Man

Héctor Raúl Ponce Arias

Profesor Titular

UNIVERSIDAD DE SANTIAGO DE CHILE

SANTIAGO, Chile

Líneas de Investigación


Desarrollo e investigación en el área de tecnologías interactivas y para el aprendizaje

Educación

  •  management systems, LINCOLN UNIVERSITY. Reino Unido, 2001
  •  Ingeniero Civil en Informática, UNIVERSIDAD DE SANTIAGO DE CHILE. Chile, 1994

Experiencia Académica

  •   Profesor Titular Full Time

    Universidad de Santiago de Chile (USACH)

    Administración y Economía

    SANTIAGO, Chile

    2001 - A la fecha


 

Article (22)

Different Principles of Information Design for Three Online Financial Tasks: Localization, Comparison, and Subtraction
A statistical mechanics approach to cultural evolution of structured behavior in non-human primates: From disorder to tetris-like structures
Effects of Learner-Generated Highlighting and Instructor-Provided Highlighting on Learning from Text: A Meta-Analysis
Effects on Test Performance and Efficiency of Technology-Enhanced Items: An Analysis of Drag-and-Drop Response Interactions
On the von Neumann entropy of language networks: Applications to cross-linguistic comparisons
Effects on response time and accuracy of technology-enhanced cloze tests: an eye-tracking study
Gender Differences in Millennial Consumers of Latin America Associated with Conspicuous Consumption of New Luxury Goods
Study Activities That Foster Generative Learning: Notetaking, Graphic Organizer, and Questioning
Adding interactive graphic organizers to a whole-class slideshow lesson
When two computer-supported learning strategies are better than one: An eye-tracking study
Interactive highlighting for just-in-time formative assessment during whole-class instruction: effects on vocabulary learning and reading comprehension
Aufnahme von Baufinanzierungsdarlehen. Eignung von Online Informationen zur Unterstützung der Finanzkompetenz potenzieller Kundinnen und Kunden (Mortgage loan. Suitability of online information to support the financial literacy of potential customers)
An eye movement analysis of highlighting and graphic organizer study aids for learning from expository text
Qualitatively different cognitive processing during online reading primed by different study activities
A computer-based spatial learning strategy approach that improves reading comprehension and writing
Instructional effectiveness of a computer-supported program for teaching reading comprehension strategies
Integración curricular de organizadores gráficos interactivos en la formación de profesores.
Software Component Development based on the Mediator Pattern Design: the Interactive Graphic Organizer case
Use of Interactive Graphic Organisers for Developing Cognitive Skills in Higher Education
A systemic framework to help in the design of artifacts for dialogue
Un marco sistémico para orientar el diseño de artefactos del diálogo
The last days of a systems research centre: An empirical case study

BookSection (3)

Software Colaboractiva, aportes cualitativos
Colaboractiva: software interactivo para mejorar la comprensión lectora y la producción de texto
Analysis of banks’ online information regarding mortgages as a basis for financially literate decision-making in first-time homebuying

ConferencePaper (2)

Effects of Visual and Text-Based Forum Graphical Interfaces on Participants' Situation Awareness
Towards an initial semiotic view of the Interactive Graphic Organiser

Editorial (1)

Journey of research practice

Patent (1)

US 10,019,424 B2 System and method that internally converts PowerPoint non-editable and motionless presentation mode slides into editable and mobile presentation mode slides (iSlides)

Proyecto (17)

Desarrollo y evaluación experimental de un iSlides-RC Móvil Web Add-in multiplataforma para PowerPoint, para asistir desde su modo proyección a la interactividad completa y en vivo entre presentador y audiencia
COGNITIVE PROCESSES PRIMED BY DIFFERENT COMPUTER-SUPPORTED READING PROCESSING STRATEGIES=> AN EYE-MOVEMENT ANALYSIS
iSlides=> diapositivas interactivas para PowerPoint en modo proyección para todas las disciplinas
Cognitive factors and design features that affect understanding of online information associated with financial products=> the mortgage case
Desarrollo y evaluación experimental de un método de desafíos de aprendizaje, asistido por un prototipo de software visual interactivo, de apoyo al desarrollo de habilidades cognitivas...
Interactive software to improve reading and text production=> Prototipo de Add-in para PowerPoint
Empaquetamiento y transferencia de software interactivo con estrategias visuales de aprendizaje que mejora la comprensión lectora y la producción de texto.
Desarrollo y evaluación experimental de componentes de software interactivos que implementan estrategias de aprendizaje para mejorar la comprensión lectora y la producción significativa de textos.
Integración de TIC (OGIs) en la formación inicial docente.
Modelo de Integración TIC para la Comprensión Lectora.
Transferencia Tecnológica para Organizadores Gráficos Interactivos que materializan estrategias de aprendizaje. Segunda Parte=> Ejecución Plan de Negocios.
Transferencia Tecnológica Para Los Organizadores Gráficos Interactivos que Materializan Estrategias de Aprendizaje. Primera Parte=> Formulación Plan de Negocios
ESTABLECIMIENTO Y UTILIZACION DE CAPACIDADES TIC PARA EL DESARROLLO DE APLICACIONES TIC-EDU PERTINENTES
Cognitive factors and design features that affect understanding of online information associated with financial products: the mortgage case
Cognitive processes primed by different computer-supported reading processing strategies: an eye-movement analysis
Desarrollo y evaluación experimental de un método de desafíos de aprendizaje, asistido por un prototipo de software visual interactivo, de apoyo al desarrollo de habilidades cognitivas
iSlides: diapositivas interactivas para PowerPoint en modo proyección para todas las disciplinas
29
Héctor Ponce

Profesor Titular

Contabilidad y Auditoría

UNIVERSIDAD DE SANTIAGO DE CHILE

SANTIAGO, Chile

9
Mario Lopez

Profesor Titular

Ingenieria Industrial

Universidad de Santiago de Chile

Santiago, Chile

2
Diego Fuentealba

Profesor

Informática y Computación

Universidad Tecnológica Metropolitana

Santiago, Chile

2
María Loyola

Personal técnico

Psicología

Universidad de Santiago de Chile

Santiago, Chile

1
Gustavo Barrera

Profesor Investigador

Facultad de Ingeniería y Negocios

Universidad de Las Américas

Santiago, Chile