Affective learning as a higher psychological process: a microgenetic analysis of evaluative conditioning from a sociocultural approach

Sánchez, Álvaro; Haye, Andrés; Sebastián, Christian L.

Keywords: microgenesis, sociocultural approach, affective learning, evaluative conditioning, learning device

Abstract

ABSTRACT The hypothesis that affective learning is mediated by social devices was applied to experimental research conducted in evaluative conditioning, which refers to the affective learning of pleasant and unpleasant outcomes by an association of stimuli. Although it is believed that this association is partly an effect of the experimental procedure, the implications of this have not been explored. Could affective learning be understood to be a socially mediated process that requires a specific setting? This explanation is discussed from Lev Vygotsky’s sociocultural approach and the concept of device, emphasizing both the subject’s and the context’s active way of becoming in the acquisition of tastes. We also carried out a microgenetic analysis of the experiments described in two articles that are representative of this paradigm to show that evaluative conditioning is the product of a learning device that is part of the social history of the subject’s psychological processes. RESUMEN La hipótesis de que el aprendizaje afectivo está mediado por dispositivos sociales será aplicada a la investigación experimental en condicionamiento evaluativo, que refiere al aprendizaje de simpatías y aversiones debido a la asociación de estímulos. Si bien se ha reconocido que esta asociación es en parte un efecto del procedimiento experimental, no se ha ahondado en las implicancias de este hallazgo. ¿Podría darse cuenta del aprendizaje afectivo como un proceso mediado socialmente que requiere un setting específico? Se discute esta explicación a partir del enfoque sociocultural de Lev Vygotsky y del concepto de dispositivo, enfatizando el devenir activo del sujeto y del entorno en la adquisición de gustos. Se realiza un análisis microgenético de experimentos descritos en 2 artículos representativos de este paradigma, para mostrar que el condicionamiento evaluativo es producto de un dispositivo de aprendizaje que forma parte de la historia social de los procesos psicológicos del sujeto.

Más información

Título de la Revista: STUDIES IN PSYCHOLOGY
Volumen: 43
Número: 2
Editorial: ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD
Fecha de publicación: 2022
Página de inicio: 287
Página final: 310
Idioma: Inglés y Castellano
URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02109395.2021.1991132
DOI:

DOI: 10.1080/02109395.2021.1991132

Notas: ISI, SCOPUS, Latindex