Man

Alejandro Jorge Pelfini ----

Full professor

UNIVERSIDAD ALBERTO HURTADO, DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGÍA

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


political sociology (elites and populism in Latin America); society and environment (Climate change); Contemporary social theory (collective learning); Public policy, participation and citizenship (innovative institutional arrangements).

Educación

  •  sociology, ALBERT-LUDWIGS-UNIVERSITAT FREIBURG. Alemania, 2004
  •  Sociology, Universidad del Salvador. Argentina, 1995

Experiencia Académica

  •   Academic Full Time

    Universidad Alberto Hurtado

    Social Sciences

    Santiago, Chile

    2010 - At present

  •   Director Other

    FLACSO-Argentina

    Buenos Aires, Argentina

    2008 - At present

  •   Research Assistent Other

    ALBERT-LUDWIGS-UNIVERSITAT FREIBURG

    Freiburg, Alemania

    2007 - Not Available

  •   Research Assistent Part Time

    ALBERT-LUDWIGS-UNIVERSITAT FREIBURG

    Philologisches Fakultät

    Freiburg, Chile

    2006 - Not Available

  •   Deputy Director (co-derector) Other

    Universidad Alberto Hurtado

    Santiago, Chile

    2013 - At present

  •   Research Assistent Full Time

    Universidad Nacional de General Sarmiento

    Instituto de Ciencias

    Buenos Aires, Argentina

    1997 - 1999

  •   Research Assistent Part Time

    Universidad de Belgrano

    Buenos Aires, Chile

    1996 - 1997

Experiencia Profesional

  •   Academic Full Time

    Universidad Alberto Hurtado

    Santiago, Chile

    2010 - At present

Formación de Capital Humano


Conference in Ph. D of Sociología, Universidad Alberto Hurtado: "Posibilidades del aprendizaje colectivo en sociedades complejas. Instituciones y bienes públicos en la constelación del postneoliberalismo", Chile, December, 7 2006

From August 2010: Member of the Council of Santiago de Chile German-Latin American Cultural Exchange

From March 2011:. Representative Alberto Hurtado University in SOCIORED (Network Sociology of Chilean Universities)

Professor guide graduate thesis (Selection)

1. Camilo Arriagada Luco (Chile) "Emerging Global Megacities: formation of new classes social and relationship with new forms of segregation. "Science Thesis Social. FLACSO-Argentina. 2013

2. Juan Francisco Palma (Chile) "Pathways to justice regardless of justice: Mechanisms symbolic response to events of violence and damage to the population The League". M. A. Thesis Sociology. Universidad Alberto Hurtado. Santiago de Chile. 2013

3. Francis Mason Bustos (Chile) "De intercultural experience cross-cultural experience: a fresh look at the international student exchange programs within the framework of a global education." M. A. Thesis Sociology. Universidad Alberto Hurtado.

4. Rahel Aschwanden (Switzerland) "(Global) Education for social change. Navigating Between protest and to cuts During the financial crisis in Catalonia ". M. A. Thesis in Social Sciences. Global Studies Programme / GSP, in co-supervision Univ. Freiburg / FLACSO-Argentina. 2013

5. Theresa Schlage (Germany) "Towards a Common European Asylum System - The Implementation of EU Asylum Policy in Italy at the example of North African refugees". M. A. Thesis in Social Sciences. Global Studies Programme / GSP, in co-supervision Univ. Freiburg / FLACSO-Argentina. 2012

6. Sebastian Drescher (Germany). "How Politics Hacking Contest Censorship Civil Society Actors in a Transnational Context: The Case of Telecomix". M. A. Thesis in Social Sciences. Global Studies Programme / GSP, in co-supervision Univ. Freiburg / FLACSO-Argentina. 2012

7. Kornélia Both(Hungary) "Towards the localization of EU Norms into the post-Soviet border management system- the case of Tajikistan". M. A. Thesis in Social Sciences. Global Studies Programme / GSP, in co-supervision Univ. Freiburg / FLACSO-Argentina. 2012

8. Kalinca Susin (Brazil) "Gross National Happiness Operationalising in Bhutan: The Ideology Behind Resettlement Development". M. A. Thesis in Social Sciences. Global Studies Programme / GSP, in co-supervision Univ. Freiburg / FLACSO-Argentina. 2012



 

Article (15)

The Role of Elites in Emerging Societies, or How Established Elites Deal with an Emerging Society
Del cosmopolitismo "atlántico" al cosmopolitismo minimalista
Los límites de la política ambiental en Chile
“Posibilidades de la integración latinoamericana en condiciones de escasa interdependencia”
Die Rekonfiguration der Globalisierung aus den Schwellenländern
“¿Elites postneoliberales en la globalización?
Entre el temor al populismo y el entusiasmo autonomista
Las tres dimensiones del aprendizaje colectivo
“La interdependencia como condición de posibilidad de una sociedad responsable y solidaria
Descentramiento, argumentación e identidad narrativa
El peronismo: de movimiento de masas a partido hegemónico en la Argentina
“Los compromisos voluntarios como instrumento alternativo en la política ambiental
Agentes públicos y privados en la construcción de un desarrollo sustentable
El sentido como categoría clave en la teoría social contemporánea
Los jóvenes, entre el consumo y el postmaterialismo

BookReview (2)

María Carman: “Las trampas de la naturaleza”
Anthony Giddens: “The politics of climate change”

BookSection (14)

Argentina: paradojas de un eterno emergente
Konturen der Weltgesellschaft. Die Emerging Powers und die Grenzen des Kosmopolitismus”,
Uso inflacionario de los conceptos elite y populismo: desventuras recientes de dos categorías claves de las ciencias sociales latinoamericanas
De la opción preferencial por los pobres a la opción por los vulnerables. Sobre la aún pendiente incorporación de la racionalidad ambiental en la Iglesia Católica
Global and National Political Elites in South America: Limited Transnationalization Processes and the Persistence of Inequality
Entweder zu viel oder zu wenig: Das angebliche Fehlen von Eliten, das Übermaß an Populismus und die Globalisierung in Lateinamerika
La crisis económica global como experiencia de aprendizaje para la Argentina
“Endogenes oder exogenes Lernen? Globale Wege zur Problematisierung des Klimawandels am Beispiel Argentiniens und Deutschlands
Der Mythos der globalen Eliten. Beschränkte Transnationalisierungsprozesse am Beispiel aufstrebender aktiver Minderheiten in Südamerika
Wie können Eliten lernen? Lateinamerikanische aufstrebende Schichten nach der Krise des Neoliberalismus
“La reconfiguración de la ciudadanía ante un contexto postliberal y postneoliberal
Bruno Latours politische Ökologie als Beitrag zu einer reflexiven ökologischen Modernisierung
“La (ir)responsabilidad de las élites en la crisis del neoliberalismo en Sudamérica
Transformaciones sociales y perturbación cultural en la alta modernidad

BookWhole (3)

La energía de los emergentes. Innovación y cooperación para la promoción de energías renovables en el Sur Global
Globalisierung Süd
Kollektive Lernprozesse und Institutionenbildung. Die deutsche Klimapolitik auf dem Weg zur ökologischen Modernisierung
34
Alejandro Pelfini

Full professor

Sociology

UNIVERSIDAD ALBERTO HURTADO, DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGÍA

Santiago, Chile

2
Martin Voss

Head/Director

Faculty of Political and Social Sciences

Freie Universität Berlin

Berlin, Alemania

1
ALDO MASCAREÑO

Professor Investigador Senior

Centro de Estudios Públicos

Centro de Estudios Públicos

Santiago, Chile