Natalia_lo%3fpez_hornickel.png_thumb90

Natalia Veronica Lopez Hornickel

Asistente de investigación

University of Bath

Bath, Reino Unido

Líneas de Investigación


Mis áreas de interés son equidad de género, educación cívica, trayectorias laborales y metodologías de investigación social. Actualmente estoy trabajando en actitudes hacia los roles de género, utilizando datos de evaluación a gran escala.

Educación

  •  Sociology, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2018
  •  Socióloga, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2017
  •  ENFOQUE INTERSECCIONAL DE GÉNERO Y POLÍTICAS PÚBLICAS, Universidad Mayor. Chile, 2021
  •  Advanced Quantitative Methods in Social Sciences, UNIVERSITY OF BATH. Reino Unido, 2022
  •  Advanced Quantitative Methods in Social Sciences, UNIVERSITY OF BATH. Reino Unido

Experiencia Académica

  •   Asistente de investigación Full Time

    FONDECYT 11809667

    Educación

    Santiago, Chile

    2018 - 2020

  •   Asistente de investigación Other

    FONDECYT

    Ciencias de la Familia- Universidad Finis Terrae

    Santiago, Chile

    2016 - 2019

  •   Asistente de investigación Part Time

    Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social

    Santiago, Chile

    2016 - 2018

Experiencia Profesional

  •   Asistente de investigación Other

    MIDE UC, proyecto GECD

    Santiago, Chile

    2020 - 2021

  •   Asistente de investigación Full Time

    FONDECYT 1180667

    Santiago, Chile

    2018 - 2020

  •   Asistente de investigación - Técnico profesional Part Time

    FONDECYT 11150862

    Santiago, Chile

    2016 - 2019

  •   Asistente de investigación Part Time

    Observatorio de Conflictos Sociales - COES

    Santiago, Chile

    2016 - 2017

  •   Asistente de investigación Part Time

    Proyecto Estudio sobre los desafíos de la formación ciudadana en las escuelas. Licitación Pública ID 721703-LP19 para la Agencia de Calidad de la Educación.

    Macul, Chile

    2019 - 2020

  •   Asistente de investigación Part Time

    Good Citizenship for the Next Generation. A Global Perspective Using IEA ICCS 2016 Data (Book Call no. IEA 09/09-2018)

    Macul, Chile

    2019 - 2020

  •   Asistente de investigación Full Time

    Centro de Estudios Avanzados sobre Justicia Educacional, CJE (Proyecto PIA-CONICYT CIE 160007)

    Macul, Chile

    2021 - 2021

  •   Docente de apoyo Other

    Universidad Finis Terrae, Taller de Análisis Cuantitativo en Ciencias Sociales. Facultad de Educación y Ciencias de la Familia

    Providencia, Chile

    2021 - 2021

  •   Research Assistant at project Pedagogic Methodologies for Gender Equity in STEM Other

    University of Bath, Department of Education

    Bath, Reino Unido

    2024 - 2024

  •   Research Assistant project "The role of management and leadership practices in promoting academic resilience in Nepal, South Africa, and India" Other

    University of Bath, Department of Education

    Bath, Chile

    2023 - At present

  •   Research Assistant for project “Building capacity to support evidence-based policy” with UNRWA Other

    University of Bath, Department of Education

    Bath, Chile

    2023 - Not Available

Formación de Capital Humano


1. Workshop Methods for causal inference with observational data from international assessments. IRC Conference 2023. June 26th and 27th, 2023. Dublin, Ireland.
2. Machine Learning. Oxford Spring School in Advanced Research Methods 2023. University of Oxford. March 27th to 31st, 2023. Oxford, UK.
3. SWDTP Broadcast Interview Training with Award-winning journalist Rachel Shabi. University of Bristol. June 29th, 2022. Bristol, UK.
4. Introduction to Structural Equation Model. Curran Bauer Analytics Courses. May 6th, 7th and 8th, 2020 (Virtual).
5. Structural equation modelling with lavaan. Instructor: Yves Rosseel. Short Course. IMPS 2019. Santiago, Chile.


Difusión y Transferencia


- Co-Chair, SIG Large-Scale Cross-National Studies, CIES Conference, 2023-2025.
- 2023. Host and Co-Creator of the Podcast “Large-Scale Assessments in 15 min!” about secondary analysis, methodologies, and public policies based on Large Scale Data. https://open.spotify.com/show/2oR6KnBe9fwtDSVLnvnnd6?si=d67c9d0d08b349fe
- Founder and Co-lead Feminist Education Network, Department of Education, University of Bath, March 2022 – January 2024.
- Organiser of the Workshop “Secondary analyses of International Large-Scale Assessments in Education. From data management to advanced statistical models, and its use for academic and non-academic purposes”. Department of Education, University of Bath. Event led by Andrés Sandoval-Hernández. Awarded with the SWDTP financing. https://vimeo.com/showcase/10520330 | October 2022
- Host and Creator of the Podcast “Pimienta El Podcast” about the contribution of women to society in Chile. https://open.spotify.com/show/6IO8p0sVPIUqyU8G6LrzRg?si=426492bfe823409b


Premios y Distinciones

  •   Outstanding Early Career Paper Award of the Large-Scale Assessment SIG

    LCSE SIG CIES 2020

    Estados Unidos, 2020

    Este premio, conferido al artículo más sobresaliente de investigadores que se encuentran en el inicio de su carrera, es otorgado por el grupo de interés especial (special interest group) de “Large Scale Cross-National Studies in Education (LCSE)”, de la conferencia CIES, que reúne a diferentes académicos, investigadores y actores involucrados en los estudios de gran escala, y estudios regionales sobre escuelas y aprendizajes. Entre sus miembros se incluyen actores de la International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), Educational Testing Service (ETS), entre otras instituciones.

  •   Doctoral Recognition Award 2024- Student Award, University of Bath, UK

    UNIVERSITY OF BATH

    Reino Unido, 2024

    The Student Award aims to recognise engaged students who have made an excellent contribution to the doctoral experience and who have shown excellence in their research and research practices.


 

Article (6)

Profiles of Attitudes Toward Gender Equality among Latin American Adolescents
The Experience of Women Regarding Chilean Government Measures during the COVID-19 Pandemic
Indirect effects of bullying on school mathematics achievement in Chile
(Dis)articulated by Care: Labor Trajectories of Chilean Women
Women’s Work Trajectories and Workplace Violence: A Gender Issue
Imaginarios de vejez: ¿Cómo perciben la vejez las mujeres en Chile?

BookSection (3)

A school effectiveness approach to good citizenship.
Creencias antidemocráticas entre nuestros estudiantes
Students Ratings Their Open Classroom Discussion

ConferencePaper (1)

An Intersectional Approach to Students' Endorsement of Gender Equality in Chile, using Multilevel Analysis of Individual Heterogeneity and Discriminatory Accuracy – MAIHDA

ConferencePoster (11)

Promoting academic resilience in Kathmandu and Mumbai: A closer look at the role of school-based factors
The Chilean government measures during the COVID-19 pandemic: What about care?
Actitudes De Apoyo A La Equidad De Género Entre Estudiantes: Sexismo Y Autoritarismo, Barreras Ideológicas Para Climas Democráticos Y De Desarrollo Social En Educación
Cuidados intensivos: Equidad de Género y Anuncios del Gobierno Chileno Durante La Pandemia del COVID-19
It’s not just your opinion. Authoritarianism of classroom peers, open classroom discussion and gender equality support
It’s not just your opinion. Authoritarianism of classrooms peers, open classroom discussion and gender equality support
Not everyone has the chance: unequal access to open classroom discussion
Trayectoria laboral y trabajo de cuidado: entre sinuosidades y culpas
Trabajo de cuidado intrafamiliar y bienestar subjetivo en el contexto de brechas de género: Un análisis multinivel
Trayectorias Laborales De Mujeres Y Violencia En El Trabajo: Una Cuestión De Género
Trayectorias Laborales De Mujeres Y Violencia En El Trabajo: Una Cuestión De Género”

Proyecto (1)

TRAYECTORIAS LABORALES DE MUJERES Y VEJEZ EN CHILE
21
Natalia Lopez

Asistente de investigación

Educación

University of Bath

Bath, Reino Unido

2
María del Rosario Undurraga

Professor

Psychology, Education and Family

Universidad Finis Terrae

Santiago, Chile