
Andrea Patricia Flanagan Borquez
Profesora Titular
Universidad de Valparaíso
Valparaíso, Chile
Educación e Inclusión; Educación Superior y Políticas Públicas; Estudiantes de Primera Generación, Metodología Cualitativa; Metodología Mixta
-
Ciencias de la Educación, University of Nebraska-Lincoln. Estados Unidos, 2016
-
Psicología Educacional, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2003
-
Psicología, UNIVERSIDAD DE VALPARAISO. Chile, 2000
-
Education, UNIVERSITY OF TORONTO. Canada, 2021
-
Profesora Titular Full Time
UNIVERSIDAD DE VALPARAISO
Ciencias Sociales
Valparaíso, Chile
2003 - A la fecha
-
Teaching Assistant Part Time
University of Nebraska-Lincoln
College of Education and Human Sciences
Lincoln, Estados Unidos
2013 - 2016
-
Profesora Magíster en Educación Part Time
Universidad del Norte
Educación
Barranquilla, Colombia
2021 - A la fecha
-
Ayudante Part Time
Pontificia Universidad Católica de Chile
Ciencias Sociales
Santiago, Chile
2002 - 2003
-
Postdoctoral Researcher Full Time
University of Toronto
Toronto, Canada
2020 - 2020
-
Investigadora Other
UNICEF
Chile
2003 - 2004
Durante mi trayectoria académica he dirigido más de 25 tesis o seminarios de investigación de pregrado y dos tesis de postgrado. He colaborado asimismo como profesora informante de diversas tesis de postgrado en universidades a nivel global.
-
Becas Chile-CONICYT Postdoctorado en el Extranjero
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID)
Chile, 2020
Beca para cursar postdoctorado en el extranjero.
-
Nominated as a Woman of Character, Courage, and Commitment during Women's Week 2015
University of Nebraska-Lincoln
Estados Unidos, 2015
Nominada como una de las mujeres que ha contribuido en el desarrollo de la University of Nebraska-Lincoln año 2015.
-
International Funds for Graduate Students”, CEHS, UNL. Dissertation: “Extending the Literature on First-generation University Students: A Phenomenological Study of Chilean Experiences
University of Nebraska-Lincoln
Estados Unidos, 2014
Premio para contribuir con fondos al desarrollo de tesis doctorales.
-
Certificate of Recognition for Contributions to Students
UNL Teaching Council and UNL Parents Association, University of Nebraska-Lincoln
Chile, 2014
Distinción a profesores que han desarrollado una labor significativa en la vida de estudiantes.
-
Christian Lieding Scholarship
University of Nebraska-Lincoln
Chile, 2013
Beca para realizar visita académica al extranjero.
-
Fulbright
Fulbright Commission and CONICY
Chile, 2008
Beca para realizar estudios de doctorado en Estados Unidos.
-
Certificate of recognition of successful completion of the Fulbright Scholarship Program
COMISION FULBRIGHT-CHILE
Chile, 2023
Reconocimiento por haber finalizado exitosamente los estudios de doctorado en una universidad estadounidense.
-
International Mobility Program for Postgraduate Faculty Members UVA 22991
UNIVERSIDAD DE VALPARAISO
Chile, 2023
Seleccionada para cursar una pasantía en una universidad extranjera.
Human rights, gender and mental health in public education: Articulating knowledge between school and university for a democratic and integral education.” |
The aspiration of intergenerational mobility in times of change: Construction of a theoretical-comprehensive model on the permanence and retention of first-generation students in Chile” |
“Relation between learning strategies and academic success in students of Psychology program.” |
“First-generation students’ experiences in higher education in the Chilean central zone: Challenges for educational quality in times of the Covid-19 pandemic”. |
“First-generation Indigenous Students’ Experiences in Canadian Higher Education” |
Supporting First-generation Indigenous Students |
“Comprendiendo el mejoramiento escolar sostenido en educación secundaria en Chile” |
“Extending the Literature on First-generation University Students=> A Phenomenological Study of Chilean Experiences” |
Escuelas Efectivas en Sectores de Pobreza, 10 años después |
Starting with Stories=> Developing Students’ Stories of Immigration and Settlement as Curriculum for Diversity |
Elaboración de un Modelo Explicativo de la Formación Ciudadana en Establecimientos Educacionales Secundarios de la V Región |
"Supervisión educacional en Chile=> Experiencias públicas y privadas. Lecciones y aprendizajes" |
"Factores que desafían los buenos resultados educativos de escuelas en sectores de pobreza" |
"Escuelas Efectivas en Sectores de Pobreza=> ¿Quién dijo que no se puede?" |

Andrea Flanagan
Profesora Titular
Psicología Educacional
Universidad de Valparaíso
Valparaíso, Chile