Man

Juan Carlos Herrera Maldonado

Associate Professor

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Traffic flow theory, traffic control, traffic simulation, traffic monitoring, use of traffic sensors, traffic state estimation, ITS.

Educación

  •  Ingeniero Civil de Industrias, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2002
  •  Magíster en Ciencias de la Ingeniería, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2002
  •  Civil and Environmental Engineering (transportation engineering), University of California Berkeley. Estados Unidos, 2005
  •  Civil and Environmental Engineering (transportation engineering), University of California Berkeley. Estados Unidos, 2009

Experiencia Académica

  •   Instructor Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Santiago, Chile

    2002 - 2009

  •   Assistant Professor Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Santiago, Chile

    2009 - 2016

  •   Profesor Asociado Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Facultad de Ingeniería

    Santiago, Chile

    2016 - At present

Experiencia Profesional

  •   Director Other

    Metro S.A.

    Santiago, Chile

    2018 - 2022

Formación de Capital Humano


Graduate thesis supervised at Pontificia Universidad Católica de Chile:
Diego Guamán: Identificación de arcos representativos para la estimación del Diagrama Fundamental Macroscópico. Graduado en Abril 2022.
Renato Munita: Estudio de la vulnerabilidad en redes urbanas de transporte mediante el Diagrama Fundamental Macroscópico (MFD). Graduado en Octubre 2019. Esta tesis obtuvo mención honrosa en el Premio Abertis en Investigación sobre Gestión de Infraestructura de Transporte del año 2019.
Sebastián García-Huidobro: Estimación del Diagrama Macrocópico Fundamental mediante datos Bluetooth. Graduado en Diciembre 2018.
Francisco Garrido: Inferencia Bayesiana de elección de rutas a partir de tecnologías Bluetooth. Graduado en Octubre 2018 con Distinción Máxima. (Co-dirigido). Esta tesis obtuvo el Premio Abertis en Investigación sobre Gestión de Infraestructura de Transporte del año 2018.
Ignacio Arismendi: Análisis del flujo peatonal mediante un diagrama fundamental macroscópico. Graduado en Septiembre 2018.
José Tomás Méndez: Análisis del uso de Twitter como herramienta para medir la satisfacción de los usuarios de buses del Transantiago. Graduado en Agosto 2018.
Hernán Catalán: Metodología para la evaluación de la conducción de choferes del transporte público a partir del uso de dispositivos inerciales. Graduado en Mayo 2018 con Distinción Máxima.
Mariana Valle: Uso de datos pasivos obtenidos mediante dispositivos inerciales para determinar la condición del pavimento en ciclovías. Graduada en Abril 2018.
Sebastián Muñoz: Uso del Diagrama Fundamental Macroscópico (MFD) para el análisis de intersecciones semaforizadas. Graduado en Marzo 2018 con Distinción Máxima.
Nicolas García: Uso de GPS para determinar la no detención de buses en paraderos. Graduado en Abril 2017 con Distinción Máxima.
Pablo Guajardo: Uso conjunto de Smartcard y detecciones Wifi para estimar información operacional de un sistema de transporte público en tiempo real. Graduado en Abril 2017 con Distinción Máxima.
Carlos Carvajal: Estudio del compromiso entre seguridad vial y eficiencia operacional para un tipo de intersección vial en Santiago de Chile. Graduado en Agosto 2016.
Filipa Muñoz: Modelación de la interacción vehículo-peatón sobre un mismo arco durante evacuaciones. Graduada en Agosto 2016. (Co-dirigida)
Matías Navarro: Using individual travel time data in estimating aggregated traffic measures, graduado en 2014.
Cristián Zuñiga: Estimation of accident’s likelihood on urban freeways based on traffic states, graduado en 2014.
Christopher Bucknell: Mobile sensors: relationship between data availability and traffic state estimation, graduado en 2014.
Gabriel Hiribarren: Traffic state estimation on arterials based vehicles trajectories, graduado en 2013.

Undergraduate thesis supervised at Pontificia Universidad Católica de Chile
• Identification of relevant variables in the stop time of Metro trains (Hernán Alvarado), 2013.
• Design and analysis of performance indicators in the transportation of mining personnel: the case of Codelco División El Teniente (José Tomás Brahm), 2010.
• ITS development in Chile and abroad (Eduardo Klein Bande), 2004.
• Evaluation of bus-lanes with SCOOT (Juan Eduardo Pino), 2003.

Investigación con estudiantes de pregrado
Facundo Miranda, Estudio de la operación de ciclovías, 2021.
Sebastián Prieto, Caracterización de vías según su vocación, 2021.
Antonia Alcayaga, Tiempos de viaje en arcos a partir de tiempos de viaje entre zonas, 2021.
Martín López, Análisis de datos de transporte para determinar días “normales”, 2020.
Ignacio Guimpert, Modelo para evaluar conveniencia de convertir paradero en zona paga, 2015.
Isidora Gautier, Análisis de datos de velocidad provistos por sensores Bluetooth, 2015
Owen Bull, Verificación de la detención de un bus en paradero, 2014.
Matías Navarro, Estimación de demoras en autopistas, 2013.
Nicolas Dussaillant, Docencia desarrollada por alumnos, 2013.
Nicolas Morales, Docencia desarrollada por alumnos, 2013.
Jaime Norambuena, Impacto de la información sobre incidentes en el comportamiento de los conductores, 2012.

Classes taught at Pontificia Universidad Católica de Chile: Traffic Flow Theory, Advanced Traffic Modeling, Traffic Flow on Freeways, Queueing Theory, and Introduction to Engineering.

"Solving traffic conflicts through traffic management". Class taught as part of the course “Planning and operating public transportation systems" taught in Pereira, Colombia. October 2013.

"Traffic Engineering". Course taught as part of the Master in Highway Engineering program at the Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción, Asunción, Paraguay. May 2012.


Premios y Distinciones

  •   Premio Excelencia Docente

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile, 2013

    This award recognizes the quality of the teaching.


 

Article (16)

Bayesian Route Choice Inference to Address Missed Bluetooth Detections
A two-dimensional car-following model for two-dimensional traffic flow problems
Modeling the Impact of Earthquake-Induced Debris on Tsunami Evacuation Times of Coastal Cities
Use of passive data obtained by inertial sensors to infer pavement conditions on bike lanes [Uso de datos pasivos obtenidos mediante dispositivos inerciales para inferir la condición del pavimento en ciclovías]
Using Twitter to Infer User Satisfaction With Public Transport: The Case of Santiago, Chile
Real-time merging traffic control at congested freeway off-ramp areas
Characteristics of lateral vehicle interaction
The kinematic wave model with finite decelerations: A social force car-following model approximation
Using Travel Time Data to Generate Aggregated Measures of Traffic
Enhancing Privacy and Accuracy in Probe Vehicle-Based Traffic Monitoring via Virtual Trip Lines
Mitigating freeway off-ramp congestion: A surface streets coordinated approach
Evaluation of traffic data obtained via GPS-enabled mobile phones: The Mobile Century field experiment
Incorporation of Lagrangian measurements in freeway traffic state estimation
Estimating values for traffic parameters in turning lanes
A trade-off analysis between penetration rate and sampling frequency of mobile sensors in traffic state estimation
Real time traffic states estimation on arterials based on trajectory data

ConferencePaper (2)

Classifying Drivers' Behavior in Public Transport using Inertial Measurement Units and Decision Trees
Mitigating Freeway Off-Ramp Congestion: a surface streets coordinated approach

Proyecto (10)

Using data from Bluetooth scanners to obtain traffic information
Center for Sustainable Urban Development
Centro de Desarrollo Urbano Sustentable
Centro Nacional de Investigación para la Gestión Integrada de Desastres Naturales
Control strategies for buses in a corridor with multiple bus services
CONTROL STRATEGIES FOR BUSES IN A CORRIDOR WITH MULTIPLE BUS SERVICES
National Research Center for Integrated Natural Disasters Management
TRAFFIC STATE ESTIMATION USING GPS-ENABLED CELL PHONES AS TRAFFIC SENSORS
Across Latitudes and Cultures Center of Excellence on Bus Rapid Transit (BRT)
Traffic state estimation using GPS-enabled cell phones as traffic sensors
23
Juan Herrera

Associate Professor

Department of Transport Engineering and Logistics

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

3
Rafael Delpiano

Profesor Asistente

Facultad de Ingeniería y Ciencias Aplicadas

Universidad de Los Andes

Las Condes, Chile

2
Hans Lobel

Profesor Asistente

Departamento de Ingeniería de Transporte y Logística / Departamento de Ciencia de la Computación

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Sebastián Raveau

Assistant Professor

Department of Transport Engineering and Logistics

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Sebastián Castro

Asistente de investigación

CIGIDEN

Macul, Chile

1
JUAN DE LA LLERA

Profesor Titular

Facultad de Ingeniería

PONTIFICIA UNVIERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Denis Parra

Profesor Asociado

Ciencia de la Computación

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Marcelo Arenas

Full Professor

Computer Sciences

Pontificia Universidad Catolica de Chile

Santiago, Chile

1
Paula Repetto

Associate Professor

ESCUELA DE PSICOLOGIA, P. UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Aldo Cipriano

Full Professor

Electrical Engineering, Mechanical Engineering

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE - DEPTO. ING. ELÉCTRICA

Santiago, Chile

1
Miguel Rios

ASSOCIATE PROFESSOR

ELECTRICAL ENGINEERING

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Juan Muñoz

Professor

Department of Transport Engineering and Logistics

Pontificia Universidad Catolica de Chile

Santiago, Chile