Contribution of Paulo Freire's reading to the construction of political-educational projects of emancipation in contexts of crisis and change in Chile. - Contribución de la lectura de Paulo Freire a la construcción de proyectos político-educativos de emancipación en contextos de crisis y cambio en Chile.
Keywords: political-educational projects, emancipation, crisis, change, Chile, Paulo Freire / proyectos político-educativos, emancipación, crisis, cambio, Chile, Paulo Freire
Abstract
This article presents some of the contributions made by Freire's thought to the elaboration of a political-educational project for emancipation, based on the political, theoretical and methodological shifts that affect his thought during his exile in Chile. This proposal will be approached in three sections, in the first one we seek to understand the political-social scenario of Freire's exile in the country, in order to identify from this context three displacements experienced by his political-intellectual trajectory. In the second section we will distinguish the reception and exchange that took place between Paulo Freire's pedagogical proposal and the process of Reconceptualization of Social Work, both relevant expressions for the Latin American emancipatory processes during the second half of the 20th century. In a third section, by way of conclusion of the text, the contributions of Freirean thought in the current social movements for emancipation will be presented based on the analysis of the previous sections. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) El presente artículo expone algunas de las contribuciones realizadas por el pensamiento de Freire a la elaboración de un proyecto político-educativo para la emancipación, a partir de los desplazamientos políticos, teóricos y metodológicos que afectan a su pensamiento durante su exilio en Chile. Esta propuesta será abordada en tres apartados, en el primero buscamos comprender el escenario político-social del exilio de Freire en el país, para identificar desde este contexto tres desplazamientos que experimenta su trayectoria político-intelectual. En el segundo apartado distinguiremos la recepción e intercambio que se dio entre la propuesta pedagógica de Paulo Freire y el proceso de Reconceptualización del Trabajo Social, ambos expresión relevantes para los procesos emancipatorios latinoamericanos durante la segunda mitad del siglo XX. En un tercer apartado, a modo de conclusión del texto se presentarán a partir del análisis de los apartados anteriores, los aportes del pensamiento freiriano en los actuales movimientos sociales por la emancipación.
Más información
Editorial: | Brasil: CRV. pp. 89-105 |
Fecha de publicación: | 2021 |
Página de inicio: | 89 |
Página final: | 105 |
Idioma: | Portugués |
DOI: |
10.24824/978652510927.5 |
Notas: | 252 páginas |