F%c3%a9lix.jpg_thumb90

José Félix Angulo Rasco

Director

Universidad de Cádiz

Puerto Real, España

Líneas de Investigación


My lines of research are associated with: Educational Evaluation, Citizenship, Diversity and Inclusion

Educación

  •  Degree in Philosophy and Education, UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID. España, 1981
  •  Philosophy and Letters. Section of Psychology and Educational Sciences., UNIVERSIDAD DE MALAGA. España, 1988

Experiencia Académica

  •   Honorary collaborator Full Time

    UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID

    Education

    Madrid, España

    1981 - 1982

  •   Professor Part Time

    UNIVERSIDAD DE MALAGA

    Education

    Chile

    1982 - 1985

  •   Professor contract Part Time

    UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID

    Education

    Chile

    1986 - 1987

  •   Professor Associate Full Time

    UNIVERSIDAD DE MALAGA

    Education

    España

    1987 - 1995

  •   Professor Full Time

    UNIVERSIDAD DE CADIZ

    Education

    Cadiz, España

    1996 - 2015

  •   Docente Magister Other

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO

    Facultad de Filosofía y Educación

    Viña del Mar. Valparaíso, Chile

    2014 - A la fecha

  •   Investigador Principal Full Time

    Centro de Investigación para la Educación Inclusiva

    Facultad de Filosofía y Educación

    Viña del Mar. Valparaíso, Chile

    2017 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   DIRECTOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA Full Time

    UNIVERSIDA DE CADIZ

    España

    1998 - 2001

  •   Director of Centralized Service of New Technologies Applied to Education Part Time

    UNIVERSIDA DE CADIZ

    España

    1996 - 1998

  •   IRECTOR OF FUNCTIONS IN TEACHING DEPARTMENT Part Time

    UNIVERSIDA DE CADIZ

    España

    2004 - 2004

Formación de Capital Humano


Member of the Editorial Board of the Communicate Magazine since 2010 (hxp://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=organigrama)
Reviewers member of the Magazine Aggression and Violent Behavior (Elsevier) since 2013 (hxp://www.journals.elsevier.com/aggression-­?and-­?violent-­?behavior).

Member of scientific co Council of the Latin American Magazine on Quality, effectiveness and Change Education. (hxp://www.rinace.net/reicecons.htm).
Reviewers member of the Latin American Journal of Social Sciences, Childhood and Youth (hxp://revistalaSnoamericanaumanizales.cinde.org.co)

Communication Magazine reviewer. International Journal of Communication Studies, Advertising and Cultural Studies; since 2016 (hxp://www.revistacomunicacion.org)
Member of the American Educational Research Association since 1993.

Assessor Education Area. National Assessment and Planning. Interministerial Commission on Science and Technology. Since November 1992.
Member of the commission of experts evaluating I+D projects Humanities and.Social Sciences. M.E.C. since 2005.

Alternate Member of the Accreditation Commission ANECA since 2012.

Evaluator International I+D projects FONDECYT Regular Contest CONICYT Chile, since 2013.
Titular Evaluator Accreditation Committees ANECA, since 2014.
Director of the Research Group (Credited - Government of Andalusia, Spain) L.A.C.E HUM 109 (Laboratory for the Analysis of Educational Change), from 1993-2014.

Stays of international collaboration:
University of East Anglia. 1988 Norwich. UK DEPT. CURRICULUM AND INSTRUCTION
University of Wisconsin- Madison. 1990. Wisconsin. USA.
LABORATORY OF POLICY RESEARCH. School of EducaSon University of Boulder. 1992. Boulder, Colorado, USA.
ERSCHIUNG-WISSENSCHATEN FACULTÄT, Ausburg Universität, 2002. Augsburg, Alemania.
CENTRE FOR APPLIED RESEARCH IN EDUCATION. University of East Anglia, 2004, 2006, 2007. Norwich, UK.


Premios y Distinciones

  •   Accésit, modalidad II, del Premio Nacional María Espinosa. 1979. Universidad Complutense de Madrid

    UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID

    España, 1979

    Accésit, modalidad II, del Premio Nacional María Espinosa. 1979. Universidad Complutense de Madrid, a la InvesRgación “La mujer en la Educación Temprana de sus hijos”, bajo la dirección de la Profa. Doctora M. Dolores Villuendas.

  •   Second Award to PhD

    Centro de InvesRgación y Documentación EducaRva. Ministerio de Educación y Ciencia

    España, 1998

    Segundo Premio a Tesis Doctorales de los Premios Nacionales de InvesRgación e Innovación EducaRva. Centro de InvesRgación y Documentación EducaRva. Ministerio de Educación y Ciencia. B.O.E. de 26 de Abril de 1998

  •   First Award ex aequo, modality Educational Research

    MINISTERIO DE EDUCACION Y CIENCIA

    España, 1993

    Primer Premio ex aequo, modalidad InvesRgación EducaRva. Premios Nacionales a la InvesRgación e Innovación EducaRva. 1992. Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid 23 de Junio de 1993.


 

Article (40)

Standardization in education, a neoliberalism’s device
¿Son las redes sociales virtuales un espacio de ciudadanía?
La Estandarización en Educación, un dispositivo del neoliberalismo
Citizenship education curriculum and school dropout: Denied citizenship [Formación ciudadana y abandono escolar: La ciudadanía negada]
Sentido, Gravedad y Razones del Ciberplagio entre el alumnado de ESO de Andalucía
Justices of public school
Public and private in education
Sonorona o el rizoma de la cultura digital. Um estudio de caso
Subject and curriculum in Chile: a historical political perspective
The common sense as experience of democratic construction: Studies in schools in contexts of poverty in Chile [El sentido de lo común como experiencia de construcción democrática: Estudio de casos en escuelas en contextos de pobreza en Chile]
the sense of the ordinary as an experience of democratic construction: case studies in schools in poor areas in Chile.
The contents for a rational view of the world
Interactions of Young Andalusian People inside Social Networks
Body, Emotions, culture
La educación pública en la encrucijada. La pérdida de sentido público en educación.
ontological realism: brief reflections on epistemology and education
Public education at the crossroads: the loss of meaning in public education
Women and the world of computing and information: contributions of qualitative research
Contradiction in media? brief eulogy of orality
Pandora's box of management of schools
Democracy is a unicorn: Reflections on democracy and education
Trends in the accelerated schooling and modernity
Consider the project of modernity in education
Of communicative action to democratic society
Any step forward, two steps back: the disappearance of institutional evaluation
A school to understand and act in postmodern society
Evaluation of the education system
The bait and switch or decentralization in the Spanish education system
What we want to be teachers?
Hundred Books to change school
Objectivity and assessment in educational research: towards an emancipatory orientation
Trojan horse: quality of teaching and technocracy
Contra la simplicidad
Educational Evaluation and democratic participation
Research, action and curriculum: a new perspective in educational research
The possibilities of interpretive explanation: a constitutive approach
The structure and interests of technology education
Towards a new educational rationality teaching and practice
Evaluation of social programs effectiveness to democracy
Competencias y contenidos: cada uno es su sitio en la formación docente

BookSection (52)

De la justicia afectiva a la justicia democrática
Estandarización en Educación. Un dispositivo del neoliberalismo
Inteligencia
Algunas lecturas clave para orientar la investigación
Breve introducción a la epistemología
El estudio de caso
La imagen fotográfica en la investigación cualitativa.
La interpretación como dialogo y la doble hermenéutica
Métodos mixtos: convergencia metodológica y divergencia epistemológica
Observar no es lo mismo que ver. La observación etnográfica
Realismo ontológico e investigación
¿Existe causalidad en la investigación social y educativa?
In Search of the Lost Curriculum
Justicias Social en la Escuela Pública: entre la redistribución y el reconocimiento
a naturalistic approach on content
Concepciones, vínculos, significados y otras cuestiones estructurales de la evaluación de centros y profesores
The ICT as a discourse of salvation
the desire for separation: the competences in universities.
Curriculum and new spaces for learning
Education and curriculum in the European area :Internalizing or globalize?
the curriculum in action: the tasks of teaching and learning. analysis of the method
new spaces for literacy
The will of distraction: Competencies in Universities
The will of distraction skills in college
Reconsider the Project of Modernity in Education
Creative Learning in an Infant School
Problemas y limitaciones del acceso de la jóvenes a las tecnologías de la información y comunicación
Estudio de caso de los servicios Sociales de Cádiz Ciudad.
FamilienLeben und Bibliotheken
La planificación de la mejora de la escuela: el laico grial del cambio educativo
Los estudios de caso en Educación: Una aproximación teórica.
Legacy and disappearance of institutional evaluation in education
An institutional self-evaluation as teachers of the training process
Connections curriculum and assessment,
Innovation, university and society in red
The supervisory role in teacher training
Research on Teaching and Teacher Knowledge
Training and Coaching: the dangers of a revitalized road
Neoliberalism or the emergence of the education market
The evaluation of university faculty: public service to exercise complacency
Quality Education, teaching quality and management
Assessment of Educational System: Some answers to why and how
Innovation, Change and Reform: Some ideas to analyze what is happening
The role of innovative educational psychologists in compulsory secondary centers
What we call evaluation? The different meanings of the term evaluation or why not all concepts can mean the same
Technical Approach Curriculum
What do we Curriculum ?
Local participation in the Healthcare System: Keys and Commitments
Meta-evaluation of Diabetic Education Program at the Carlos Haya Regional Hospital in Malaga
Technological Rationality and technocracy. critical analysis
A proposal for the classification of information gathering techniques, with particular reference to the techniques of interpretive research
The problem of credibility and place of triangulation in interpretive research: a methodological analysis

BookWhole (8)

education, justice and democracy in institutions
Introduction to the case studies
Research models in the classroom
Research models in education
Public school and Neoliberal Society
External Evaluation of training medical residents: the art of improving through knowledge.
Research Models in the classroom
Theory and Curriculum Development.

ConferencePaper (1)

Learning in any places: the use of mobile technologies

Patent (1)

InfoCalidad 1.0 Programa de Computadora

Proyecto (55)

ANÁLISIS DE LA MOVILIDAD DE ESTUDIANTES DE ESTABLECIMIENTOS URBANOS A ESCUELAS RURALES, DESDE LA PERSPECTIVA DE LAS TRAYECTORIAS ESCOLARES Y LA INCLUSIÓN
EL SENTIDO DE LO COMÚN=> DE LAS REDES SOCIALES A LAS REDES VIRTUALES EN EDUCACIÓN.
RIESGO DE ABANDONO EN EDUCACIÓN MEDIA=> LOS CONTEXTOS SOCIALES, FAMILIARES Y EDUCATIVOS. UN ESTUDIO CUALITATIVO.
RIESGO DE FRACASO Y ABANDONO ESCOLAR EN SECUNDARIA OBLIGATORIO. LOS CONTEXTOS EDUCATIVOS, FAMILIARES Y SOCIOCULTURALES. UN ESTUDIO CUALITATIVO.
CONDICIONES PARA CONSTRUIR UNA ESCUELA INCLUSIVA. INVESTIGANDO DE MANERA COOPERATIVA PARA COMPRENDER Y TRANSFORMAR LAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS INCLUSIVAS
EL PLAGIO ACADÉMICO ENTRE EL ALUMNADO DE ESO DE ANDALUCÍA. (Academic plagiarism among secundary students in Andalucía)
ESCENARIOS, TECNOLOGÍAS DIGITALES Y JUVENTUD EN ANDALUCÍA
REPENSAR LA ESCUELA RURAL EN LATINOAMÉRICA
SERVICIOS DE APOYO TECNOLÓGICO Y DIDÁCTICO PARA MEJORAR LA ACCESIBILIDAD DE LA ENSEÑANZA UNIVERSITARIA PARA LAS PERSONAS CON DISCAPACIDAD
GESTIÓN UNIVERSITARIA DE INFORMACIÓN Y CONOCIMIENTO COMO APOYO A LA DOCENCIA Y A LA INVESTIGACIÓN
LA ESCUELA RURAL EN LATINOAMÉRICA=> UNA APROXIMACIÓN ETNOGRÁFICA-II
LA ESCUELA RURAL EN LATINOAMÉRICA, UNA APROXIMACIÓN ETNOGRÁFICA.
EL DESARROLLO DEL PROYECTO DE USO DE LOS NTIC EN LA UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA.
CaMoT=> Case Method of Technology for Practical use of Training Teachers.
EUROMED INformation CULTURE => réseau de coopération culturelleeuro-régionale
JUVENTUD E INTERNET=> ESCENARIOS SOCIO-EDUCATIVOS Y DE OCIO DE LA SOCIEDAD DE LA INFORMACION
CLASP-Creative Learning and Student´s Perspectives.
SAFE-BORDES
MOTFaL Mobile Technologies for Ad-hoc Learning.
Proyecto Europeo MUSE (MUltigrade School Education).
Teaching Science with a Robotic Telescope (TSRT) Eudoxos,
BARIE (BASE DE DATOS Y RECURSOS PARA LA INNOVACIÓN).
El impacto del Sistema Público de Servicios Sociales de Atención Primaria en Andalucía.
Safer Internet for Knowing and Living.
Network against Social Exclusión/New Task
Mujeres y Tecnologías de la Información. El acceso de las Mujeres al mundo de la computación y la informática.
Comprender la Gestión de la Autonomía de los centros escolares.
Comprender la Evaluación=> Estudio de las prácticas docentes de Evaluación de Alumnos/as en la Enseñanza Primaria
Barie (Base De Datos Y Recursos Para La Innovación).
Camot: Case Method Of Technology For Pracscal Use Of Training Teachers
CLASP - ­Creasve Learning And Student´s Perspecsves
Comprender La Evaluación: Estudio De Las Prácticas Docentes De Evaluación De Alumnos / As En La Enseñanza Primaria
Comprender La Gessón De La Autonomía De Los Centros Escolares
Condiciones Para Construir Una Escuela Inclusiva. Investigando De Manera Cooperativa Para Comprender Y Transformar Las Prácticas Educativas Inclusivas
El Desarrollo Del Proyecto De Uso De Los Ntic En La Universidad De La República de Uruguay
El Impacto Del Sistema Público De Servicios Sociales De Atención Primaria En Andalucía
El Plagio Académico Entre El Alumnado De Eso De Andalucía
EL SENTIDO DE LO COMÚN: DE LAS REDES SOCIALES A LAS REDES VIRUTALES EN EDUCACIÓN
Escenarios, Tecnologías Digitales Y Juventud En Andalucía
EUROMED Informason CULTURE: Réseau De Coopérason Culturelleeuro - ­Régionale P.I.C . INTERREG III B – Méditerranée Occidentale
Gestión Universitaria De Información Y Conocimiento Como Apoyo A La Docencia Y A La Investigación
Juventud E Internet: Escenarios Socio - Educativos Y De Ocio De La Sociedad De La Informacion
La Escuela Rural En Latinoamérica
La Escuela Rural En Latinoamérica, Una Aproximación Etnográfica
La Escuela Rural En Latinoamérica: Una Aproximación Etnográfica-­Ii
Motfal Mobile Technologies For Ad-Hoc Learning.
Mujeres Y Tecnologías De La Información. El Acceso De Las Mujeres Al Mundo De La Computación Y La Informá Sca.
Programa de Atracción e Inserción de Capital Humano Avanzado del Extranjero. CONICYT‐Chile
Proyecto Europeo MUSE (Mulsgrade School Educason)
RIESGO DE ABANDONO EN EDUCACIÓN MEDIA: LOS CONTEXTOS SOCIALES, FAMILIARES Y EDUCATIVOS. UN ESTUDIO CUALITATIVO
Riesgo De Fracaso Y Abandono Escolar En Secundaria Obligatoria. Los Contextos Educativos, Familiares Y Socioculturales. Un Estudio Cualitativo
SAFE BORDES
Safer Internet For Knowing And Living.
Servicios De Apoyo Tecnológico Y Didáctico Para Mejorar La Accesibilidad De La Enseñanza Universitaria Para Las Personas Con Discapacidad
Teaching Science With A Robosc Telescope (TSRT) Eudoxos, Acción Elearning Acson Plan

Review (1)

Competence and contents: Each one in its own place in teacher training [Competencias y contenidos: cada uno en su sitio en la formación docente]
130
José Angulo

Director

Departamento de Didáctica

Universidad de Cádiz

Puerto Real, España

3
SILVIA REDON

associate professor

School of Education

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Viña Del Mar, Chile

1
Natalia Vallejos

Investigador Profesional

Escuela de Pedagogía

Centro de Investigación para la Educación Inclusiva

Viña del Mar, Chile