Cv19_foto-miranda.jpeg_thumb90

Constanza Sofia Miranda Mendoza

Assistant Professor School of Engineering

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Engineering Design Education/ Educación en Diseño-Ingeniería; Biomedical Devices/ Emprendimiento; Entrepreneurship ; Organizations and Team Innovation; User Experience/ Experiencia de Usuario; Design Anthropology / Disegno Antropología

Educación

  •  PhD in Design , NORTH CAROLINA STATE UNIVERSITY AT RALEIGH. Estados Unidos, 2013
  •  Design - Undergraduate Diploma, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2005
  •  Design - Professional Title (after undergraduate studies), PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2005

Experiencia Académica

  •   Assistant Professor School of Engineering Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Engineering

    Santiago, Chile

    2013 - At present

  •   Instructor Asociado School of Design Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Design, Architecture and Urban Studies

    Santiago, Chile

    2006 - 2007

  •   Assistant Professor School of Design Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Design, Architecture and Urban Studies

    Santiago, Chile

    2007 - 2008

  •   Instructor School of Engineering Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    School of Engineering

    Santiago, Chile

    2008 - 2009

  •   Instructor School of Design Part Time

    NORTH CAROLINA STATE UNIVERSITY AT RALEIGH

    Design

    Raleigh, Estados Unidos

    2010 - 2011

  •   Assistant Dean of Undergraduate Mentoring Full Time

    JOHNS HOPKINS UNIVERSITY

    Biomedical Engineering

    Baltimore, Estados Unidos

    2020 - At present

Experiencia Profesional

  •   Instructor Masters & Undergraduate Studio Part Time

    North Carolina State University College of Design

    Raleigh, Estados Unidos

    2010 - 2012

  •   Visiting Researcher at CDR Other

    Stanford University Mechanical Engineering

    Palo Alto, Estados Unidos

    2011 - 2012

  •   Professor College of Design

    School of Design Pontificia Universidad Católica de Chile

    Chile

    2006 - 2009

  •   Professor School of Engineering Full Time

    Pontificia Universidad Católica de Chile

    Santiago, Chile

    2013 - At present

  •   Director and Creator of Research Area for Design Firm Full Time

    Procorp - Santiago

    Santiago, Chile

    2007 - 2009

  •   Consultant in Design Edu for UX Design Bootcamp with Red Cross Part Time

    Cooper San Francisco

    San Francisco, Estados Unidos

    2012 - 2012

  •   Graduate Intern Full Time

    Continuum Milano Office

    Milan, Italia

    2007 - 2007

  •   Graduate Intern Other

    Braun-Gillette (Procter&Gamble)

    Kronberg, Alemania

    2005 - 2005

  •   Undergraduate intern medical devices Other

    Karl Storz Endoskope

    Tuttlingen, Alemania

    2003 - 2003

  •   Director DILAB Engineering Design Initiative Full Time

    Escuela de Ingeniería Pontificia Universidad Católica de Chile

    Santiago, Chile

    2013 - At present

Formación de Capital Humano


//// MASTER AND PHD GUIDANCE ////
------------------------------------------------------------
MASTER EN CIENCIAS DE LA INGENIERIA UC (MScE)
------------------------------------------------------------
Hojas, Pedro, 2018 (Computer Sciences)
MODELAMIENTO DE PREDICTOR DE FUGA DE CLIENTES, CON LA UTILIZACIÓN DEL VALOR DE VIDA DEL CLIENTE Y REDES NEURONALES RECURRENTES, Tesis para optar a grado de Magister de Ciencias de la Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile

Corthorn, Sebastian, 2016 (Mechanical Engineering)
OPTIMIZACIÓN DEL ACRILONITRILO BUTADIENO ESTIRENO POR MODELAMIENTO DE DEPOSICIÓN FUNDIDA PARA LA FABRICACIÓN DE INSERTO PLANTAR, Tesis para optar a grado de Magister de Ciencias de la Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile

Hellen Fuenzalida (Industrial Engineering) - To be graduated 2020
PRE-ENGINEERING PROGRAMS AND THEIR EFFECTIVITY

Soledad Rodriguez (Mechanical Engineering) - To be graduated 2020
SMALL SERIES DEVELOPMENT FOR SMALL STARTUPS
------------------------------------------------------------
MAGISTER EN INNOVACIÓN UC
------------------------------------------------------------
Villagrán, Ignacio, 2018 (Kinesiology)
PROGRAMA PARA EL ENTRENAMIENTO POR TELE-SIMULACIÓN PARA LAPAROSCOPÍA: UNA PERSPECTIVA DESDE LA EXPERIENCIA DE USUARIO (UX) Magister en Innovación, Pontificia Universidad Católica de Chile

Morales, Ángel, 2016 (Business Administration)
UNA EXPERIENCIA EDUCATIVA EN “DEEP SCIENCE”, Magister en Innovación, Pontificia Universidad Católica de Chile

Cifuentes, Nicolás, 2016 (PhD in Chemistry)
ESTUDIO EN TERRENO Y EXPERIENCIA EN PROTOTIPADO PARA UNA EXPERIENCIA EDUCATIVA EN “DEEP SCIENCE”, Magister en Innovación, Pontificia Universidad Católica de Chile
------------------------------------------------------------
PHD CO-ADVISOR
------------------------------------------------------------
2018 "Rippling co-designing cultures [within] complex social systems"
The Oslo School of Architecture and Design AHO (Norway): Student Manuela Aguirre (PhD c)
------------------------------------------------------------
UNDERGRADUATE RESEARCH TUTOR
------------------------------------------------------------
At PUC. Since 2013, I have guided more than 25 students from diverse engineering areas. Some of them have published in our local journal. Others have work on larger research grants.
I am also receiving students from Universities like UD (Dayton Ohio) at the LAB.

------------------------------------------------------------
TEACHING: UNDERGRADUATE COURSES
------------------------------------------------------------
IDI2004/ING2004 Design and Systems Thinking Lab (25 students undergraduate)
Experiential studio-based innovation course. It partners with real organizations to solve complex problems with the use of technology. Every semester.

IDI2015/ ING2015 Anthrodesign Course (54 students undergraduate)
Experiential project-based + research based course. It partners with real organizations in order to engage in applied field research for the detection of opportunities for innovation. Second semesters.

IDI1015/ING1015 (2014) Experiential project-based course.
The students are taught on the implications of collecting data, visualizing data and the importance of narrative in portraying a data based message.


Difusión y Transferencia


//// GRANTS // FONDOS /////
------------------------------------------------------------
CONICYT GRANTS/ FONDOS
------------------------------------------------------------
2018-2020
Programa: FONDEF IdeA
"Simulador de Accesos Venosos Centrales con Medidas Objetivas para la Educación en Salud"
"Simulator for Central Venous Access with Objective Measures for Health Education
Rol: Co-director | Folio/N°: ID18I10219

2016-2018
Programa: FONDEF IT
Rol: Subdirector(a) | Folio/N°: IT15I10037
"Integración industrial de dispositivos de protección sísmica en estanques de acero
inoxidable y recomendaciones de análisis y diseño"
Grant for the design improvement of seismic energy dissipators for wineries
Participating as subdirector in competitive national grant for developing and redesigning seismic energy dissipators for wine tanks. Directing two teams of young researchers in the development of devices. This is worked directly with the company TersaInox (Director: JL Almazán – Structural Engineering-PI)
------------------------------------------------------------
CORFO GRANTS/ FONDOS
------------------------------------------------------------
2018-2020
"Desarrollo de prototipo de simulador médico que favorece el entrenamiento autónomo y objetivo de futuros profesionales del área de la salud en la instalación de accesos venosos periféricos".
Programa: Corfo prototipos de Innovación
Rol: Director | Folio/N°: 18ITE1-100680

2018-2019
"A research network on engineering education in entrepreneurship"
Programa: Corfo Engineering 2030 Open Seedfund.
Rol: Director

2014-2017
Conjunto de instrumentos de entrenamiento médico usando Simulación, basado en mediciones objetivas Y una plataforma de seguimiento de desempeño basado en la nube. (Set of medical training instruments using simulation based on objective measurements and a cloud-based performance tracking platform).
Programa: Corfo Go to Market 14GTM-30512 with Stanford Research Institute.
Rol: Subdirector.

2014
Cross Country Engineering ED I. Geographically Distributed Teams. (Year study with international teams composed of engineering students from University of Notre Dame and PUC working with common challenges).
Programa: Corfo Engineering 2030. ND PUC Seedfund.
Rol: Director.

2016
Cross Country Engineering ED II. Geographically Distributed Teams. (Year study with international teams composed of AALTO and PUC engineering students working with common challenges).
Programa: Corfo Engineering 2030. Open Seedfund.
Rol: Director.
------------------------------------------------------------
PUBLIC GRANTS/ FONDOS
------------------------------------------------------------
2017-2022
"Latin American Practices and Soft Skills for an Innovation Oriented Network"
Programa: Erasmus Plus
Rol: Co-PI
Student and Staff mobility program with funding from the European Union that connects 13 Universities in 6 different countries including: Finland, Spain, Portugal, Uruguay, Brazil and Chile. Chile (PUC & DuocUC) are in charge of delivering the first part of the project in 2018. 999.310 Euros Total.

2019
“SaviaLab: Programa de formación para docentes de liceos técnico profesional en sectores rurales en innovación Temprana, metodologías transferidas al aula escolar. Región Metropolitana, Aysén y Maule. Concurso Joven de Innovación Escolar. (Early innovation methodologies program and contest for teachers and students in rural areas)”.
Programa: Fundación para la Innovación Agraria (FIA). Ministerio de Agricultura.
Rol: Director

2018
“Diagnóstico, diseño y ejecución de un programa de formación en emprendimiento innovador para Liceos técnico-profesionales y Liceos rurales de la Región del Maule”. Estudio de diagnóstico y Programa Teoría, Práctica y Didáctica para la innovación en el aula. Programa de 130 horas cronológicas de formación para docentes y directivos de liceos rurales de la Región del Maule.
Programa: Fundación para la Innovación Agraria (FIA). Ministerio de Agricultura.
Rol: Director

2018
“SaviaLab: Programa de formación para docentes de liceos técnico profesional en sectores rurales en innovación Temprana, metodologías transferidas al aula escolar. Región Metropolitana y San Pedro de Atacama”. (Early innovation methodologies program and contest for teachers and students in rural areas).
Programa: Fundación para la Innovación Agraria (FIA). Ministerio de Agricultura.
Rol: Director

2017
"Savia Lab: Programa de formación para docentes de liceos técnico profesional en sectores rurales en innovación Temprana, metodologías transferidas al aula escolar. Regiones de Coquimbo y Metropolitana. (Formation in early innovation methodologies program for teachers in technical schools in rural areas)
Programa: Fundación para la Innovación Agraria (FIA). Ministerio de Agricultura.
Rol: Director.

2017
"Programa de capacitación a universidades del CRUCH para ejecutar el concurso Savia Lab. Regiones de Coquimbo y Metropolitana (Formation in early innovation methodologies program for teachers in technical schools in rural areas. Training for other universities.)"
Programa: Fundación para la Innovación Agraria (FIA). Ministerio de Agricultura.
Rol: Director.

2016
"Savia Lab: Programa de formación para docentes de liceos técnico profesional en sectores rurales en innovación Temprana, metodologías transferidas al aula escolar. Regiones de Los Ríos y Bío Bío. (Formation in early innovation methodologies program for teachers in technical schools in rural areas)"
Programa: Fundación para la Innovación Agraria (FIA). Ministerio de Agricultura.
Rol: Director.

2014-2015
"Savia Lab: Programa de formación para docentes de liceos técnico profesional en sectores rurales en innovación Temprana, metodologías transferidas al aula escolar. Regiones de Araucanía y Los Lagos". (Formation in early innovation methodologies program for teachers in technical schools in rural areas).
Programa: Fundación para la Innovación Agraria (FIA). Ministerio de Agricultura.
Rol: Director.
------------------------------------------------------------
UC GRANTS/ FONDOS
------------------------------------------------------------
2018
"Desarrollo de producto mínimo viable y posterior validación técnica de un simulador médico que permite el entrenamiento autónomo y objetivo de accesos venosos periféricos". (Development of an MVP por peripheral venous punctures).
Programa: VRI PUC. Fondo Red Semilla UC.
Rol: Director.

2018
"Curriculum innovation and learning assessment: defining tools for measuring learning skills and educational goals in the recently implemented Major IDI (Engineering, Design and Innovation) curriculum". (Research stay at the College of Education in the University of Maryland).
Programa: VRA PUC. Fondo de Pasantías Breves para la Innovación en la Docencia.
Rol: Principal Investigator

2016-2017
"Evaluación de la eficacia de un set de instrumentos de medición y retroalimentación efectiva para simulación de procesos invasivos usados en la educación de carreras de la salud". (Measuring Medical Simulation Effectiveness)
Programa: VRI PUC. Fondo Interdisciplina.
Rol: Co-PI

2016
Simulmedic: a New Generation of Medical Simulation of Training Instruments Using Objective Metrics and a Cloud-Based Performance Tracking Platform.
Programa: VRI PUC. Fondo Acelerador. MECESUP.
Rol: Director.

2016-2017
Medical Simulator with Objective Metrics for the Autonomous Training of Peripheral Vascular Access.
Programa: VRI PUC. Global UC.
Rol: Cambridge Innovation Center Boston. Director.

2014
Negotiation and Boundary Objects: A Pragmatic Framework for Educating Innovation Driven Teams in Engineering Design.
Programa: VRI PUC. Fondo Inicio.
Rol: Director.

//// JOINT COURSES WITH COMPANIES /////
Since 2006 - 2019 Joint venture with organizations in courses
Partnering our courses with companies to face real-life issues: (US) Artefact, Ziba, Oracle, Teague, Design Central (Chile) Unilever, Metrogas, Chilectra, Hunter Douglas, Cintac, Modernización del estado, Imagen de Chile, School of Medicine UC, Al gramo, SNA, FIA, Engie Factory, Dimerc, Coaniquem,

///// WORK IN INDUSTRY /////
Since 2005 has worked in several industries in the areas of design for medical devices and user-based research.
Design Continuum Milan (2007), Braun Design Germany (Intern-2005), Karl Storz Endoskope Germany (Intern-2005), Cooper San Francisco (2012)


Premios y Distinciones

  •   Fulbright CONICYT de capital humano avanzado

    COMISION FULBRIGHT-CHILE

    Chile, 2009

    Scholarship to pursue doctoral studies in the US

  •   Premio a la Innovación Escuela de Ingeniería

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile, 2015

    Premio distinción al trabajo en el área de innovación de la Escuela de Ingeniería UC

  •   Premio investigadores jóvenes

    FUNDACION COPEC UNIVERSIDAD CATOLICA

    Chile, 2017

    La institución, financia y apoya con visión técnica y de negocios iniciativas de investigación y desarrollo de modo que logren generar un positivo impacto en la sociedad. La idea es contribuir al desarrollo económico y generar valor mediante la innovación en las industrias de los recursos naturales y así tener una participación concreta en el desarrollo del país.

  •   Airbus GEDC Diversity Award

    Airbus

    Estados Unidos, 2018

    Project SaviaLab: fostering diversity through an early innovation and technology program for rural schools in Chile. Airbus GEDC Diversity Award sponsored by UNESCO. Given to the project that demonstrates the best use of technology to enhance diversity in engineering education.


 

Article (3)

Empowering Sustainable Consumption by Giving Back to Consumers the 'Right to Repair'
Assessing the Work of Geographically Distributed Teams in Engineering-Design: Time Allocation in the Design Process as a Form of In-Class Analytics
Orchestrating conflict in teams with the use of boundary objects and trading zones in innovation-driven engineering design projects

BookWhole (1)

Crash Course de Antro Diseño: Herramientas Aplicadas de AntroDiseño para Proyectos de Innovación Temprana en Productos, Servicios y Experiencias

ConferencePaper (11)

Evaluating Usage of an Analytics Tool to Support Continuous Curriculum Improvement
Por una Ingeniería más Diversa: Incorporando a Minorías desde un Programa de Pre-Ingeniería
Pre-engineering programs and the instillment of empowering abilities for minorities: the case of the SaviaLab program
Understanding epistemological change due to a course in anthro-design: New insights for engineering epistemologies
A Methodology to Involve Students in the Evaluation of an Engineering Curriculum in Design, Entrepreneurship, and Innovation
DILAB: A 4 Años de un Modelo Sustentable de Multidisciplina Donde se Mezclan Diseño, Ingeniería e Innovación
Does the Revision of ABET Student Outcomes Include the Competencies Required to Succeed in Start-Ups and Entrepreneurial Companies
Research on engineering entrepreneurship education: How to improve knowledge transfer to disseminate best teaching practices
Negotiation and Boundary Objects: Patterns Found for Orchestrating Dissonance in Innovation-Driven Teams of Engineering Design
Team Negotiation Strategies in Entrepreneurship Education: Patterns Found in Engineering Students from Northern California and Santiago de Chile
An Initial Comparison Between Geographically Distributed and Non-Distributed Student Teams in Design Projects

ConferencePoster (1)

Geographically Distributed Teams in Engineering Design: Best Practices and Issues in Cases of International Teams Working from Different Continents

Patent (1)

Medical Simulator for the Simulation of Puncture Operations

Proyecto (28)

A research network on engineering education in entrepreneurship
Desarrollo de prototipo de simulador médico que favorece el entrenamiento autónomo y objetivo de futuros profesionales del área de la salud en la instalación de accesos venosos periféricos
Diagnóstico, diseño y ejecución de un programa de formación en emprendimiento innovador para Liceos técnico-profesionales y Liceos rurales de la Región del Maule. Estudio de diagnóstico y Programa Teoría, Práctica y Didáctica para la innovación en el aula. Programa de 130 horas cronológicas de formación para docentes y directivos de liceos rurales de la Región del Maule
Simulador de Accesos Venosos Centrales con Medidas Objetivas para la Educación en Salud
Simulador de Accesos Venosos Centrales con Medidas Objetivas para la Educación en Salud
Latin American Practices and Soft Skills for an Innovation Oriented Network
Evaluación de la eficacia de un set de instrumentos de medición y retroalimentación efectiva para simulación de procesos invasivos usados en la educación de carreras de la salud
Integración industrial de dispositivos de protección sísmica en estanques de acero inoxidable y recomendaciones de análisis y diseño
Integración industrial de dispositivos de protección sísmica en estanques de acero inoxidable y recomendaciones de análisis y diseño
Medical Simulator with Objective Metrics for the Autonomous Training of Peripheral Vascular Access
Simulmedic: a New Generation of Medical Simulation of Training Instruments Using Objective Metrics and a Cloud-Based Performance Tracking Platform
Conjunto de instrumentos de entrenamiento médico usando Simulación, basado en mediciones objetivas Y una plataforma de seguimiento de desempeño basado en la nube.
Savia Lab: Programa de formación para docentes de liceos técnico profesional en sectores rurales en innovación Temprana, metodologías transferidas al aula escolar. Regiones de Araucanía y Los Lagos.
CORFO Go To Market=> Set of medical training instruments using simulation based on objective measurements and a cloud-based performance tracking platform
Becario Fulbright-CONICYT de Capital Humano Avanzado
Diabetes Injection Device
Modalidad innovadora de asistencia integral del parto=> nacimiento en familia para mujeres de bajo riesgo obstétrico del sistema público de salud
Sistematización de las bases científicas y empíricas que apoyan modalidades de parto integral que fomenten el apego, y diseño de los espacios e implementos necesarios para su ejecución.
Cross Country Engineering ED II. Geographically Distributed Teams
Cross Country Engineering ED II. Geographically Distributed Teams.
Curriculum innovation and learning assessment: defining tools for measuring learning skills and educational goals in the recently implemented Major IDI (Engineering, Design and Innovation) curriculum.
Desarrollo de producto mínimo viable y posterior validación técnica de un simulador médico que permite el entrenamiento autónomo y objetivo de accesos venosos periféricos
Negotiation and Boundary Objects: A Pragmatic Framework for Educating Innovation Driven Teams in Engineering Design
Programa de capacitación a universidades del CRUCH para ejecutar el concurso Savia Lab. Regiones de Coquimbo y Metropolitana
Savia Lab: Programa de formación para docentes de liceos técnico profesional en sectores rurales en innovación Temprana, metodologías transferidas al aula escolar. Regiones de Coquimbo y Metropolitana
Savia Lab: Programa de formación para docentes de liceos técnico profesional en sectores rurales en innovación Temprana, metodologías transferidas al aula escolar. Regiones de Los Ríos y Bío Bío
SaviaLab: Programa de formación para docentes de liceos técnico profesional en sectores rurales en innovación Temprana, metodologías transferidas al aula escolar. Región Metropolitana y San Pedro de Atacama
SaviaLab: Programa de formación para docentes de liceos técnico profesional en sectores rurales en innovación Temprana, metodologías transferidas al aula escolar. Región Metropolitana, Aysén y Maule. Concurso Joven de Innovación Escolar.
39
Constanza Miranda

Assistant Professor School of Engineering

Mechanical Engineering

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

2
Julian Goñi

investigador / Instructor

Pontificia Universidad Católica de Chile

Macul, Chile

1
Ricardo Hernandez

Asistant Professor

School of Engineering and School of Design

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Isabel Hilliger

Associate Director for Assessment and Evaluation

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile