Man

David Maximiliano Gomez Rojas

Profesor titular

Universidad de O'Higgins

Rancagua, Chile

Líneas de Investigación


Cognición matemática, educación matemática, neurociencia cognitiva, modelación matemática, análisis cuantitativo

Educación

  •  Engineering Sciences, Mathematics, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 2004
  •  Engineering Sciences, Computer Science, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 2006
  •  Mathematics Engineer, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 2006
  •  Engineering Sciences, Mathematical Modeling, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 2010
  •  Neuroscience, Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati. Italia, 2012

Experiencia Académica

  •   Profesor asistente Full Time

    Universidad de O'Higgins

    Instituto de Ciencias de la Educación

    Rancagua, Chile

    2017 - 2019

  •   Profesor asociado Full Time

    Universidad de O'Higgins

    Instituto de Ciencias de la Educación

    Rancagua, Chile

    2019 - 2023

  •   Profesor titular Full Time

    Universidad de O'Higgins

    Instituto de Ciencias de la Educación

    Rancagua, Chile

    2023 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Director (School of Education) Part Time

    Universidad de O'Higgins

    Rancagua, Chile

    2017 - 2020

  •   Director (Institute of Education Sciences) Part Time

    Universidad de O'Higgins

    Rancagua, Chile

    2020 - 2022

Formación de Capital Humano


I have co-supervised 2 doctoral theses, 1 master thesis, and 6 undergraduate theses. I have also supervised 8 undergraduate theses.


Difusión y Transferencia


Regarding dissemination, I have delivered several seminars and workshops for pre-service and in-service teachers on topics such as mathematics cognition and learning as well as gender stereotypes and math anxiety. Regarding transfer, I am part of the design team of a novel master program on teaching and learning of mathematics at Universidad de O'Higgins.



 

Article (22)

Children's and adults' eye movements and the extraction of number information from ambiguous and unambiguous markings
Early Visual Processing and Perception Processes in Object Discrimination Learning
Non-symbolic and symbolic number and the approximate number system
A Study on Congruency Effects and Numerical Distance in Fraction Comparison by Expert Undergraduate Students
Research on numerical cognition in Chile: current status, links to education and challenges (Investigacion en cognicion numerica en Chile: estado actual, vinculos con la educacion y desafios)
Middle Schoolers' Biases and Strategies in a Fraction Comparison Task
The Role of Native Language and the Fundamental Design of the Auditory System in Detecting Rhythm Changes
Promoting preschoolers' numerical knowledge through spatial analogies=> Numbers' spatial alignment influences its learning
Statistical Speech Segmentation in Tone Languages: The Role of Lexical Tones
Brain regions and functional interactions supporting early word recognition in the face of input variability
Contribución de los componentes de la memoria de trabajo a la eficiencia en aritmética básica durante la edad escolar
Reliability and validity of nonsymbolic and symbolic comparison tasks in school-aged children
The effect of inhibitory control on general mathematics achievement and fraction comparison in middle school children
Brain signatures of moral sensitivity in adolescents with early social deprivation
Language universals at birth
Long-distance neural synchrony correlates with cognitive strategies to compare fractions
Simple Monte Carlo integration with respect to Bernoulli convolutions
Memory in the Neonate Brain
Studying neonates' language and memory capacities with functional near-infrared spectroscopy
The word segmentation process as revealed by click detection
A critical assessment of the consciousness by synchrony hypothesis
INPUT/OUTPUT AUTÓMATAS COMO LENGUAJE DE DEFINICIÓN DE ARQUITECTURAS

BookSection (2)

Obstacles in the Development of the Understanding of Fractions
Mental and neural foundations of numerical magnitude

ConferencePaper (1)

On two mechanisms associated to learning: A mathematical point of view

Proyecto (12)

Núcleo Milenio para el Estudio del Desarrollo de las Habilidades Matemáticas Básicas (MEMAT)
Understanding and modeling visual numerosity perception
Identification and intervention of specific learning disabilities in Chilean and Uruguayan school age children
Adquisición de un equipo de electrofisiología portátil con sistema Wireless para el estudio de metodologías didácticas innovadoras y su influencia en el aprendizaje a nivel neurocognitivo
Instrumento informatizado para el tamizaje de Trastornos Específicos del Aprendizaje a través de la evaluación de capacidades cognitivas básicas en niños de Educación General Básica
Chilean-Belgian network for the investigation of mathematics cognition and instruction
COGNITIVE BIASES AND STRATEGIES UNDERLYING SCHOOL MATHEMATICS=> THE CASE OF FRACTION COMPARISON
Coimbra Group scholarship for a short research stage at the Katholieke Universiteit Leuven
CONTRIBUTION OF PERCEPTION AND LONG TERM MEMORY PROCESSES IN PERCEPTUAL LEARNING
Basal Funding for Scientific and Technological Centers of Excellence - Centro de Investigación Avanzada en Educación (CIAE)
Estadia corta de investigacion en la Facultad de Psicologia y Ciencias de la Educacion de la Katholieke Universiteit Leuven
Integracion de un investigador emergente de alto nivel de especializacion para potenciar la investigacion de la educacion matematica dentro del plan estrategico del Centro de Investigacion Avanzada en Educacion (CIAE) de la Universidad de Chile
20
David Gomez

Profesor titular

Universidad de O'Higgins

Rancagua, Chile

3
Pablo Dartnell

Researcher

CIAE

Instituto de Estudios Avanzados en Educación

Santiago, Chile

1
Cristián Reyes

Investigador

CIAE. Universidad de Chile

Santiago, Chile

1
Abelino Jiménez

Asistente de Investigacion

Centro de Investigacion Avanzada en Educacion

Universidad de Chile

Santiago, Chile

1
María Susperreguy

Profesora Asociada

Educación

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Roberto Araya

Profesor Titular

Vicerrectoria investigación

Universidad de Chile

Santiago, Chile

1
Maria Bastarrica

profesora asociada

DEPTO. DE CIENCIAS DE LA COMPUTACIÓN, UNIVERSIDAD DE CHILE

Santiago, Chile

1
Rodrigo Montefusco

Profesor Auxiliar

Instituto de Aparato Locomotor y Rehabilitación

Universidad Austral de Chile

Valdivia, Chile