Man

Katherine Andrea Strasser Salinas

Profesora

Pontificia Uniersidad Católica de Chile

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Desarrollo del lenguaje escrito; Educación parvularia; desarrollo profesional docente

Educación

  •  Psicología y Educación, UNIVERSITY OF MICHIGAN. Estados Unidos, 2003
  •  Psicología del Desarrollo, UNIVERSITY OF MICHIGAN. Estados Unidos, 2000
  •  Psychology, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 1995
  •  Psicóloga, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 1995

Experiencia Académica

  •   Profesora Asociada Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Ciencias Sociales

    Santiago, Chile

    2003 - At present

  •   Profesora Adjunta Part Time

    Eastern Michigan University

    Estados Unidos

    2010 - 2010

  •   Instructora Part Time

    School of Education

    Chile

    2002 - 2002

Experiencia Profesional

  •   SUB-DIRECTORA DE PREGRADO Full Time

    Pontificia Universidad Católica de Chile, Escuela de Psicología

    Santiago, Chile

    2011 - 2016

  •   DIRECTORA INTERINA Full Time

    Pontificia Universidad Católica, Escuela de Psicología

    Santiago, Chile

    2012 - 2012

  •   Coordinadora área de psicología educacional Full Time

    Pontificia Universidad Católica de Chile, Escuela de Psicología

    Santiago, Chile

    2003 - 2007

Formación de Capital Humano


Tesis de magíster dirigidas: 14
Tesis de doctorado dirigidas: 6


Difusión y Transferencia


Material Audiovisual
Strasser, K. & Vergara, D. (2016) Leer para Hablar. Estrategias de enseñanza del lenguaje oral a través de la lectura de cuentos. Videos para capacitación docente. Registro propiedad intelectual 261030, Chile. www.leerparahablar.cl


Premios y Distinciones

  •   AERA International Relations Committee Travel Award

    American Educational Research Association

    Estados Unidos, 2004

    AERA International Relations Committee Travel Award.

  •   SSSR Travel Award.

    Society for the Scientific Study of Reading

    Estados Unidos, 2015

    SSSR Travel Award.

  •   Rackham One-term dissertation Fellowship

    UNIVERSITY OF MICHIGAN

    Estados Unidos, 2003

    Rackham One-term dissertation Fellowship. University of Michigan.

  •   Marguerite Wilker Johnson Fellowship

    UNIVERSITY OF MICHIGAN

    Estados Unidos, 2000

    Marguerite Wilker Johnson Fellowship. School of Education, U. of Michigan

  •   Beca Presidente de la República

    Ministerio de Educación

    Chile, 1998

    Beca Presidente de la República, Chile.

  •   Beca Fundación Fulbright-Fundación Andes para estudios en EEUU

    COMISION FULBRIGHT-CHILE

    Estados Unidos, 1997

    Beca Fundación Fulbright-Fundación Andes para estudios en EEUU


 

Article (42)

Is reading a feminine domain? The role of gender identity and stereotypes in reading motivation in Chile
The development of a coding scheme to analyse argumentative utterances during group-work
Chilean Kindergarten Children's Beliefs About Mathematics: Family Matters
Diversidad de oportunidades de aprendizaje matemático en aulas chilenas de kínder de distinto nivel socioeconómico.
Reading interest and family literacy practices from prekindergarten to kindergarten: Contributions from a cross-lagged analysis
Direct and Indirect Paths from Linguistic Skills to Arithmetic School Performance
Instructional Activities and the Quality of Language in Chilean Preschool Classrooms
Linguistic environment of preschool classrooms: What dimensions support children's language growth?
Maternal mental state language during storytelling versus free-play contexts and its relation to child language and socioemotional outcomes at 12 and 30 months of age
Contributions of print exposure to first and second grade oral language and reading in Chile
Distinct Influences of Mothers and Fathers on Kindergartners' Numeracy Performance: The Role of Math Anxiety, Home Numeracy Practices, and Numeracy Expectations
Efficacy of a Self-Monitoring Tool for Improving the Quality of the Language Environment in the Preschool Classroom
Mentalization in Chilean Educational Staff With 12-Month-Old Children: Does It Make a Difference in Relation to What Children Receive at Home?
Socioemotional skills between 12 and 30 months of age on Chilean children: When do the competences of adults matter?
The Association Between Arithmetic and Reading Performance in School: A Meta-Analytic Study
The Impact of the Technology Used in Formative Assessment: The Case of Spelling
Más que palabras por minuto: Las otras habilidades que afectan la comprensión en 1º básico
School Readiness Research in Latin America: Findings and Challenges
Therapeutic verbal communication in change episodes=> a comparative microanalysis of linguistic basic forms
¿Es la Matemática un Asunto de Género? Los Estereotipos de Género Acerca del Rendimiento Matemático en Niños y Niñas de Kínder, sus Familias y Educadoras.
Read Create Share (RCS): A new digital tool for interactive reading and writing
Early narrative skills in Chilean preschool: Questions scaffold the production of coherent narratives
The Role of Comprehension Monitoring, Theory of Mind, and Vocabulary Depth in Predicting Story Comprehension and Recall of Kindergarten Children
Effects of Storybook Reading Style on Comprehension: The Role of Word Elaboration and Coherence Questions
Preschool Children's Beliefs about Gender Differences in Academic Skills
Profundidad y Amplitud del Vocabulario: ¿Cuál es su rol en la comprensión de historias en la edad pre-escolar?
Vocabulary depth and breadth: Their role in preschoolers' story comprehension
Lectura compartida de cuentos y aprendizaje de vocabulario en edad preescolar: Un estudio de eficacia.
Shared storybook reading and vocabulary learning in preschoolers: An effectiveness study
Chilean children's essentialist reasoning about poverty
La Comprensión Narrativa en Edad Preescolar: Un Instrumento para su Medición
Cuatro terapias psicodinámicas breves exitosas estudiadas a través de los Indicadores Genéricos de Cambio
FOUR SUCCESSFUL SHORT-TERM PSYCHODYNAMIC PSYCHOTHERAPIES STUDIED THROUGH GENERIC CHANGE INDICATORS
Gestión del Tiempo en 12 Salas Chilenas de Kindergarten: Recreo, Colación y Algo de Instrucción
Home and Instruction Effects on Emergent Literacy in a Sample of Chilean Kindergarten Children
Language and therapeutic change: A speech acts analysis
Creencias y prácticas de literacidad en familias chilenas con distintos niveles educativos
Literacy beliefs and practices in Chilean families with different educational backgrounds Creencias y prácticas de literacidad en familias chilenas con distintos niveles educativos
The evolution of therapeutic change studied through generic change indicators
¿Tienen los Niños una Teoría Esencialista Acerca de la Pobreza?
Computer assisted mediation for blind children
Desarrollo y Evaluación de un Sistema Tutorial Inteligente para el Apoyo de la Enseñanza de la Lectura Inicial

BookSection (2)

Los Procesos Familiares Como Mediadores de la Relación Entre el Contexto Socioeconómico y los Resultados Cognitivos y Educativos
Creativity in Latin American and the Caribbean: Views from Psychology, Humanities and the Arts.

BookWhole (2)

Casos para el estudio de la Psicología Educacional y Disciplinas Afines.
Psicología de la Educación.

Proyecto (1)

INFLUENCIAS FAMILIARES EN EL DESARROLLO DE LA LITERACIDAD EN DISTINTOS NIVELES SOCIOECONOMICOS=> IMPLICANCIAS PARA EL DISENO DE PROGRAMAS DE LECTURA TEMPRANA.
43
Katherine Strasser

Profesora

Escuela de Psicología

Pontificia Uniersidad Católica de Chile

Santiago, Chile

7
MARIA DEL RIO

Profesora Titular

Facultad de Educacion

UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

SANTIAGO, Chile

5
Antonia Larrain

PROFESORA TITULAR

PSICOLOGIA EDUCACIONAL

FACULTAD DE PSICOLOGIA UNIVERSIDAD ALBERTO HURTADO

SANTIAGO, Chile

4
María Lissi

Profesora titular

Psicología

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

3
Mariane Krause

Profesora Titular

Psicología Clínica

ESCUELA DE PSICOLOGÍA, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

3
maria echavarri

Profesor Asociado adjunto

Departamento de psiquiatría

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

3
Susana Mendive

Profesor Asociado

Educación

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

3
NELSON VALDÉS

Profesor Titular

Ciencias Sociales y Comunicaciones

Universidad Santo Tomás

Santiago, Chile

3
Carolina Altimir

Profesor Asistente Planta Ordinaria

Facultad de Psicologia

Universidad Alberto Hurtado

Santiago, Chile

2
Paula Dagnino

Profesor Asociado

Psicología

Universidad San Sebastián

Santiago, Chile

2
Roberto Arístegui

Profesor Titular

Universidad Adolfo Ibañez

santiago, Chile

2
María Susperreguy

Profesora Asociada

Educación

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

2
Macarena Silva

Associate Researcher

Universidad de Chile

Santiago, Chile

1
Gabriela Barra

Profesor asistente adjunto

Didáctica

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
JANET PEREZ

Docente Investigador

Centro de Apego y Regulacion Emocional

Universidad del Desarrollo

Santiago, Chile

1
Maria Santelices

Profesor asociado

Psicologia

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
José Pezoa

Analista de datos

Educación

Universidad de Los Andes

Santiago, Reino Unido

1
Catalina Sieverson

Colaborador

Instituto Milenio para la Investigación en Depresión y Personalidad

Santiago, Chile

1
Miguel Nussbaum

Full professor

Engineering

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Ricardo Rosas

Full Professor

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Vivian Singer

Profesor Asistente

Escuela de Psicología

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago de Chile, Chile

1
Andrea Vásquez

Assitant Professor

Informática

Universidad Técnica Federico Santa María

Valparaíso, Chile

1
Paulina Freire

Docente

Psicología

Universidad Alberto Hurtado

Santiago, Chile