Impact of consumption values on environmental attitudes and organic purchase intentions among Peruvian millennials
Keywords: environmental attitudes, organic products, Purchase intention, Consumption values, millennials, nicos, Valores de consumo, Actitudes ambientales, Intenci & oacute, n de compra, Productos org & aacute, Marketing (M3), Consumer (D1), Food Safety (D18), Consumidor (D1), Seguridad Alimentaria (D18)
Abstract
PurposeThis study aimed to determine whether the dimensions of the theory of consumption values (TCV), analyzed collectively or individually, influence the attitudes of millennials who intend to purchase organic products.Design/methodology/approachThe research was quantitative, with a correlational scope and a cross-sectional design, conducted on 509 Peruvian millennials. A questionnaire consisting of 23 questions was administered, with responses quantified using a five-point Likert scale. The results were processed through exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 24 and AMOS 24.FindingsThe study highlights that environmental attitudes (EAs) are a direct determinant of the purchase intentions for organic products. However, these attitudes are not equally shaped by all the dimensions of the TCV. It demonstrates that functional and social values contribute to the formation of EAs in Peruvian millennials, while emotional, conditional and epistemic values do not. These findings contribute to the body of knowledge by revealing that values most influence the decision-making process of organic product consumers and provide valuable information to improve decision-making for companies that produce and market these products.Originality/valueThe study confirmed that consumption values, considered as a second-order variable or as a single construct, do not influence the attitudes of millennials who intend to purchase organic products. This finding underscores the importance of measuring these dimensions independently. Prop & oacute;sitoEste estudio tuvo como objetivo determinar si las dimensiones de la Teor & iacute;a de los Valores de Consumo, analizadas colectivamente o individualmente, influyen en las actitudes de los millennials que tienen la intenci & oacute;n de comprar productos org & aacute;nicos.Dise & ntilde;o/metodolog & iacute;a/enfoqueLa investigaci & oacute;n fue cuantitativa, con un alcance correlacional y un dise & ntilde;o transversal, realizada en 509 millennials Peruanos. Se administr & oacute; un cuestionario compuesto por 23 preguntas, con respuestas cuantificadas utilizando una escala Likert de cinco puntos. Los resultados se procesaron mediante An & aacute;lisis Factorial Exploratorio, An & aacute;lisis Factorial Confirmatorio y Modelos de Ecuaciones Estructurales utilizando el Paquete Estad & iacute;stico para Ciencias Sociales (SPSS) 24 years AMOS 24.HallazgosEl estudio pone en evidencia que las actitudes ambientales son un condicionante directo de las intenciones de compra de productos org & aacute;nicos. Sin embargo, estas actitudes no son moldeadas de manera equitativa por todas las dimensiones de la Teor & iacute;a de Valores de consumo. Demostrando de esta manera que, los valores funcionales y valores sociales contribuyen a la formaci & oacute;n de la actitud ambiental en los millennials peruanos, mientras que los valores emocionales, condicionales y epist & eacute;micos no lo hacen. Estos hallazgos contribuyen al campo del conocimiento, revelando los valores que mayormente influyen dentro de la toma de decisiones de los consumidores de productos org & aacute;nicos y a su vez aporta informaci & oacute;n valiosa para mejorar la toma de decisiones para la empresas productoras y comercializadoras de este tipo de productos.Originalidad/valorEl estudio confirm & oacute; que los valores de consumo, ya sea considerados como una variable de segundo orden o como un constructo & uacute;nico, no influyen en las actitudes de los millennials que tienen la intenci & oacute;n de comprar productos org & aacute;nicos. Este hallazgo subraya la importancia de medir estas dimensiones de manera independiente.
Más información
| Título según WOS: | Impact of consumption values on environmental attitudes and organic purchase intentions among Peruvian millennials |
| Título de la Revista: | ACADEMIA-REVISTA LATINOAMERICANA DE ADMINISTRACION |
| Editorial: | Emerald Group Publishing Ltd. |
| Fecha de publicación: | 2025 |
| Idioma: | English |
| DOI: |
10.1108/ARLA-06-2024-0120 |
| Notas: | ISI |