MARIA FRANCISCA DEL RIO HERNANDEZ
Profesora Titular
UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES
SANTIAGO, Chile
Research interests are social and cognitive development of children and also teacher education. My research has focussed on development of gender and social class stereotypes associated with academic achievement and teacher's self perceptions.
-
Psychology, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2008
-
Childrens Rights, UNIVERSIDAD AUTONOMA DE MADRID. España, 1998
-
Psychology, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 1995
-
Profesora Titular Full Time
UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES
Education
SANTIAGO, Chile
2008 - At present
-
Visiting professor Other
Wheelock College
Boston, Estados Unidos
2012 - 2012
-
Visiting PhD Fellow Other
Max Planck Institute for Human Development
Berlin, Alemania
2006 - 2006
-
Visiting Scholar Other
UNIVERSITY OF CALIFORNIA-BERKELEY
Berkeley, Estados Unidos
2003 - 2003
-
Educational Psychologist Part Time
Colegio Latinoamericano de Integración
Chile
1996 - 1996
-
Child Policy Department Official Full Time
Ministry of Justice
Santiago, Chile
1998 - 2001
-
Minister´s Adviser on Child Labor and Gender Policies Full Time
Ministry of Labor and Social Security
Santiago, Chile
2001 - 2004
-
Research Department Official Full Time
Ministry of Labor and Social Security
Santiago, Chile
2001 - 2004
Teaching experience includes several undergraduate courses, among others, Developmental Psychology and Learning Theories in Initial Teacher Education, and a graduate course: Dissertation Seminar (part of the Ph.D. Program in Education, Universidad Diego Portales/Universidad Alberto Hurtado).
Participated in the design and monitoring of the curriculum of Preschool Teachers Program, and directs a group of collaborative work with others teachers of initial education, space where all her research findings are discussed and implemented as part of the initial formation of future educators. Currently coordinator of research at the School of Education, UDP.
-
Teaching Leadership Award
UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES
Chile, 2010
Award granted by the Faculty of Education.
-
Teaching Excellence Award
UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES
Chile, 2010
Award granted by the Faculty of Education.
-
Bicentennial Dissertation Award Competition
MINISTERIO DE EDUCACION
Chile, 2008
Third price.
-
Outstanding Ph.D. Dissertation Award
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE
Chile, 2008
Granted by the "120 Años" Ph.D. Thesis Award Program.
-
Dissertation Award (Premio Tesis País)
Fundación para la Superación de la Pobreza
Chile, 2007
Award received for dissertation research project: "Esencialismo y Categorías Sociales: ¿Tienen los niños una teoría sobre la pobreza?"
-
DAAD Ph.D. Research Grant
DEUTSCHE AKADEMISCHE AUSTAUSCHDIENST
Alemania, 2006
Grant awarded by DAAD to support doctoral research projects of foreign academics in Germany.
-
Ph.D. Scholarship
COMISION NACIONAL DE INVESTIGACION CIENTIFICA Y TECNOLOGICA
Chile, 2004
Scholarship from the Chilean National Committee of Investigation and Science (CONICYT).
Millennium Nucleus for the Study of the Development of Early Math Skills |
Habilidades precursoras para el éxito escolar en matemáticas=> Un estudio longitudinal de Kínder a Tercero Básico |
Revisión de la Formación Docente Inicial en Chile y Latinoamérica desde la perspectiva del Teaching Brain y evidencia empírica en cognición y desarrollo infantil. |
Creencias sobre matemática y género de estudiantes, docentes y padres=> datos sensibles para el diseño de intervenciones |
Inter-generational Transfer of Beliefs about Math |
Caracterización y prejuicio acerca de los inmigrantes en el sistema escolar |
Caracterización y prejuicio acerca de los inmigrantes en el sistema escolar |
LA MATEMÁTICA ES UN ASUNTO DE NIÑOS=> ESTEREOTIPOS DE NIÑOS Y NIÑAS DE KÍNDER, SUS FAMILIAS Y EDUCADORAS. |
Los estereotipos de género acerca del rendimiento matemático en niños y niñas de kínder, sus educadoras y sus familias |
LOS RECURSOS Y CAPACIDADES COMO FACTORES EXPLICATIVOS DE LA CALIDAD, DESEMPEÑO E IMPACTO DE LOS ESTABLECIMIENTOS DE EDUCACIÓN PARVULARIA EN CHILE. |
Hábitos de razonamiento pedagógico y dominio de lenguaje académico en la formación inicial docente=> una propuesta de medición para informar a las trayectorias formativas. |
PREDICTORES TEMPRANOS DE LA COMPRENSION LECTORA. ¿QUIENES ESTAN EN RIESGO DE PRESENTAR PROBLEMAS? |
¿Tienen los niños una teoría sobre las diferencias de género en el desempeño académico? |
Diseño de un sistema de monitoreo y evaluación de los aprendizajes de los alumnos de pregrado de la Facultad de Educación de la UDP |
Un Buen Comienzo |
Diseño de un sistema de monitoreo y evaluación de los aprendizajes de los alumnos de pregrado de la Facultad de Educación de la UDP |
¿Tienen los niños una teoría sobre las diferencias de género en el desempeño académico? |