before the growing process of massification. The new generations include new students coming from more vulnerable social and economic sectors, conditions that can lead to negative results in terms of their academic performance, such as: repetition, increase in the period of admission - graduation - graduation ² in the best case², and desertion in the worst case scenario. It can also be observed that those who are able to graduate have access to jobs in longer periods of time, of lower hierarchy, as a result of their conditions of entry and student development in the university. The young people of the new cohorts are mainly characterized by their low cultural capital and insufficient high school education, conditions that are different from those of their predecessors from the more affluent sectors that traditionally had access to the university. To face this new reality, in all countries there have been important efforts to grant financial aid in the form of scholarships or soft loans, which has undoubtedly facilitated the access of students from the lower income quintiles, however, from the perspective of the teaching function, there has not been an adequate counterbalance to balance the cultural and educational differences of these students with their peers who come from the higher quintiles. from the higher quintiles. Although the efforts made have been reflected in an increase in higher education coverage, there is still no equity in access and even less in terms of permanence, graduation and subsequent labor market insertion. In fact, people from sectors that are disadvantaged for socioeconomic, gender or ethnic reasons who apply to higher education are those who manage to overcome a history of inequalities that limit the full development of their potential and leave most of their reference group without the possibility of taking advantage of this educational opportunity. This situation confronts the universities with the challenge of finding a solution to the problem of the lack of access to higher education for the majority of the population. This situation confronts universities with the challenge of establishing or improving orientation, selection and admission systems, including, if necessary, remedial measures to compensate for the educational limitations of the most vulnerable students entering university. Likewise, it is proposed to provide them with follow-up, with the purpose of helping them to bring their academic performance on a par with that of their more advantaged peers. Despite the undeniable progress achieved, there is consensus that the issue of equity must be addressed in a more comprehensive manner, considering resources, access, permanence, achievements and results, which requires the fulfillment of at least five minimum conditions in higher education. El creciente aumento de la matrícula universitaria conlleva a que las instituciones de educación superior tengan que abordar situaciones que no habían estado presentes antes del creciente proceso de masificación. Las nuevas generaciones incluyen nuevos estudiantes provenientes de sectores sociales y económicos más vulnerables, condiciones que pueden devenir en resultados negativos en términos de su desempeño académico, como: repitencia, aumento del periodo ingreso-egreso-titulación ²en el mejor de los casos², y de deserción en el peor escenario. Así también, se puede observar que aquellos que son capaces de titularse, acceden a trabajos en tiempos más largos, de menor jerarquía, producto de sus condiciones de entrada y desarrollo estudiantil en la universidad. Los jóvenes de las nuevas cohortes se caracterizan principalmente por su escaso capital cultural e insuficiente formación en enseñanza media, condiciones que son distintas a las de sus antecesores de los sectores más acomodados que tradicionalmente accedían a la universidad. Para hacer frente a esta nueva realidad, en todos los países han habido importantes esfuerzos por otorgar ayudas financieras en la forma de becas o préstamos blandos, lo que sin duda Ka facilitado el acceso de estudiantes provenientes de los quintiles de menores recursos, sin embargo, no ha predominado, desde la perspectiva de la función docente, un contrapeso adecuado que equilibre las diferencias culturales y formativas de estos con sus compañeros que provienen de los quintiles superiores. Si bien los esfuerzos realizados se han reflejado en un aumento de la cobertura en educación superior, todavía no existe equidad en el acceso y menos todavía en lo referido a la permanencia, titulación e inserción laboral posterior. En efecto, las personas de sectores postergados por razones socioeconómicas, de género o etnia que llegan a postular a la educación superior, son aquellas que logran superar una historia de desigualdades que limitan el desarrollo pleno de su potencial y dejan a la mayor parte de su grupo de referencia sin posibilidad de aprovechar esta oportunidad educativa, con independencia de sus capacidades objetivas. Esta situación enfrenta a las universidades al desafío de instaurar o mejorar los sistemas de orientación, selección y admisión, incluyendo ²si es necesario² medidas de nivelación que permitan compensar las limitaciones formativas que traen los estudiantes de mayor vulnerabilidad que ingresan a la universidad. Asimismo, se plantea otorgarles seguimiento, con el propósito de ayudarlos para que equiparen su rendimiento académico con el de sus compañeros más favorecidos. A pesar de los indiscutibles avances alcanzados existe consenso en que el tema de la equidad debe abordarse en forma más integral, considerando recursos, acceso, permanencia, logros y resultados lo cual requiere del cumplimiento de al menos cinco condiciones mínimas en la educación superior.
Más información
Editorial: | CINDA |
Fecha de publicación: | 2010 |
Página de inicio: | 39 |
Página final: | 80 |
Idioma: | Español |
Financiamiento/Sponsor: | CINDA |
URL: | https://cinda.cl/wp-content/uploads/2010/03/diagnostico-y-diseno-de-intervencion-en-equidad-universitaria.pdf |
Notas: | 295 páginas |