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Luis Ignacio Rizzi

Profesor Asociado / Director Adjunto, Dirección de Postgrado, Escuela de Ingeniería

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Economía de Transporte, Externalidades de Transporte; Modelos de Elección Discreta; Evaluacion de Proyectos; Encuestas de Preferencias Declaradas, Diseño experimental

Educación

  •  Ciencias de la Ingeniería, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2001
  •  Economía de Transporte, UNIVERSITY OF LEEDS. Reino Unido, 1995
  •  Economía, Universidad de Buenos Aires. Argentina, 1992

Experiencia Académica

  •   Profesor Asociado Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Ingeniería

    Santiago, Chile

    2002 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Economista Senior Full Time

    Secretaría de Transporte, Argentina

    Buenos Aires, Argentina

    2000 - 2002

Formación de Capital Humano


Dirección de Tesis de Doctorado (PhD Thesis Direction):

Jose Javier Soto (2020) Estimación de Modelos de Elección Discreta bajo Diversas Heurísticas de Elección. Escuela de Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Co-supervisión. Tesis en Progreso.
Darío Farren (2020) Efectos sobre el bienestar de la cooperación horizontal en logística terrestre. Escuela de Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Co-supervisión. Tesis en Progreso.
Darren Shannon (2020) A Synthesis of Predictive Statistics and Driver Behaviour to Quantify Emerging and Existing Risks within the Motor Vehicle Industry. Kemmy Business School – University of Limerick. Co-supervisión.
David Esteban Palma (2016). Modelación de Demanda por Consumo de Vino. Escuela de Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Co-supervisión.
Julián Arellana (2012) Modelos de Elección Horaria en Planificación Estratégica. Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Co-supervisión.

Dirección de Tesis de Maestría (MSc Thesis Direction):

Daniel Burrows (2020) Modelación de la Siniestralidad Viales a Nivel Regional. Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Tesis en Progreso.
Andrea Vera (2018) Análisis del impacto de grandes infraestructuras de transporte sobre el patrón de viajes en una localidad urbana. Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Co-supervisión.
Jacques Pollete (2017) Modelo Urbano de Simulación de Emisiones de Contaminantes del Parque Vehicular. Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Co-supervisión.
Nicolás Pavón (2017) Tarificación y Provisión de Infraestructura Vial y Servicios de Transporte Público: El Impacto de Diferentes Mecanismos de Financiamiento. Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile.
María de los Ángeles González (2017) Estudio Antes-Después sobre la Ley Tolerancia Cero. Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Theo Yeché (2016) Influencia de la Luminosidad en la Accidentabilidad Vial de Chile: Aplicación a un Cambio de Huso Horario. Tesis de Magister en Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Natan Waintrub (2015) Disposición a Recibir Incentivos para Desarrollo Inmobiliario en Densidad en Torno a Estaciones de Metro y Corredores de Buses. Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Co-supervisión.
Claudia Reyes (2014) Modelación de Accidentes en la Industria Formal de Transporte de Cargas. Facultad de Matemáticas, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Cristián Zúñiga (2014) Influencia de los Estados de Trafico en Ocurrencia de Accidentes en Autopistas Urbanas. Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Co-supervisión.
Diana Jiménez (2010) Comportamiento Peatonal. Tesis de Magister en Ciencias de la Ingeniería, Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas, Universidad de Chile.
Javier Egaña (2009) Inclusión de Variables Latentes en Modelos de Elección Discreta para Usuarios de Buses y Trenes Interurbanos. Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Pablo Hojman (2004) Valoración de Accidentes Fatales y No Fatales en Carreteras Interurbanas. Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Co-supervisión.
Sebastián Caussade (2003) Complejidad Experimental y Confiabilidad de los Resultados en Encuestas de Preferencias Declaradas. Tesis de Magister en Ciencias de la Ingeniería, Escuela de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Co-supervisión.


Difusión y Transferencia


I regularly provide expert advise to governmental bodies and companies on the subject of benefit-cost analysis in the areas of air quality and transport.

In particular, my research made a significant contribution to the practice of social benefit-cost analysis of road safety schemes in Chile. Currently, the values adopted in official guidelines on how to appraise road safety schemes were derived from a consultancy service under my supervision.



 

Article (42)

Exploring the price of motor vehicle collisions – A compensation cost approach
Exploring the role of delta-V in influencing occupant injury severities – A mediation analysis approach to motor vehicle collisions
A comparison of bus passengers' and car drivers' valuation of casualty risk reductions in their routes
Road infrastructure and public bus transport service provision under different funding schemes: A simulation analysis
Using best-worst scaling to identify barriers to walkability: a study of Porto Alegre, Brazil
Estimating the value of risk reductions for car drivers when pedestrians are involved: a case study in Spain
Modelling consumers' heterogeneous preferences: a case study with Chilean wine consumers
Using best–worst scaling to identify barriers to walkability: a study of Porto Alegre, Brazil
The external costs of private versus public road transport in the Metropolitan Area of Santiago, Chile
Modelling choice when price is a cue for quality: a case study with Chinese wine consumers
The influence of built environment and travel attitudes on walking: a case study of Porto Alegre, Brazil
Analyzing the impact of a fatality index on a discrete, interurban mode choice model with latent safety, security, and comfort
Asymmetric preferences for road safety: Evidence from a stated choice experiment among car drivers
Car drivers' valuation of landslide risk reductions
Methodological challenges in modelling the choice of mode for a new travel alternative using binary stated choice data - the case of high speed rail in Norway
Simple model of road infrastructure financing: the impact of different road user charges
Valuation of travel time savings for intercity travel: the Madrid-Barcelona corridor
Valuing air quality impacts using stated choice analysis: Trading off visibility against morbidity effects
Valuing casualty risk reductions from estimated baseline risk
Developing surveys for the study of departure time choice: a two-stage efficient design approach
Development of Surveys for Study of Departure Time Choice Two-Stage Approach to Efficient Design
The Impact of Traffic Images on Travel Time Valuation in Stated-Preference Choice Experiments
The impact of traffic images on travel time valuation in stated-preference choice experiments
Cost-Effective Measures for Reducing Road Fatalities in the Short Term
Cost-effective measures for reducing road fatalities in the short term
Estimating the value of risk reduction for pedestrians in the road environment: an exploratory analysis
Estimating the value of risk reduction for pedestrians in the road environment: an exploratory analysis
Estimating the willingness to pay and value of risk reduction for car occupants in the road environment
Estimating the willingness to pay and value of risk reduction for car occupants in the road environment
Integrating travel delays, road safety, care, vehicle insurance and cost-benefit analysis of road capacity expansion in a unified framework
Integrating travel delays, road safety, care, vehicle insurance and cost-benefit analysis of road capacity expansion in a unified framework
On the approximation bias to benefit measures in discrete choice models
On the approximation bias to benefit measures in discrete choice models
Valuation of transport externalities by stated choice methods
Estimating the willingness-to-pay for road safety improvements
Road safety valuation under a stated choice framework
Assessing the influence of design dimensions on stated choice experiment estimates
DISEÑO DE INSTRUMENTOS ECONÓMICOS PARA LA INTERNALIZACIÓN DE EXTERNALIDADES DE ACCIDENTES DE TRÁNSITO
DISEÑO DE INSTRUMENTOS ECONÓMICOS PARA LA INTERNALIZACIÓN DE EXTERNALIDADES DE ACCIDENTES DE TRÁNSITO
Diseño de instrumentos económicos para la internalización de externalidades de accidentes de tránsitu
On the joint valuation of averting fatal and severe injuries in highway accidents
Stated preference in the valuation of interurban road safety

BookWhole (2)

Valuing transport externalities
Transport research needs

Editorial (1)

Public transport and health: Publicising the evidence

Proyecto (9)

Urban Transport Investment and Funding Strategies: impacts on provision, level of service and welfare redistribution
Road Infrastructure Investment Rules: the impact of different funding mechanisms on provision and level of service
UNDERSTANDING WINE PREFERENCES=> INTEGRATING SENSOMETRICS, CHEMOMETRICS AND DISCRETE CHOICE ANALYSIS
ADVANCES IN URBAN PLANNING MODELS=> ISSUES IN LAND USE AND TRAVEL DEPARTURE TIME
ROAD TRANSPORT AND SECOND-BEST POLICIES=> THE INTERPLAY BETWEEN ROAD CHARGES, GASOLINE TAXES AND PUBLIC TRANSPORT SUBSIDIES
THE VALUE OF ROAD SAFETY FOR NON-CAR USERS AND THE INTEGRATION OF ROAD SAFETY AND TRAVEL DELAYS IN A UNIFIED MICROECONOMIC FRAMEWORK
MODELACION ECONOMETRICA DE ACCIDENTES VIALES Y ESTIMACION DE LOS COSTOS EXTERNOS DE CONGESTION Y ACCIDENTES EN UN MARCO MICROECONOMICO INTEGRADO.
CALCULO DE MEDIDAS DE BIENESTAR Y EVALUACION DE POLITICAS DE GESTION URBANA UTILIZANDO MODELOS FLEXIBLES DE ELECCION DISCRETA
DISENO EXPERIMENTAL, ANALISIS ECONOMETRICO Y VALORACION DE EXTERNALIDADES ASOCIADAS A SISTEMA DE TRANSPORTE.

Review (1)

The influence of built environment and travel attitudes on walking: A case study of Porto Alegre, Brazil
26
Luis Rizzi

Profesor Asociado / Director Adjunto, Dirección de Postgrado, Escuela de Ingeniería

Departamento de Ingeniería de Transporte y Logística

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

12
Juan de Dios Ortúzar

Emeritus Professor

Transport Engineering and Logistics

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Juan Muñoz

Professor

Department of Transport Engineering and Logistics

Pontificia Universidad Catolica de Chile

Santiago, Chile

1
David Palma

Research Fellow

Institute for Transport Studies

University of Leeds

Leeds, Reino Unido