Man

Edgar Harry Vogel González

Titular (tenured) professor of psychology

UNIVERSIDAD DE TALCA

Talca, Chile

Líneas de Investigación


Learning theory; quantitative models of learning; stimulus processing; conditioning, habituation, behavior measurement

Educación

  •  Behavioral neuroscience, YALE UNIVERSITY. Estados Unidos, 2001
  •  Behavioral neuroscience, YALE UNIVERSITY. Estados Unidos, 2001
  •  Psychologist, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 1993
  •  Psychology, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 1993

Experiencia Académica

  •   Associate professor of psychology Full Time

    Universidad de Talca

    Psychology

    Talca, Chile

    2005 - 2016

  •   Titular (Tenured) professor of psychology Full Time

    Universidad de Talca

    Psychology

    Talca, Chile

    2016 - A la fecha

  •   Associate professor of psychology Full Time

    Universidad Católica del Maule

    Health Sciences

    Talca, Chile

    2002 - 2005

  •   Lecturer Part Time

    Universidad Diego Portales

    Economy

    Santiago, Chile

    2001 - 2001

  •   Dean Part Time

    Universidad de Talca

    Psychology

    Talca, Chile

    2010 - 2014

Experiencia Profesional

  •   Chief of public opinion and marketing studies Full Time

    Scopus, S.A

    santiago, Chile

    1993 - 1995

  •   Chief of public opinion and marketing studies Full Time

    Adimark, Ltda.

    Santiago, Chile

    1995 - 1996

  •   Director of public opinion and marketing studies Full Time

    Adimark, Ltda.

    Santiago, Chile

    2001 - 2002

  •   Member of the Advisory Committee of the Advanced Human Capital program Other

    ANID

    Santiago, Chile

    2020 - A la fecha

  •   Member of the Superior Council of science of FONDECYT Other

    Conicyt

    Santiago, Chile

    2017 - 2019

  •   President of the Superior Council of science of FONDECYT Other

    Conicyt

    Santiago, Chile

    2018 - 2018


 

Article (30)

A simple and low-cost, but naturalistic method for introducing students to action potentials
SOP- habituation laboratory: An interactive tool for simulating the basic behavioral features of habituation
Can the Stimulus Processing Assumptions of the Sometimes-Opponent- Process (SOP) Model Explain Instances of Contextual Learning?
A Quantitative Account of the Behavioral Characteristics of Habituation: The Sometimes Opponent Processes Model of Stimulus Processing
The development and present status of the SOP model of associative learning
A theoretical analysis of transfer of occasion setting: SOP with Replaced Elements
A Theoretical Note in Interpretation of the "Redundancy Effect" in Associative Learning
The effect of cognitive load and outcome congruency on the learned predictiveness effect in human predictive learning
Cue competition effects in human causal learning
Internal structure of the Community Assessment of Psychic Experiences-Positive (CAPE-P15) scale: Evidence for a general factor
The incremental stimulus intensity effect in the habituation of the eyeblink response in humans
Why are some dimensions integral? Testing two hypotheses through causal learning experiments
Differential context-specificity in the habituation of the eyeblink and cardiac responses in humans [Especificidad contextual diferencial en la habituación de las respuestas de parpadeo y aceleración cardiaca en humanos]
Depression, anxiety and post-traumatic stress disorder symptoms in adolescents seven months after the february 27 2010 earthquake in Chile [Síntomas de depresión, ansiedad y estrés post-traumático en adolescentes siete meses después del terremoto del 27 de febrero de 2010 en Chile]
Reinstatement of short-latency responses after asymptotic Pavlovian conditioning training by the presentation of an extraneous stimulus
Síntomas de depresión, ansiedad y estrés post-traumático en adolescentes siete meses después del terremoto del 27 de febrero de 2010 en Chile
Habituation of the eyeblink response in humans with stimuli presented in a sequence of incremental intensity.
Asociaciones excitatorias entre el contexto y la consecuencia en la reinstalación de respuestas extinguidas en el aprendizaje causal humano
Excitatory context-consequence associations in the reinstatement of extinguished responses in human causal learning [Asociaciones excitatorias entre el contexto y la consecuencia en la reinstalación de respuestas extinguidas en el aprendizaje causal humano]
Generalidad de la Hipótesis de la Flexibilidad de Procesamiento en el Aprendizaje Humano: Del Condicionamiento al Aprendizaje Predictivo
Generality of the flexibility of processing hypothesis in human learning: From conditioning to predictive learning [Generalidad de la hipótesis de la flexibilidad de procesamiento en el aprendizaje humano: Del condicionamiento al aprendizaje predictivo]
Psychology and Natural Disasters: Earthquake and Tsunami in Chile on February 27, 2010
Summation in predictive learning in children [Sumación en el aprendizaje predictivo en niños]
Estrategias de Codificación de Estímulos en el Aprendizaje Causal Humano
Generality of the summation effect in human causal learning.
Configural and elemental processing in associative learning.
Enhancement of Pavlovian conditioned immunosuppression in rats
Stimulus specificity in the acquisition and extinction of conditioned taste aversion
Stimulus specificity in the startle response of the rat
Quantitative Models of Pavlovian Conditioning

BookWhole (3)

Associative modulation of US processing: Implications for understanding of habituation
Conditioning: Theories
Empirical issues and theoretical mechanisms of pavlovian conditioning

Proyecto (10)

Procesos automáticos y controlados en el condicionamiento clásico humano.
Proyecto de Elaboración de un dispositivo para crear un buen hábito postural en niños de 6 a 10 años.
Sistema Modular de Emisión y Registro de Señales Sensorio-Perceptivas, Cognitivas y Conductuales
Evolución de un modelo cuantitativo del condicionamiento y la habituación basado en la noción de inhibición recurrente.
Aprendizaje y razonamiento causal en niños=> procesamiento automático versus procesamiento controlado en tareas de bloqueo retrospectivo y desensombrecimiento. (retirado por el Inv. Principal).
Modulación asociativa de las respuestas biológicamente significativas en el condicionamiento clásico humano.
Proyecto de Investigación en Calidad de Vida y Ambientes Saludables.
Procesamiento configuracional versus procesamiento elementístico en el aprendizaje asociativo humano.
Análisis teórico y empírico del fenómeno de condicionamiento clásico de respuestas del sistema inmune.
Identificación de las dimensiones psicosociales básicas que determinan la calidad de vida de personas con esquizofrenia y elaboración de un modelo de evaluación de servicios y programas de rehabilitación psiquiátrica.
26
Edgar Vogel

Titular (tenured) professor of psychology

Facultad de psicologia

UNIVERSIDAD DE TALCA

Talca, Chile

7
Gonzalo Quintana

Profesor asistente

Psicología

Universidad de Tarapacá

Arica, Chile

6
Fernando Ponce

Investigador Asociado

Universidad de Talca

Talca, Chile

2
Felipe Cornejo

Investigador Asociado

Gestión de la Innovación

STCo SpA

Valparaíso, Chile

2
RAMON CASTILLO

Full Professor

Psychology

UNIVERSIDAD DE TALCA

Talca, Chile

1
Daniel Núñez

PROFESOR ASOCIADO

Universidad de Talca

Talca, Chile

1
Jorge Pinto

Docente part-time

Universidad de Talca

Talca, Chile

1
YERCO URIBE

INVESTIGADOR

FACULTAD DE PSICOLOGÍA

Universidad de Talca

TALCA, Chile