Img-4486.jpg_thumb90

Valeria Magaly Cabello Gonzalez

Profesora Asociada

Pontificia Universidad Católica de Chile

Macul, Chile

Líneas de Investigación


Teacher Education, Science teaching and learning; Sustainability and disaster education

Educación

  •  Bachiller en Ciencias Sociales y Humanidades, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2002
  •  Licenciada en Psicología, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2006
  •  Magíster en Psicología c/m Psicología Educacional, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2008
  •  PhD Educational Psychology (Science Education), UNIVERSITY OF DUNDEE. Reino Unido, 2013
  •  Psicóloga Educacional y Clínica, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2006

Experiencia Académica

  •   PhD researcher. Instructora módulos Comparative Education, Social Research Methods (2012-2013) Full Time

    UNIVERSITY OF DUNDEE

    Reino Unido

    2010 - 2013

  •   Profesora asociada Part Time

    UNIVERSIDAD CENTRAL DE CHILE

    Chile

    2014 - 2015

  •   Profesora Asistente. Part Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Facultad de Filosofía y Humanidades

    Chile

    2015 - 2018

  •   Profesora Asociada (planta Ordinaria) Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    EDUCACIÓN

    Santiago, Chile

    2018 - At present

  •   INVESTIGADORA Part Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    CENTRO DE INVESTIGACION AVANZADA EN EDUCACION

    Chile

    2014 - Not Available

Experiencia Profesional

  •   Researcher and educational psychologist

    Universidad Catolica Silva Henriquez

    Chile

    2005 - 2006

  •   PENTA UC Teacher and teacher coordinator Part Time

    Pontificia Universidad Catolica de Chile

    Chile

    2006 - 2007

  •   Assessment analyst

    MIDE UC. Proyecto Docentemas

    Chile

    2006 - 2007

  •   Assessment instruments constructor and analyst

    MIDE UC. Proyecto Docentemas

    Chile

    2007 - 2010

  •   Researcher and educational psychologist

    Park Place Primary School, Our Lady´s School y Saint Peter and Paul

    Reino Unido

    2012 - 2012

  •   Researcher Part Time

    Centro de Investigación Avanzada en Educación Universidad de Chile

    Chile

    2014 - 2018

Formación de Capital Humano


Dirección de tesis de Doctorado UC: Mabelin Garrido, Manuela Méndez, Solange Armijo, José López, Andrea Cáceres, Brenda Ampuero.



 

Article (20)

"We are not being taught sustainable citizenship!": Podcasts for critical science literacy in teacher education
Children's explanations in at-risk zones: fostering hope through science education in Quintero-Puchuncaví Bay
Learning biodiversity care in everyday life: teacher education in contrasting biocultural contexts
TEACHERS’ SCIENTIFIC EXPLANATION PRACTICES: OPPORTUNITIES FOR EQUITY
Starting at Home: What Does the Literature Indicate about Parental Involvement in Early Childhood STEM Education?
Students Understanding of Earthquakes and Tsunamis in High Risk Areas
Disaster Risk Reduction Education: Tensions and Connections with Sustainable Development Goals
Elementary Students' Reasoning in Drawn Explanations Based on a Scientific Theory
Los modelos materia, reacción química y termodinámica como núcleos estructurantes de una química escolar orientada a la formación ciudadana
Promoting STEAM learning in the early years: "Pequeños Científicos" Program
The reflective practice as a tool for making tacit knowledge explicit
Andamios de retiro gradual. Parte 1: Visibilización del pensamiento en la construcción de explicaciones científicas escolares
Andamios de retiro gradual. Parte 2: Apoyos a la construcción de explicaciones en ciencia primaria
Peer assessment of teacher performance. What works in teacher education?
Pre-service teachers' conceptions about the quality of explanations for the science classroom in the context of peer assessment
Reflection experience with a Chilean biology teacher about his teaching practice
Explanations in STEM Areas: an Analysis of Representations Through Language in Teacher Education
Practitioner Learning in the Intersections Between Science and Language
MAKING SCIENTIFIC CONCEPTS EXPLICIT THROUGH EXPLANATIONS: SIMULATIONS OF A HIGH-LEVERAGE PRACTICE IN TEACHER EDUCATION
Out of school opportunities for science and mathematics learning: Environment as the third educator

ConferencePaper (3)

Expanding student teachers’ implicit theories about explanations for the science classrooms
Fading scaffolds in stem: Supporting students’ learning on explanations of natural phenomena
Supporting the construction of explanations of natural phenomena in primary school pupils

Proyecto (2)

EXPLICAR EN CIENCIAS PARA LA CIUDADANÍA: APOYOS A LA AUTORREGULACIÓN Y PROFESIONALISMO EN FORMACIÓN INICIAL DOCENTE
DE LA EXPLICACIÓN A LA MODELIZACIÓN: UN ESTUDIO DEL RAZONAMIENTO CIENTÍFICO DE ESCOLARES E INTERACCIONES PEDAGÓGICAS EN EDUCACIÓN DE LA DINÁMICA INTERNA DE LA TIERRA
25
Valeria Cabello

Profesora Asociada

Aprendizaje y Desarrollo

Pontificia Universidad Católica de Chile

Macul, Chile

1
Cristian Merino

Profesor Adjunto

Instituto de Química

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Placilla, Chile

1
Ivan Salinas

Profesor Asociado

Departamento de Estudios Pedagógicos

Universidad de Chile

Santiago, Chile

1
Ana Moncada

Profesora asistente

Departamento de estudios pedagógicos

Universidad de Chile

Santiago, Chile

1
Macarena Soto

Profesora/Investigadora en didáctica de la física

Didáctica

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile