Can EFL teaching help revitalize the Aymara language and culture? Exploring EFL teachers' practices from Northern Chile

Riquelme-Sanderson, Michel; Ramos-Leiva, Lucía; Gonzalez-Estay, Celia

Abstract

Under the premise that revitalization can be attained through multi-, inter-, or transdisciplinary fields, this article posits that teaching English as a foreign language (EFL) can aid in revitalizing the Aymara, an indigenous community in Northern Chile, to avoid their cultural and linguistic extinction. This qualitative study explored how EFL teachers' practices can contribute to revitalizing the Aymara culture and language in schools located in Northern Chile. Ten teachers participated in individual semi-structured online synchronous interviews and a group interview. The findings revealed two types of practices: (a) non-intercultural teaching practices that were mediated by personal, educational, and institutional factors, and (b) approximations of intercultural teaching practices where the teachers valued and included Aymara culture, yet they did not generate spaces for intercultural dialog in the classrooms. The study concludes that the approximations of intercultural teaching practices contribute to an initial stage in revitalizing indigenous languages and culture, an implication that should be considered valuable in teacher education programs and the EFL classroom. Bajo la premisa de que la revitalizacion puede lograrse a traves de campos multidisciplinarios, interdisciplinarios o transdisciplinarios, este articulo sostiene que la ensenanza del ingles como lengua extranjera (ILE) puede ayudar en la revitalizacion de los Aymara, una comunidad indigena en el norte de Chile, para evitar su extincion cultural y linguistica. Este estudio cualitativo exploro como las practicas de los profesores de ILE pueden contribuir a revitalizar la cultura y lengua Aymara en escuelas ubicadas en el norte de Chile. Diez profesores participaron en entrevistas individuales sincronicas en linea semi-estructuradas y una entrevista grupal. Los hallazgos revelaron dos tipos de practicas: a) practicas de ensenanza no interculturales mediadas por factores personales, educativos e institucionales, y b) aproximaciones de practicas de ensenanza interculturales donde los profesores valoraban e incluian la cultura Aymara, pero no generaban espacios para el dialogo intercultural en las aulas. El estudio concluye que las aproximaciones de practicas de ensenanza interculturales contribuyen a una etapa inicial en la revitalizacion de las lenguas indigenas y la cultura, una implicacion que deberia considerarse util en los programas de formacion docente y en el aula de ILE.

Más información

Título según WOS: Can EFL teaching help revitalize the Aymara language and culture? Exploring EFL teachers' practices from Northern Chile
Título de la Revista: INTERNATIONAL JOURNAL OF APPLIED LINGUISTICS
Volumen: 34
Número: 3
Editorial: Wiley
Fecha de publicación: 2024
Página de inicio: 920
Página final: 935
DOI:

10.1111/ijal.12546

Notas: ISI