Foto_lizethly.jpg_thumb90

Lizethly Cáceres Jensen

Profesor Titular

Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Quí­mica Ambiental; Química Analí­tica; Comportamiento de Contaminantes en Suelos.

Educación

  •  Licenciado en Educación, UNIVERSIDAD METROPOLITANA DE CIENCIAS DE LA EDUCACION. Chile, 2004
  •  Profesor de Química y Ciencias Naturales, UNIVERSIDAD METROPOLITANA DE CIENCIAS DE LA EDUCACION. Chile, 2005
  •  Doctor en Química, UNIVERSIDAD DE SANTIAGO DE CHILE. Chile, 2010

Experiencia Académica

  •   Profesor de Química Full Time

    Colegio Rafael Sanhueza Lizardi

    Chile

    2004 - 2005

  •   Profesor Titular Full Time

    UNIVERSIDAD METROPOLITANA DE CIENCIAS DE LA EDUCACION

    Chile

    2005 - At present

Experiencia Profesional

  •   Profesor Titular Full Time

    Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

    Santiago, Chile

    2005 - At present

  •   Directora Centro de Investigación en Educación (CIE-UMCE) Full Time

    Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

    Santiago, Chile

    2023 - At present

Premios y Distinciones

  •   XXV Jornadas Chilenas de Química

    Sociedad Chilena de Química

    Chile, 2004

    Mejor póster, sección Educación Química.

  •   Pasantía de Investigación

    UNIVERSIDAD DE SANTIAGO DE CHILE

    Chile, 2007

    Pasantía de Investigación en el marco de Tesis Doctoral. Universidad de California, Riverside (UCR).


 

Article (20)

Role of Nb<sub>2</sub>O<sub>5</sub> Crystal Phases on the Photocatalytic Conversion of Lignin Model Molecules and Selectivity for Value-Added Products
Adsorption kinetics studies of ciprofloxacin in soils derived from volcanic materials by electrochemical approaches and assessment of socio-economic impact on human health.
Constructing a Novel E-Learning Course, Educational Computational Chemistry through Instructional Design Approach in the TPASK Framework
Educational Computational Chemistry for In-Service Chemistry Teachers: A Data Mining Approach to E-Learning Environment Redesign
Effect of particle size of nanoscale zero–valent copper on inorganic phosphorus adsorption–desorption in a volcanic ash soil
Impact on Some Soil Physical and Chemical Properties Caused by Metal and Metallic Oxide Engineered Nanoparticles: A Review
nZVI-Based Nanomaterials Used for Phosphate Removal from Aquatic Systems
Open-Source Software Development in Cheminformatics: A Qualitative Analysis of Rationales
Learning Reaction Kinetics through Sustainable Chemistry of Herbicides: A Case Study of Preservice Chemistry Teachers' Perceptions of Problem-Based Technology Enhanced Learning
Selective photocatalytic conversion of guaiacol using g-C3N4 metal free nanosheets photocatalyst to add-value products
Study of Sorption Kinetics and Sorption-Desorption Models to Assess the Transport Mechanisms of 2,4-Dichlorophenoxyacetic Acid on Volcanic Soils
Developing technological pedagogical science knowledge through educational computational chemistry: a case study of pre-service chemistry teachers' perceptions
Nicosulfuron sorption kinetics and sorption/desorption on volcanic ash-derived soils: Proposal of sorption and transport mechanisms
Electrochemical method to study the environmental behavior of Glyphosate on volcanic soils: Proposal of adsorption-desorption and transport mechanisms
Controlled Ag-TiO2 heterojunction obtained by combining physical vapor deposition and bifunctional surface modifiers
Identification of potential trypanothione reductase inhibitors among commercially available beta-carboline derivatives using chemical space, lead-like and drug-like filters, pharmacophore models and molecular docking
Sorption kinetics of diuron on volcanic ash derived soils
Metsulfuron-methyl Sorption/Desorption Behavior on Volcanic Ash-Derived Soils. Effect of Phosphate and pH
Modeling the sorption kinetic of metsulfuron-methyl on Andisols and Ultisols volcanic ash-derived soils: Kinetics parameters and solute transport mechanisms
Adsorption of Glyphosate on Variable-Charge, Volcanic Ash-Derived Soils

BookSection (2)

Herbicides Mechanisms Involved in the Sorption Kinetic of Ionisable and Non Ionisable Herbicides: Impact of Physical/Chemical Properties of Soils and Experimental
Impact of Physical/Chemical Properties of Volcanic Ash-Derived Soils on Mechanisms Involved during Sorption of Ionisable and Non-Ionisable Herbicides

Correction (1)

Selective photocatalytic conversion of guaiacol using g-C<sub>3</sub>N<sub>4</sub> metal free nanosheets photocatalyst to add-value products (vol 421, 113513, 2021)

Proyecto (11)

Computación Científica en la formación inicial del profesorado de ciencias: desarrollo del pensamiento computacional en el marco del Conocimiento Tecnológico Pedagógico de las Ciencias.
RELIABLE QSAR FOR ESTIMATING KF FOR SULFONYLUREAS HERBICIDES ON VOLCANIC ASH-DERIVED SOILS AND NONEQUILIBRIUM TRANSPORT MODELING USING HYDRUS-1D
TRANSPORT -Experimental and Modeling- OF ANTIMICROBIALS IN SOILS
Predicción del transporte de 2,4-D en suelos derivados de cenizas volcánicas
Módulo de Química Computacional Educativa (M-QCE)=> “Integración de Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en Cinética de adsorción de Herbicidas en Suelos Derivados de Ceniza Volcánica (SDCV) mediante Aprendizaje Basado en Problemas (ABP)”.
Química Computacional Educativa=> una propuesta a la enseñanza-aprendizaje de Fisicoquímica y Química Analítica en la formación inicial docente.
Predicción de transporte de nicosulfurón en suelos derivados de ceniza volcánica utilizando stanmod y hidrus-1D
CIENCIAS INTEGRADAS=> UNA PROPUESTA DE APOYO A LA EDUCACIÓN FORMAL DE CIENCIAS EN LOS NIVELES DE 1º A 4º DE EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA
Estudio de adsorción-desorción y cinética de diurón, metabenztiazurón, 2,4-D y Metil-metsulfurón en suelos derivados de cenizas Volcánicas.
PREDICTION OF ADSORPTION AND ENVIRONMENTAL FATE MODELING OF HERBICIDES ON VARIABLE-CHARGE, VOLCANIC ASH-DERIVED SOILS.
COMPORTAMIENTO DE PESTICIDAS Y FERTILIZANTES EN SUELOS.

Review (4)

Connecting the evidence about organic pollutant sorption on soils with environmental regulation and decision-making: A scoping review
Integration of indigenous and local knowledge into sustainability education: a systematic literature review
Insect Epigenetic Mechanisms Facing Anthropogenic-Derived Contamination, an Overview
The Effects of Using Socio-Scientific Issues and Technology in Problem-Based Learning: A Systematic Review
32
Lizethly Cáceres

Profesor Titular

Química

Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Santiago, Chile

6
Jorge Rodriguez

Professor

Department of Chemistry

UNIVERSIDAD METROPOLITANA DE CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN

La Florida, Chile

3
María Báez

Profesor Titular

Química Inorgánica y Analítica

UNIVERSIDAD DE CHILE, FACULTAD DE CIENCIAS QUÍMICAS Y FARMACÉUTICAS, DEPARTAMENTO DE QUÍMICA INORGÁNICA Y ANALÍTICA

Santiago, Chile

2
Lorena Barrientos

Profesor Asistente

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

2
Cristian Villagra

Profesor Asociado

Instituto de Entomología

Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Santiago, Chile

2
Susana Rojas

Postdoctorado

Facultad de Química UC

Santiago, Chile

2
Aldo Escudey

Full Professor

Departamento de Química de los Materiales

UNIVERSIDAD DE SANTIAGO

Santiago, Chile

2
Nicole Espinoza

Investigador del Centro de Tranferencias

Departamento de Gestión en I+D

Comisión Chilena de Energia Nuclear

Santiago, Chile

2
Jonathan Suazo

Investigador postdoctoral

Departamento de Ciencias Químicas y Recursos Naturales

Universidad de La Frontera

Temuco, Chile

1
Jorge Joo

Docente

Departamento de Historia y Geografía

UNIVERSIDAD METROPOLITANA DE CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN

Santiago, Chile

1
David Contreras

Full professor

Analitycal and Inorganic Chemistry

UNIVERSIDAD DE CONCEPCION

Concepción, Chile

1
Paulina Sierra

Profesora Asociada

Universidad Tecnológica Metropolitana

Santiago, Chile

1
Nestor Escalona

Professor Associated

Chemical Engineering and Bioprocesses

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Patricio Allende

docente

Química

Universidad Católica del Norte

antofagasta, Chile

1
Vicente Castro

Associate Professor

Chemistry

UNIVERSIDAD METROPOLITANA DE CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN

Santiago, Chile

1
Patricia Poblete

Investigador Postdoctoral

Ciencias Químicas

Center of Plan-Soil Interaction and Natural Resources Biotechnology of the Scientific and Technological Bioresource Nucleus (BIOREN) Universidad de La Frontera

Temuco, Chile

1
Ricardo Salazar

PROFESOR ASOCIADO

QUÍMICA INORGÁNICA

Pontificia Universidad Católica de Chile

SANTIAGO, Chile

1
Jorge Castro

Profesor adjunto

Universidad Andrés Bello

Santiago, Chile