Francisca_del_rio.jpg_thumb90

MARIA FRANCISCA DEL RIO HERNANDEZ

Profesora Titular

UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

SANTIAGO, Chile

Líneas de Investigación


Research interests are social and cognitive development of children and also teacher education. My research has focussed on development of gender and social class stereotypes associated with academic achievement and teacher's self perceptions.

Educación

  •  Psychology, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2008
  •  Childrens Rights, UNIVERSIDAD AUTONOMA DE MADRID. España, 1998
  •  Psychology, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 1995

Experiencia Académica

  •   Profesora Titular Full Time

    UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

    Education

    SANTIAGO, Chile

    2008 - At present

  •   Visiting professor Other

    Wheelock College

    Boston, Estados Unidos

    2012 - 2012

  •   Visiting PhD Fellow Other

    Max Planck Institute for Human Development

    Berlin, Alemania

    2006 - 2006

  •   Visiting Scholar Other

    UNIVERSITY OF CALIFORNIA-BERKELEY

    Berkeley, Estados Unidos

    2003 - 2003

Experiencia Profesional

  •   Educational Psychologist Part Time

    Colegio Latinoamericano de Integración

    Chile

    1996 - 1996

  •   Child Policy Department Official Full Time

    Ministry of Justice

    Santiago, Chile

    1998 - 2001

  •   Minister´s Adviser on Child Labor and Gender Policies Full Time

    Ministry of Labor and Social Security

    Santiago, Chile

    2001 - 2004

  •   Research Department Official Full Time

    Ministry of Labor and Social Security

    Santiago, Chile

    2001 - 2004

Formación de Capital Humano


Teaching experience includes several undergraduate courses, among others, Developmental Psychology and Learning Theories in Initial Teacher Education, and a graduate course: Dissertation Seminar (part of the Ph.D. Program in Education, Universidad Diego Portales/Universidad Alberto Hurtado).


Difusión y Transferencia


Participated in the design and monitoring of the curriculum of Preschool Teachers Program, and directs a group of collaborative work with others teachers of initial education, space where all her research findings are discussed and implemented as part of the initial formation of future educators. Currently coordinator of research at the School of Education, UDP.


Premios y Distinciones

  •   Teaching Leadership Award

    UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

    Chile, 2010

    Award granted by the Faculty of Education.

  •   Teaching Excellence Award

    UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

    Chile, 2010

    Award granted by the Faculty of Education.

  •   Bicentennial Dissertation Award Competition

    MINISTERIO DE EDUCACION

    Chile, 2008

    Third price.

  •   Outstanding Ph.D. Dissertation Award

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile, 2008

    Granted by the "120 Años" Ph.D. Thesis Award Program.

  •   Dissertation Award (Premio Tesis País)

    Fundación para la Superación de la Pobreza

    Chile, 2007

    Award received for dissertation research project: "Esencialismo y Categorías Sociales: ¿Tienen los niños una teoría sobre la pobreza?"

  •   DAAD Ph.D. Research Grant

    DEUTSCHE AKADEMISCHE AUSTAUSCHDIENST

    Alemania, 2006

    Grant awarded by DAAD to support doctoral research projects of foreign academics in Germany.

  •   Ph.D. Scholarship

    COMISION NACIONAL DE INVESTIGACION CIENTIFICA Y TECNOLOGICA

    Chile, 2004

    Scholarship from the Chilean National Committee of Investigation and Science (CONICYT).


 

Article (21)

Home mathematics environment and math performance of Chilean students in kindergarten and Grades 1 to 3.
Early Sources of Children's Math Achievement in Chile: The Role of Parental Beliefs and Feelings about Math
Chilean Kindergarten Children's Beliefs About Mathematics: Family Matters
What do preschool teachers do to teach mathematics? A study in chilean classrooms
Contributions of print exposure to first and second grade oral language and reading in Chile
Distinct influences of mothers and fathers on kindergartner´s numeracy performance=> the role of math anxiety, home numeracy practices, and numeracy expectations.
Más que palabras por minuto: las otras habilidades que afectan la comprensión en 1° básico
Más que palabras por minuto=> las otras habilidades que afectan la comprensión en 1° básico.
¿Son las habilidades matemáticas un asunto de género?=> Los estereotipos de género acerca de las matemáticas en niños y niñas de Kínder, sus familias y educadoras
The Role of Comprehension Monitoring, Theory of Mind, and Vocabulary Depth in Predicting Story Comprehension and Recall of Kindergarten Children
Preschool Children's Beliefs about Gender Differences in Academic Skills
Reflexión pedagógica en base a casos y dominio de lenguaje académico en estudiantes de cuarto año de pedagogía en educación básica
Reflexión pedagógica en base a casos y dominio de lenguaje académico en estudiantes de cuarto año de pedagogía en educación básica
Un modelo de monitoreo de los aprendizajes durante la formación inicial docente=> una oportunidad de contar con evidencia concreta de la calidad de los programas
Vocabulary depth and breadth: Their role in preschoolers' story comprehension
Aftershocks of Chile's Earthquake for an Ongoing, Large-Scale Experimental Evaluation
Chilean children's essentialist reasoning about poverty
El efecto de las experiencias de práctica en el desarrollo del sentido de autoeficacia en la formación inicial de educadoras de párvulos
Género y Nivel Socioeconómico de los Niños: Expectativas del Docente en Formación
¿Necesidad Económica o Preferencias Culturales? La Justificación Parental del Trabajo Infantil en Chile
¿Tienen los Niños una Teoría Esencialista Acerca de la Pobreza?

ConferencePaper (3)

Creencias de los niños y niñas de kindergarten sobre las diferencias de género en las competencias académicas
Efectos de la exposición a textos escritos en la comprensión lectora de niños chilenos de primero básico
Print exposure contributions to literacy and oral language growth between first and second grade in a country with limited access to print

ConferencePoster (2)

Contributions of Comprehension Monitoring to Reading and Listening Comprehension in First Grade
The Role of Comprehension Monitoring, Mentalizing and Vocabulary Depth in Predicting Story Comprehension and Recall of Kindergarten Children

Proyecto (17)

Millennium Nucleus for the Study of the Development of Early Math Skills
Habilidades precursoras para el éxito escolar en matemáticas=> Un estudio longitudinal de Kínder a Tercero Básico
Revisión de la Formación Docente Inicial en Chile y Latinoamérica desde la perspectiva del Teaching Brain y evidencia empírica en cognición y desarrollo infantil.
Creencias sobre matemática y género de estudiantes, docentes y padres=> datos sensibles para el diseño de intervenciones
Inter-generational Transfer of Beliefs about Math
Caracterización y prejuicio acerca de los inmigrantes en el sistema escolar
Caracterización y prejuicio acerca de los inmigrantes en el sistema escolar
LA MATEMÁTICA ES UN ASUNTO DE NIÑOS=> ESTEREOTIPOS DE NIÑOS Y NIÑAS DE KÍNDER, SUS FAMILIAS Y EDUCADORAS.
Los estereotipos de género acerca del rendimiento matemático en niños y niñas de kínder, sus educadoras y sus familias
LOS RECURSOS Y CAPACIDADES COMO FACTORES EXPLICATIVOS DE LA CALIDAD, DESEMPEÑO E IMPACTO DE LOS ESTABLECIMIENTOS DE EDUCACIÓN PARVULARIA EN CHILE.
Hábitos de razonamiento pedagógico y dominio de lenguaje académico en la formación inicial docente=> una propuesta de medición para informar a las trayectorias formativas.
PREDICTORES TEMPRANOS DE LA COMPRENSION LECTORA. ¿QUIENES ESTAN EN RIESGO DE PRESENTAR PROBLEMAS?
¿Tienen los niños una teoría sobre las diferencias de género en el desempeño académico?
Diseño de un sistema de monitoreo y evaluación de los aprendizajes de los alumnos de pregrado de la Facultad de Educación de la UDP
Un Buen Comienzo
Diseño de un sistema de monitoreo y evaluación de los aprendizajes de los alumnos de pregrado de la Facultad de Educación de la UDP
¿Tienen los niños una teoría sobre las diferencias de género en el desempeño académico?
26
MARIA DEL RIO

Profesora Titular

Facultad de Educacion

UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

SANTIAGO, Chile

6
Katherine Strasser

Profesora

Escuela de Psicología

Pontificia Uniersidad Católica de Chile

Santiago, Chile

3
María Susperreguy

Profesora Asociada

Educación

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
carolina Iturra

Profesor Asociado

Universidad de Talca

TALCA, Chile

1
Hirokazu Yoshikawa

Professor

Steinhardt School of Culture, Education and Human Development

New York University

New York, NY , Estados Unidos

1
Ismael Gallardo

Profesor Asociado

FACULTAD DE PSICOLOGÍA, UNIVERSIDAD DE TALCA

Talca, Chile

1
Susana Mendive

Profesor Asociado

Educación

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Juan Treviño

Full Professor

Teoría y política educativa

Pontificia Universidad Católica de Chile

Macul, Chile

1
Antonia Larrain

PROFESORA TITULAR

PSICOLOGIA EDUCACIONAL

FACULTAD DE PSICOLOGIA UNIVERSIDAD ALBERTO HURTADO

SANTIAGO, Chile

1
Patricio Cumsille

Professor

Psychology

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Leidy Bautista

Profesora Asistente

Educación

Universidad Santo Tomás

Santiago, Chile