Man

María Inés Icaza Pérez

Profesor Asociado

Universidad de Talca

Talca, Chile

Líneas de Investigación


1) Number Theory 2) Arithmetic theory of quadratic forms

Educación

  •  Licenciada en Ciencias, mención Matemáticas, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 1982
  •  Master of Sciences, OHIO STATE UNIVERSITY. Estados Unidos, 1988
  •   MATHEMATICS, OHIO STATE UNIVERSITY. Chile, 1992

Experiencia Académica

  •   Professor Part Time

    UNIVERSIDAD DE SANTIAGO DE CHILE

    Santiago, Chile

    1989 - 1991

  •   Professor Part Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Facultad de Ciencias

    Santiago, Chile

    1996 - 1997

  •   Associate Professor Full Time

    UNIVERSIDAD DE TALCA

    Instituto de Matemática y Física

    Talca, Chile

    1998 - A la fecha

  •   Profesor Visitante Other

    WESLEYAN UNIVERSITY

    Estados Unidos

    2001 - A la fecha

  •   Teaching Assistant Other

    OHIO STATE UNIVERSITY

    Ohio, Estados Unidos

    1983 - 1993

  •   Teaching Assistant Other

    OHIO STATE UNIVERSITY

    Ohio, Estados Unidos

    1991 - 1992

  •   Post-doctorado Conicyt Other

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Facultad de Ciencias

    Santiago, Chile

    1993 - 1995

  •   Visiting Faculty Other

    OHIO STATE UNIVERSITY

    Ohio, Estados Unidos

    1994 - 1994

  •   Visiting researcher Other

    OHIO STATE UNIVERSITY

    Ohio, Estados Unidos

    1996 - 1998

  •   Investigador proyecto FONDAP, Criptografía Other

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas

    Santiago, Chile

    1996 - 1997

Experiencia Profesional

  •   Directora Instituto de Matemática y Física Full Time

    Universidad de Talca

    Talca, Chile

    2004 - 2010

  •   Vicerrectora Académica Full Time

    Universidad de Talca

    Talca, Chile

    2010 - 2012

  •   Vicerrectora de Pregrado Full Time

    Universidad de Talca

    Talca, Chile

    2012 - 2014

  •   Directora Instituto de Matemática y Física Full Time

    Universidad de Talca

    Talca, Chile

    2016 - A la fecha


 

Article (10)

hermite reduction and a waring´s problem for integral quadratic forsms over number fields
ON A WARING'S PROBLEM FOR INTEGRAL QUADRATIC AND HERMITIAN FORMS
A GENERALIZED HERMITE CONSTANT FOR IMAGINARY QUADRATIC FIELDS
Positive definite almost regular ternary quadratic forms over totally real number fields
Finiteness results for regular definite ternary quadratic forms over Q(root 5)
Lenstra's constant and extreme forms in number fields
On the unimodularity of minimal vectors of Humbert forms
Hermite's constant for quadratic number fields
Hermite constant and extreme forms for algebraic number fields
On humbert-minkowski's constant for a number field

Proyecto (17)

Convenio de Armonizacion Curricular
Proyecto Mecesup de implementación de estrategias de nivelación de competencias matemáticas
Proyecto Mecesup de diseño de estrategias de nivelación de competencias matemáticas.
REGULAR LATTICES. EXTREME FORMS AND FUNDAMENTAL DOMAINS.
REGULAR QUADRATIC LATTICES AND GENERALIZED HERMITE CONSTANT
GENERALIZAD HERMITE'S CONSTANT AND HIGHER DEGREE FORMS
REPRESENTATION OF QUADRATIC FORMS AND GENERALIZED HERMITE CONSTANT FOR ALGEBRAIC NUMBER FIELDS.
REPRESENTATION OF QUADRATIC FORMS AND GENERALIZED HERMITE CONSTANT FOR ALGEBRAIC NUMBER FIELDS.
INVARIANTES ARITMETICOS Y ALGEBRAICOS DE FORMA CUADRATICAS
POSITIVE DEFINITE QUADRATIC FORMS OVER NUMBER FIELDS
POSITIVE DEFINITE QUADRATIC FORMS OVER NUMBER FIELDS
POSITIVE DEFINITE QUADRATIC FORMS OVER NUMBER FIELDS
REPRESENTACIONES EFECTIVAS DE FORMAS CUADRATICAS POSITIVAS DEFINIDAS Y CONSTANTE DE HERMITE-HUMBERT.
REGULAR LATTICES. EXTREME FORMS AND FUNDAMENTAL DOMAINS.
“Desarrollo y Fortalecimiento de las Humanidades, Artes y Ciencias Sociales, en su vinculación con el Medio Regional: Una Propuesta desde el Valle Central”
“Formación basada en Competencias en la Universidad de Talca: De la Transformación Curricular a la Consolidación del Modelo”
“Implementación de un programa piloto para la retención de estudiantes, con base en el desarrollo de competencias de matemáticas e integración.”
14
María Icaza

Profesor Asociado

Instituto de Matemática y Física

Universidad de Talca

Talca, Chile