Man

Josefa Perdomo Díaz

Profesor Contratado Doctor (Tipo 1)

Universidad de La Laguna

Santa Cruz de Tenerife, España

Líneas de Investigación


problem solving, teaching and learning of school mathematics, preservice and inservice math teachers

Educación

  •  Mathematics Education, UNIVERSIDAD DE LA LAGUNA. España, 2010
  •  Mathematics, UNIVERSIDAD DE LA LAGUNA. España, 2002

Experiencia Académica

  •   Postdoc Full Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Centro de Modelamiento Matemático

    Santiago, Chile

    2012 - 2012

  •   Postdoc Full Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Centro de Investigación Avanzada en Educación

    Santiago, Chile

    2012 - 2013

  •   Teacher Other

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas

    Santiago, Chile

    2013 - 2013

  •   Postdoc Full Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Centro de Modelamiento Matemático

    Santiago, Chile

    2013 - 2016

  •   Profesor Ayudante Doctor Full Time

    Universidad de La Laguna

    La Laguna, España

    2017 - 2021

  •   Profesor Contratado Doctor (Tipo 1) Full Time

    Universidad de La Laguna

    La Laguna, España

    2021 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   TEACHER Full Time

    Instituto de Enseñanza Secundaria ADEJE 2

    SANTA CRUZ DE TENERIFE, España

    2007 - 2009

  •   TEACHER Full Time

    Escuela de Arte FERNANDO ESTEVEZ

    SANTA CRUZ DE TENERIFE, Chile

    2007 - 2007

  •   Teacher Full Time

    Instituto de Enseñanza Secundaria Rafael Arozarena

    Santa Cruz de Tenerife, España

    2007 - 2007

  •   Teacher Full Time

    Instituto de Enseñanza Secundaria Cabo Blanco

    Santa Cruz de Tenerife, España

    2007 - 2007

  •   Teacher Full Time

    Instituto de Enseñanza Secundaria Adeje

    Santa Cruz de Tenerife, España

    2006 - 2006

  •   Teacher Full Time

    Escuela de Arte Pancho Lasso

    Las Palmas, España

    2005 - 2006

Formación de Capital Humano


Training for preservice and inservice mathematics teachers:

1. (2012) Member of the team in the course “Problem Solving”, for primary mathematics teachers.
2. (2013) Member of the team in the course “Fractions throught problem solving”, for primary mathematics teachers.
3. (2013) Member of the team in the course “Problem Solving for Secondary Teachers”, for secondary mathematics teachers.
4. (2013) Member of the team in the "Workshop on problem solving", for primary mathematics teachers in Constitución.
5. (2013) Member of the team in the "Workshop on problem solving", for primary mathematics teachers in Doñihue.
6. (2013) Teacher of course "Teaching and Learning of Mathematics in the Secondary Level", for future teachers of mathematics and physic in the secondary level. University of Chile.


Difusión y Transferencia


NONE



 

Article (14)

Peer assessment processes in a problem solving activity with future teachers.
Mathematical understanding in problem solving with GeoGebra: a case study in initial teacher education
Creencias y conocimiento matemático escolar al comienzo de la formación inicial docente en estudiantes de Pedagogía General Básica.
Estudio exploratorio de las emociones en la cotidianidad de las clases de Matemáticas.
Exploratory Study of Everyday Emotions in Mathematics Classes [Estudio exploratorio de las emociones en la cotidianidad de las clases de Matemáticas]
Teaching practices, self-efficacy and value with regard to problem solving in mathematics: design and validation of a questionnaire
Problem Solving as a Professional Development Strategy for Teachers: A Case Study with Fractions
Strategies of Number Sense in Pre-service Secondary Mathematics Teachers
Strategies of number sense in Mathematics Degree students
An Exploration of Students´ Conceptual Knowledge Built in a First Ordinary Differential Equation Course (Part I)
An Exploration of Students´ Conceptual Knowledge Built in a First Ordinary Differential Equation Course (Part II)
Procesos conceptuales y cognitivos en la introducción de las ecuaciones diferenciales ordinarias vía la resolución de problemas
Módulo de enseñanza para la introducción de las ecuaciones diferenciales ordinarias en un ambiente de resolución de problemas con tecnología.
Revisiting university students’ knowledge that involves basic differential equation questions

BookSection (5)

Aportaciones al desarrollo del currículo desde la investigación en educación matemática
Actividades para la formación de profesores derivadas del uso de GeoGebra en la resolución de problemas.
Teachers’ mathematical tensions surfacing during the first session of a problem-solving professional development workshop.
The ARPA Experience in Chile: Problem Solving for Teachers’ Professional Development.
Novice Chilean Secondary Mathematics Teachers as Problem Solvers.

Proyecto (8)

Herramientas digitales y formulación de problemas matemáticos. Diseño de una instrucción para docentes de Educación Primaria
Diseño de asignaturas innovadoras para la formación inicial docente en pedagogía matemática y desarrollo de un modelo para su evaluación y mejora
LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS EN LA FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES DE MATEMÁTICA DE ENSEÑANZA MEDIA
¿SE PUEDE PREPARAR LA PSU DE MATEMÁTICA DESARROLLANDO HABILIDADES COGNITIVAS DE NIVEL SUPERIOR?
LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS Y LA TECNOLOGÍA EN LA FORMACIÓN Y DESARROLLO PROFESIONAL DEL PROFESOR DE MATEMÁTICAS.
Recursos pedagógicos para la implementación de los estándares de formación inicial de profesores de enseñanza básica en matemáticas.
COMPETENCIA MATEMÁTICA, RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS Y TECNOLOGÍA EN EDUCACIÓN MATEMÁTICA.
LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS DE MATEMÁTICAS EN LA EDUCACIÓN POST-OBLIGATORIA HACIENDO USO DE HERRAMIENTAS TECNOLÓGICAS=> PROBLEMAS DE APRENDIZAJE Y MÉTODOS DE ENSEÑANZA.
21
Josefa Perdomo

Profesor Contratado Doctor (Tipo 1)

Departamento de Análisis Matemático

Universidad de La Laguna

Santa Cruz de Tenerife, España

1
GAMAL CERDA

Associate Professor

Research Methodology and Educative Technology

Universidad de Concepcion

Concepcion, Chile

1
Valentina Giaconi

Profesora Asociada

Instituto de Ciencias de la Educación

Universidad de O'Higgins

Rancagua, Chile

1
Farzaneh Saadati

Researcher

Centro de Investigación Avanzada en Educación Universidad de Chile

Santiago, Chile