Man

Alex Joseph Behn Berliner

Profesor Asistente Ordinario

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Investigación en Psicoterapia; Mecanismos de Cambio en Psicoterapia; Comorbilidad con Trastornos de Personalidad, e-mental health

Educación

  •  Master of Science in Psychology, COLUMBIA UNIVERSITY IN THE CITY OF NEW YORK. Estados Unidos, 2012
  •  Master of Philosophy in Clinical Psychology, COLUMBIA UNIVERSITY IN THE CITY OF NEW YORK. Estados Unidos, 2014
  •  Clinical Psychology, COLUMBIA UNIVERSITY IN THE CITY OF NEW YORK. Estados Unidos, 2014
  •  Psicólogo, UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES. Chile, 2005

Experiencia Académica

  •   Profesor Asistente Ordinario Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Facultad de Ciencias Sociales

    Santiago , Chile

    2014 - A la fecha

  •   Executive Director of Doctoral Program in Psychotherapy Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Facultad de Ciencias Sociales

    Santiago , Chile

    2016 - A la fecha

  •   Teaching Assistant Other

    COLUMBIA UNIVERSITY

    New York, Estados Unidos

    2010 - 2013

  •   Instructor of Psychology Other

    UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

    Santiago , Chile

    2005 - 2005

Experiencia Profesional

  •   Profesor Asistente Ordinario Full Time

    Pontificia Universidad Católica de Chile

    Santiago, Chile

    2014 - A la fecha

  •   Full Time Clinician Full Time

    Wediko Children's Services, School Based Program

    Boston, Massachusetts, Estados Unidos

    2007 - 2009

  •   Clinical Psychology Intern Full Time

    Montefiore Medical Center

    New York, Estados Unidos

    2013 - 2014

  •   Director Other

    Mental Health Unit, San Joaquín Medical Center, Pontificia Universidad Católica de Chile

    Santiago, Chile

    2018 - A la fecha

  •   Psychology Extern Part Time

    Columbia University Center for Psychoanalytic Training and Research, New York State Psychiatric Institute / Intensive Outpatient Program, Department of Psychiatry, New York Presbyterian Hospital.

    New York, Estados Unidos

    2011 - 2012

  •   Psychology Extern Part Time

    Dean Hope Center for Educational and Psychological Services

    New York, Estados Unidos

    2010 - 2013

  •   Associate Investigator Part Time

    CONICYT PII20150035. Research: “Affective Disorders and Personality: Disease Mechanisms and Mechanisms of Change in Psychological Interventions”.

    Santiago, Chile

    2016 - 2019

  •   Principal Investigator Part Time

    Internationalization Grant, Pontificia Universidad Católica de Chile. Research: "Active Ingredients of change in Transference-Focused Psychotherapy: towards the extraction of candidate interventions for short-term, modular psychotherapy for patients".

    Santiago, Chile

    2016 - A la fecha

  •   Clinical Supervisor Full Time

    Wediko Children's Services, Summer Residential Treatment Program

    Windsor, New Hampshire, Estados Unidos

    2009 - 2009

  •   Investigador Adjunto Other

    Instituto Milenio para la Investigación en Depresión y Personalidad

    Chile

    2018 - A la fecha

  •   Director de Investigación Other

    Instituto Milenio para la Investigación en Depresión y Personalidad

    Chile

    2017 - A la fecha

Formación de Capital Humano


Tesis de Magister

Nombre estudiante: Pablo Israel
Título Tesis: Variables demográficas, clínicas y de preferencias asociadas con la disposición de los pacientes a reportar experiencias adversas tempranas durante la primera entrevista clínica
Programa: Magister en Psicología Clínica UC
Año: 2018
Status: Completa

Nombre estudiante: Ana Paula Dominguez
Título Tesis: Validación Inicial del “Childhood Trauma Questionnaire-Short
Programa: Magister en Psicología Clínica UC
Año: 2018
Status: Completa

Nombre estudiante: Natalia Aravena
Título Tesis: Relación entre la expectativa de duración del paciente y la real duración de la psicoterapia: efectos sobre el resultado y alianza terapéutica
Programa: Magister en Psicología Clínica UC
Año: 2018
Status: Completa

Nombre estudiante: María Jesus Arias
Título Tesis: Estudio de aceptabilidad y factibilidad de la implementación de una batería de instrumentos diagnósticos estandarizados en la Unidad de Salud Mental del Centro Médico San Joaquín.
Programa: Magister en Psicología Clínica UC
Año: 2018
Status: En curso

Nombre estudiante: Nicole Kohen
Título Tesis: Personality functioning as a precursor of dispositional mindfulness in participants seeking psychological support: a cross-sectional study
Programa: Magister en Psicología Clínica UC
Año: 2019
Status: En curso

Nombre estudiante: Ana Danae Jofre
Título Tesis: Estigma y recuperación en salud mental: análisis de variables sociodemográficas, formación profesional y perspectiva de recuperación en funcionarios de atención primaria en Chile
Programa: Magister en Psicología Clínica UC
Año: 2019
Status: En curso

Nombre estudiante: Daniel Vasquez
Título Tesis: Revisión Sistemática de la literatura sobre heterogeneidad de la depresión
Programa: Magister en Psicología Clínica UC
Año: 2019
Status: En curso

Nombre estudiante: Marcela Osorio
Título Tesis: Content validity & initial reliability of the rating instrument for therapy contract setting revised at UC (RITCS-UC)
Programa: Magister en Psicología Clínica UC
Año: 2018
Status: Completa

Tesis de Doctorado

Nombre estudiante: Antonella Davanzo
Título Tesis: Systematic Review, Meta-Analysis and Empirical Study of Ecological Momentary Assessment in BPD – optimal calibration parameters for psychopathology research
Programa: Doctorado en Psicoterapia UC-UCH
Año: 2018
Status: En curso
Rol: Director de tesis

Nombre estudiante: José Luis Rossi
Título Tesis: Vivencias subjetivas del padecimiento de enfermedad en pacientes con epilepsia tónico clónica primariamente generalizada y su relación con la construcción de la identidad
Programa: Dosctorado en Pscioterapia UC-UCH
Año 2018
Status: En curso
Rol: Co-Director

Nombre estudiante: Marianne Cottin
Título Tesis: Psychosocial pathways to borderline personality disorders: towards a comprehensive and empirically-based model.
Programa: Doctorado en Psicoterapia UC-UCH
Año: 2017
Status: En curso
Rol: Miembro Comité

Nombre estudiante: Victor Gómez
Título Tesis: Psychosocial pathways to borderline personality disorders: towards a comprehensive and empirically-based model.
Programa: Doctorado en Psicoterapia
Año: 2018
Status: En curso
Rol: Miembro del comité


Difusión y Transferencia


Scientific Presentations:

Behn, A., Davanzo,. A., Errázuriz, P. Client and therapist match on gender, age, and income: Does match within the therapeutic dyad predict early growth in the therapeutic alliance? Psychotherapy Research Conference in Reñaca, Chile. Augusto, 2018.

Behn, A., Errázuriz, P., Cottin, M., Fischer, C. Change in symptomatic burden and life satisfaction during short?term psychotherapy: Focusing on the role of family income. International SPR Meeting in Amsterdam, June 2018

Zimmermann, R., Behn, A., Kaaya, S., Schmeck, K., Sharp, C., Wall, K. Early Diagnosis of BPD including Low- and Middle-Resource Setting. International Conference International Society for the Study of Personality Disorders (ISSPD), Vancouver, October, 2019.

Behn, A. & Errázuriz, P. De la miseria histérica al infortunio ordinario: la relación entre felicidad y carga sintomática durante la psicoterapia. Efectos moderadores del nivel de ingreso económico. Paper delivered at the 12 Chilean Conference of Psychotherapy Research, Reñaca.

Behn, A. & Errázuriz, P. Baseline levels of self-concealment, development of the therapeutic alliance, and outcome trajectories in short-term psychotherapy. Paper delivered at the 2016 Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research. Jerusalem, Israel. June, 2016.

Behn, A. & Gloger, S. Early life maltreatment and complex depression. Paper delivered at the University of Tel Aviv. Tel Aviv, Israel. Junio 2016.

Behn, A. Looking for natural terminations in a training clinic. Paper presented at the 43rd International Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research, held in Virginia Beach, VA. June 22, 2012.

Behn, A., Roose, S., Farber, B. “Revising the trauma theory: the relationship between type of trauma and personality psychopathology.” Presented at the William Alanson White Institute Colloquium. April, 25, 2012

Behn, A., Roose, S., Farber, B. “Revising the trauma theory: the relationship between type of trauma and personality psychopathology.” Presented at the 2012 National Meeting of the American Psychoanalytic Association, New York.

Geller, J., Farber, B., & Behn, A. “How do patients remember their actual and fantasized therapeutic dialogues? A new approach to studying self-disclosure in psychotherapy.” Paper presented at the 41st International Annual meeting of the Society for Psychotherapy Research, held in Asilomar, California, June, 2010.


Premios y Distinciones

  •   Psychoanalytic Fellowship

    COLUMBIA UNIVERSITY

    Estados Unidos, 2012

    Awarded by the Columbia University Center for Psychoanalytic Training and Research

  •   Psychoanalytic Fellowship

    New York Psychoanalytic Society & Institute

    Chile, 2011

    -

  •   Beca Chile Scholarship

    COMISION NACIONAL DE INVESTIGACION CIENTIFICA Y TECNOLOGICA

    Chile, 2009

    -


 

Article (7)

Orientaciones Prácticas para Psicoterapeutas que Atienden a Pacientes con TEPT Después de un Desastre Natural
What makes a difficult patient so difficult? Examining the therapist´s experience beyond patient characteristics
Working with clients at the intersection of depression and personality dysfunction=> scientific and clinical findings regarding complex depression
Change in symptomatic burden and life satisfaction during short-term psychotherapy=> focusing on the role of family income
Client and therapist match on gender, age, and income=> Does match within the therapeutic dyad predict early growth in the therapeutic alliance?
The Interaction Between Depression and Personality Dysfunction: State of the Art, Current Challenges, and Future Directions. Introduction to the Special Section
Spanish Adaptation and Validation of the Outcome Questionnaire OQ-30.2

Proyecto (17)

Efectos psicológicos de la cuarentena y distanciamiento social: un estudio longitudinal intensivo
Using Technology to Facilitate International Research on Diagnosis and Treatment of Borderline Personality Disorder in Adolescence including Low- and Middle-Income Countries
Towards a comprehensive model of the therapeutic alliance in psychotherapy with depressed patients=> understanding the relationship between the alliance, patient/therapist characteristics, process variables, and outcome
International network for the study of the heterogeneity of depression
The role of borderline personality disorder features in performance on a cooperative task=> focusing on brain wave synchrony as a mechanism to explain performance differences.
Latin American Network for Psychotherapy Process Research
Therapeutic Alliance and Outcome in Psychotherapy
Active Ingredients of change in Transference-Focused Psychotherapy=> towards the extraction of candidate interventions for short-term, modular psychotherapy for patients with complex depression.
Trastornos afectivos y trastornos de la personalidad=> Efectos de las experiencias de adversidad temprana (EAT) en el desarrollo y manejo clínico de cuadros afectivos complejos
Diseño, implementación, puesta en aplicación y evaluación del impacto de intervención en crisis suicida en servicios de urgencia
Millennium Institute for Research in Depression and Personality
¿Qué necesitamos saber los psicoterapeutas para ayudar a pacientes con TEPT en el contexto de desastres naturales?
“Affective Disorders and Personality=> Disease Mechanisms and Mechanisms of Change in Psychological Interventions”. International Research Project
Patient Change Trajectories Over a Year of Psychoanalytic Therapy and Psychoanalysis
Trauma and personality pathology=> disaggregating types of trauma and their differential impact on identity diffusion, use of primitive defenses, and reality testing
Looking for natural terminations in a training clinic
How do patients remember their actual and fantasized therapeutic dialogues? A new approach to studying self-disclosure in psychotherapy
5
Alex Behn

Profesor Asistente Ordinario

Departamento de Psicología

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

2
Paula Errazuriz

Profesor Asociado

Departamento de Psicología

UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE, ESCUELA DE PSICOLOGÍA

Santiago, Chile

1
Candice Fischer

Profesora Asistente Adjunta

Departamento de Psicología

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Sebastian Opazo

Director Ejecutivo

PsiConecta

Santiago, Chile