.jpg_thumb90.png?1745418690)
Maria Jesus Inostroza Araos
Profesora Asociada
Universidad de Concepción
Concepción, Chile
English as a foreign language; Teaching English to Young Learners; Classroom research; Teacher education; Researching with childre, Language rights; Language Education
-
Licenciatura en Educación, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO. Chile, 2005
-
MA in Applied Linguistics and TESOL, UNIVERSITY OF SHEFFIELD. Reino Unido, 2011
-
PhD in English Language and Linguistics, UNIVERSITY OF SHEFFIELD. Reino Unido, 2016
-
Profesor de inglés, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO. Chile, 2005
-
Profesora asociada Full Time
UNIVERSIDAD DE CONCEPCION
Educación
Concepcion, Chile
2016 - A la fecha
-
Postgraduate mentor Other
University of Sheffield
Sheffield, Reino Unido
2012 - 2015
-
Teaching fellow Part Time
De Montfort University
Leicester, Chile
2013 - 2013
-
Académica Part Time
UNIVERSIDAD PEDRO DE VALDIVIA
Educación
Santiago, Chile
2010 - 2010
-
Profesora asociada Full Time
Universidad de Concepción
Concepción, Chile
2016 - A la fecha
-
Research assisstant
University of Sheffield
Reino Unido
2013 - 2013
-
Research assisstant
University of Sheffield
Reino Unido
2015 - 2015
-
Invited lecturer
University of Sheffield
Reino Unido
2013 - 2014
-
Student mentor
University of Sheffield
Reino Unido
2012 - 2015
-
Part-time lecturer
De Montfort University
Reino Unido
2013 - 2013
-
Designer and Trainer, Cookbook for Very Young Learner: Workshop for Nursery Teachers
Chilean British Institute, Santiago
Chile
2011 - 2011
-
Teaching Fellow
Universidad Pedro de Valdivia
Chile
2010 - 2010
-
English Department Coordinator
Escuela Bilíngüe República del Ecuador
Chile
2009 - 2009
-
Teacher of English
Colegio Las Américas
Chile
2004 - 2004
-
Story teller
Chilean British Institute, Santiago
Chile
2009 - 2010
-
Docente Part Time
Instituto Chileno Británico
Santiago, Chile
2007 - 2010
-
Docente Full Time
Escuela Básica Bilingüe República del Paraguay
Santiago, Chile
2008 - 2009
-
Docente Part Time
Instituto Manpower
Santiago, Chile
2007 - 2010
-
Docente de adultos, adolecentes y niños Other
Instituto Chileno Británico de Cultura
Viña del Mar, Chile
2006 - 2007
-
Profesora de media Part Time
Colegio CECAL
Valparaiso, Chile
2006 - 2006
-
Profesora de reforzamiento Part Time
Colegio El Arrayán
Casablanca, Chile
2005 - 2005
2025 — Tesis “The contribution of Alliteration as a Phonological Awareness strategy through Multisensory Materials on the Pronunciation of words with Initial /s/ Clusters /sk/, /sp/, and /st/ on a Group of Preschoolers.”. Estudiante: Emilia Hernández Montesino. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción
2024 — Tesis “The use of the Color Vowel ® approach to foster 4th graders’ decoding skills of vowels /i:/, /u/, /e?/ and /a?/.”. Estudiante: Maria Isabel Matus. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción
2024 — Tesis “Using movie scenes recreations to reduce English speaking anxiety and improve intonation patterns production of eighth graders”. Estudiante: Danilo Vejar Villagrán. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción
2024 — Tesis “Designing a language test collaboratively: Sixth graders perceptions of the decision-making process.” Estudiante: Claudio Andrés Puentes Mejías. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción
2023 — Tesis “Planning Actions for reading: The use of reading metacognitive strategies of 4th graders from a bilingual school in Concepción..” Estudiante: Nicole Córdova Norambuena. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción
2023 — Tesis “Enhancing EFL Pre-kindergarten students’ lexical recall through the Plan-DoReview storytelling approach -Based on Action Research.” Estudiante: Antonia Poblete Hernández. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2023 — Tesis “The contribution of board games to early year students’ oral production when participating in the English class.” Estudiante: Leslie A. Werlinger Bravo. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2023 — Tesis “Using videos with subtitles to support the development of listening comprehension for specific information of sixth-grade students from a rural school.” Estudiante: María Pabla Bustamante González. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2022 — Tesis “Reducing EFL Learners’ Code-Switching and Supporting their Oral L2 Use Through Game-Based Circumlocution Oral Strategy Training” Estudiante: Rachel A. Rogers. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y
Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2022— Tesis “Using online platforms to increase Chilean EFL learners’ levels of participation in online lessons” Estudiante: Nancy Valdés Irribarra. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2021— Tesis “Exploring the contribution of self-assessment checklists to improve oral presentations” Estudiante: Guillermo Andrés Cañete Gutiérrez. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2021— Tesis “Using dialogue-oriented strategies in the EFL class: an action research study with a group of secondary students from Lota, Chile” Estudiante: Roberto Andrés Godoy Salazar. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción. Enero de 2021
2019— Tesis “Using models for improving the writing of informal letters” Estudiante: Karin Bascuñan Wilson. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción. Diciembre
2019— Tesis “The relevance of peer feedback in the improvement of oral communication skills through the use storytelling activities in undergraduate early years teachers” Estudiante: Claudia Roa Reyes. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2019— Tesis “Error treatment and perception of correction during the training of speaking skill” Estudiante: Valeska Escare Malio. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2018— Tesis “Using project-based learning to enhance high school students’ oral interaction in English: a Chilean case” Estudiante: Ximena Cáceres Fuentealba. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2018— Tesis “Use of Points of Improvement as a Reflective Strategy to Improve EFL Preservice Teachers’ Abilities to Plan Communicative-oriented Lessons” Estudiante: Nataly Telles Quezada. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2018— Tesis “El uso de marcos de escritura a través de la plataforma Neopod como herramienta de andamiaje en la enseñanza de inglés de estudiantes de cuarto básico” Estudiante: Camila Mardones Alarcón. Tesis para optar al grado de Magíster en Educación.
Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2017— Tesis “Use of Graphic Organisers to improve 6th graders’ writing skills”. Estudiante: Cecilia Vega Gamonal. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2017— Tesis “Using communicative games for increasing oral production in primary school students”. Estudiante: Roxana Marín Parra. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación.
Universidad de Concepción.
2024-2025 —Participante de mesas técnicas para retroalimentar el currículum escolar de inglés en educación básica.
2024(nov)-2025(marzo)— Coordinadora del diseño del curso piloto de perfeccionamiento 'Enseñanza de Inglés en Educación Básica’ para el Ministerio de Educación, Programa Inglés Abre Puertas
2016-2017— Investigadora responsable del proyecto 'Enseñanza Temprana de Inglés en Chile: perfil profesional y condiciones laborales del docente en ejercicio’ para el Ministerio de Educación, Programa Inglés Abre Puertas
-
Beca Chile - Capital Humano Avanzado - Magister en el extranjero 2010
COMISION NACIONAL DE INVESTIGACION CIENTIFICA Y TECNOLOGICA
Chile, 2010
Beca par cursar estudios de magister en el extrajero
-
Beca Chile - Capital Humano Avanzado - Doctorado en el extranjero 2011
COMISION NACIONAL DE INVESTIGACION CIENTIFICA Y TECNOLOGICA
Chile, 2011
Beca para cursar Doctorado en el extranjero 2011
Using language practice games to teach English in Chilean primary classrooms |

Claudio Díaz
Head of the Research and Teaching Development Unit Investigación y Desarrollo Docente
Unit of Academic Affairs
Universidad de Concepción
Concepción, Chile
.jpg_thumb90.png?1745418690)
Maria Inostroza
Profesora Asociada
Curriculum e Instruccón
Universidad de Concepción
Concepción, Chile