Foto.png_thumb90

Fernando Bolaños Zarate

Investigador Postdoctoral

Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo, ANID

Santiago de Chile, Chile

Líneas de Investigación


1) Enseñanza y aprendizaje escolar 2) Política, equidad y diferencia en educación, liderazgo y mejora escolar 3) Medición y evaluación educacional

Educación

  •  Maestría en Educación , PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2019
  •  Maestría en Periodismo y Asuntos Públicos , CENTRO DE INVESTIGACIÓN Y DOCENCIA ECONÓMICAS A.C.. México, 2014
  •  Licenciatura en Administración de Empresas , UNIVERSIDAD IBEROAMERICANA CDMX. México, 2010
  •  Políticas Públicas & Enseñanza y aprendizaje escolar, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2021

Experiencia Académica

  •   Profesor/Docente Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Facultad de Educación

    Santiago, Chile

    2019 - 2020

  •   Graduate Teaching Assistant Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Santiago, Chile

    2019 - 2020

  •   Asistente de Investigación, Proyecto Fondecyt Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Facultad de Educación

    Santiago, Chile

    2017 - 2019

  •   Profesor/Docente Part Time

    CENTRO DE INVESTIGACIÓN Y DOCENCIA ECONÓMICAS A.C.

    Ciudad de México , México

    2015 - 2016

  •   Profesor/Docente Part Time

    ESCUELA PÚBLICA JOSÉ DE JESÚS IBARRA Y ROBLES

    Ciudad de México , México

    2015 - 2016

  •   Profesor/Docente Part Time

    UNIVERSIDAD IBEROAMERICANA

    Ciudad de México , México

    2014 - 2016

  •   Teacher of the Wonders Program Part Time

    MCGRAW HILL EDUCATION

    Ciudad de México , México

    2014 - 2015

  •   Profesor/Docente Part Time

    UNIVERSIDAD TEC MILENIO

    Ciudad de México , México

    2013 - 2013

  •   Docente para los programas Tecnología y Aprendizaje Part Time

    EDUQUÉMONOS CON MÉXICO A.C.

    Ciudad de México y Estado de México , México

    2007 - 2013

  •   Middle School Math and Science Teacher Full Time

    PETERSON SCHOOL (ASOMEX SCHOOL)

    Ciudad de México , México

    2011 - 2012

  •   Middle and High School Math Teacher Full Time

    WESTHILL INSTITUTE (ASOMEX SCHOOL)

    Ciudad de México , México

    2010 - 2011

  •   Docente MEVyT Other

    INSTITUTO NACIONAL PARA LA EDUCACIÓN DE LOS ADULTOS (INEA)

    Ciudad de México , México

    2004 - 2004

  •   Investigador Postdoctoral Full Time

    Agencia Nacional De Investigación y Desarrollo (ANID)

    Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas

    Santiago, Chile

    2022 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Coordinador Ejecutivo Full Time

    CENTRO DE INVESTIGACIÓN Y DOCENCIAS ECONÓMICAS A.C.

    Ciudad de México , México

    2015 - 2016

  •   Coordinador Académico y Ejecutivo del Programa Complementario "Escritura Crítica" Part Time

    ESCUELA PÚBLICA JOSÉ DE JESÚS IBARRA Y ROBLES

    Ciudad de México , Chile

    2015 - 2016

  •   Director General Full Time

    EDUQUÉMONOS CON MÉXICO A.C.

    Ciudad de México , Chile

    2007 - 2013

  •   Academic Consultant Full Time

    MCGRAW HILL EDUCATION

    Ciudad de México , México

    2014 - 2015

Formación de Capital Humano


Supervisión de Tesis (Postgrado, Magister)

Rol: Director de Tesis
Facultad: Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile
Título de la tesis: "Use of Information Communication Technologies for evaluation within the habitual routine of classroom activities: a systematized literature review"
Alumna: Chanta, S.

Conferencias y Talleres

1) Phenomenography and its potential for classroom activity design
Type: Online Workshop
Where: Chile’s Metropolitan University of Educational Sciences
Dates: March 15 and 25, 2021

2) Systematic literature reviews and their potential use for journalism
Type: Online Workshop
Where: Center for Research and Teaching in Economics, Department of Journalism on Public Policy (Mexico City)
Dates: March 11, 2021

3) Chilean Secondary Technical and Vocational Education and Training (S-TVET) students’ experiences of information interaction activities
Type: Online Lecture
Where: Faculty of Librarianship, Information, Education and IT (Borås, Sweden)
Dates: April 27, 2020


Premios y Distinciones

  •   Three Minute Thesis Competition, National (Chile)

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile, 2019

    "The Three Minute Thesis Competition (3MT) competition cultivates students’ academic, presentation, and research communication skills. Presenting in a 3MT competition increases their capacity to effectively explain their research in three minutes, in a language appropriate to a non-specialist audience".

  •   Youth Action Net National Prize for Social Development (Mexico)

    UNIVERSIDAD DEL VALLE DE MÉXICO

    México, 2009

    "For 30 years, we’ve driven positive youth development around the world. Through our experience and partnerships, we continue to enrich the global understanding of how to connect young people with hope, jobs, and a brighter future. Anchored by our mission, we are constantly deepening our research and bridging new partnerships to innovate and provide scalable, sustainable solutions for the most challenging problems young people face".


 

Article (4)

Instructional techniques and tools reported as being used by teachers within empirical research focusing on in-class digital ability development: a literature review
Digital Abilities, Between Instrumentalization and Empowerment: A Discourse Analysis of Chilean Secondary Technical and Vocational Public Policy Documents
Secondary vocational education students' expressed experiencesofand approachestoinformation interaction activities within digital environments: a Phenomenographic study
La Aberración Judicial De Las Dos Güeras
4
Fernando Bolaños

Investigador Postdoctoral

Centro de Modelamiento Matemático

Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo, ANID

Santiago de Chile, Chile

2
Alvaro Salinas

associate professor

curriculum, technology and assessment

Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile