Mjinostroza_(1).jpg_thumb90

Maria Jesus Inostroza Araos

Profesora Asociada

Universidad de Concepción

Concepción, Chile

Líneas de Investigación


English as a foreign language; Teaching English to Young Learners; Classroom research; Teacher education; Researching with childre, Language rights; Language Education

Educación

  •  Licenciatura en Educación, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO. Chile, 2005
  •  MA in Applied Linguistics and TESOL, UNIVERSITY OF SHEFFIELD. Reino Unido, 2011
  •  PhD in English Language and Linguistics, UNIVERSITY OF SHEFFIELD. Reino Unido, 2016
  •  Profesor de inglés, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO. Chile, 2005

Experiencia Académica

  •   Profesora asociada Full Time

    UNIVERSIDAD DE CONCEPCION

    Educación

    Concepcion, Chile

    2016 - A la fecha

  •   Postgraduate mentor Other

    University of Sheffield

    Sheffield, Reino Unido

    2012 - 2015

  •   Teaching fellow Part Time

    De Montfort University

    Leicester, Chile

    2013 - 2013

  •   Académica Part Time

    UNIVERSIDAD PEDRO DE VALDIVIA

    Educación

    Santiago, Chile

    2010 - 2010

Experiencia Profesional

  •   Profesora asociada Full Time

    Universidad de Concepción

    Concepción, Chile

    2016 - A la fecha

  •   Research assisstant

    University of Sheffield

    Reino Unido

    2013 - 2013

  •   Research assisstant

    University of Sheffield

    Reino Unido

    2015 - 2015

  •   Invited lecturer

    University of Sheffield

    Reino Unido

    2013 - 2014

  •   Student mentor

    University of Sheffield

    Reino Unido

    2012 - 2015

  •   Part-time lecturer

    De Montfort University

    Reino Unido

    2013 - 2013

  •   Designer and Trainer, Cookbook for Very Young Learner: Workshop for Nursery Teachers

    Chilean British Institute, Santiago

    Chile

    2011 - 2011

  •   Teaching Fellow

    Universidad Pedro de Valdivia

    Chile

    2010 - 2010

  •   English Department Coordinator

    Escuela Bilíngüe República del Ecuador

    Chile

    2009 - 2009

  •   Teacher of English

    Colegio Las Américas

    Chile

    2004 - 2004

  •   Story teller

    Chilean British Institute, Santiago

    Chile

    2009 - 2010

  •   Docente Part Time

    Instituto Chileno Británico

    Santiago, Chile

    2007 - 2010

  •   Docente Full Time

    Escuela Básica Bilingüe República del Paraguay

    Santiago, Chile

    2008 - 2009

  •   Docente Part Time

    Instituto Manpower

    Santiago, Chile

    2007 - 2010

  •   Docente de adultos, adolecentes y niños Other

    Instituto Chileno Británico de Cultura

    Viña del Mar, Chile

    2006 - 2007

  •   Profesora de media Part Time

    Colegio CECAL

    Valparaiso, Chile

    2006 - 2006

  •   Profesora de reforzamiento Part Time

    Colegio El Arrayán

    Casablanca, Chile

    2005 - 2005

Formación de Capital Humano


2025 — Tesis “The contribution of Alliteration as a Phonological Awareness strategy through Multisensory Materials on the Pronunciation of words with Initial /s/ Clusters /sk/, /sp/, and /st/ on a Group of Preschoolers.”. Estudiante: Emilia Hernández Montesino. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción
2024 — Tesis “The use of the Color Vowel ® approach to foster 4th graders’ decoding skills of vowels /i:/, /u/, /e?/ and /a?/.”. Estudiante: Maria Isabel Matus. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción
2024 — Tesis “Using movie scenes recreations to reduce English speaking anxiety and improve intonation patterns production of eighth graders”. Estudiante: Danilo Vejar Villagrán. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción
2024 — Tesis “Designing a language test collaboratively: Sixth graders perceptions of the decision-making process.” Estudiante: Claudio Andrés Puentes Mejías. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción
2023 — Tesis “Planning Actions for reading: The use of reading metacognitive strategies of 4th graders from a bilingual school in Concepción..” Estudiante: Nicole Córdova Norambuena. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción
2023 — Tesis “Enhancing EFL Pre-kindergarten students’ lexical recall through the Plan-DoReview storytelling approach -Based on Action Research.” Estudiante: Antonia Poblete Hernández. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2023 — Tesis “The contribution of board games to early year students’ oral production when participating in the English class.” Estudiante: Leslie A. Werlinger Bravo. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2023 — Tesis “Using videos with subtitles to support the development of listening comprehension for specific information of sixth-grade students from a rural school.” Estudiante: María Pabla Bustamante González. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2022 — Tesis “Reducing EFL Learners’ Code-Switching and Supporting their Oral L2 Use Through Game-Based Circumlocution Oral Strategy Training” Estudiante: Rachel A. Rogers. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y
Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2022— Tesis “Using online platforms to increase Chilean EFL learners’ levels of participation in online lessons” Estudiante: Nancy Valdés Irribarra. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2021— Tesis “Exploring the contribution of self-assessment checklists to improve oral presentations” Estudiante: Guillermo Andrés Cañete Gutiérrez. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2021— Tesis “Using dialogue-oriented strategies in the EFL class: an action research study with a group of secondary students from Lota, Chile” Estudiante: Roberto Andrés Godoy Salazar. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción. Enero de 2021
2019— Tesis “Using models for improving the writing of informal letters” Estudiante: Karin Bascuñan Wilson. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción. Diciembre
2019— Tesis “The relevance of peer feedback in the improvement of oral communication skills through the use storytelling activities in undergraduate early years teachers” Estudiante: Claudia Roa Reyes. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2019— Tesis “Error treatment and perception of correction during the training of speaking skill” Estudiante: Valeska Escare Malio. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2018— Tesis “Using project-based learning to enhance high school students’ oral interaction in English: a Chilean case” Estudiante: Ximena Cáceres Fuentealba. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2018— Tesis “Use of Points of Improvement as a Reflective Strategy to Improve EFL Preservice Teachers’ Abilities to Plan Communicative-oriented Lessons” Estudiante: Nataly Telles Quezada. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2018— Tesis “El uso de marcos de escritura a través de la plataforma Neopod como herramienta de andamiaje en la enseñanza de inglés de estudiantes de cuarto básico” Estudiante: Camila Mardones Alarcón. Tesis para optar al grado de Magíster en Educación.
Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2017— Tesis “Use of Graphic Organisers to improve 6th graders’ writing skills”. Estudiante: Cecilia Vega Gamonal. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación. Universidad de Concepción.
2017— Tesis “Using communicative games for increasing oral production in primary school students”. Estudiante: Roxana Marín Parra. Tesis para optar al grado de Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés. Facultad de Educación.
Universidad de Concepción.


Difusión y Transferencia


2024-2025 —Participante de mesas técnicas para retroalimentar el currículum escolar de inglés en educación básica.
2024(nov)-2025(marzo)— Coordinadora del diseño del curso piloto de perfeccionamiento 'Enseñanza de Inglés en Educación Básica’ para el Ministerio de Educación, Programa Inglés Abre Puertas
2016-2017— Investigadora responsable del proyecto 'Enseñanza Temprana de Inglés en Chile: perfil profesional y condiciones laborales del docente en ejercicio’ para el Ministerio de Educación, Programa Inglés Abre Puertas


Premios y Distinciones

  •   Beca Chile - Capital Humano Avanzado - Magister en el extranjero 2010

    COMISION NACIONAL DE INVESTIGACION CIENTIFICA Y TECNOLOGICA

    Chile, 2010

    Beca par cursar estudios de magister en el extrajero

  •   Beca Chile - Capital Humano Avanzado - Doctorado en el extranjero 2011

    COMISION NACIONAL DE INVESTIGACION CIENTIFICA Y TECNOLOGICA

    Chile, 2011

    Beca para cursar Doctorado en el extranjero 2011


 

Article (11)

Approximation to the Use of the Color Vowel ® Approach to Foster 4th Graders' Decoding Skills for Vowels /i:/, /u/, /eI/, and /a(sic)/
Chilean Primary Learners' Motivation and Attitude towards English as a Foreign Language
The Contribution of Board Games to Pre-Kindergarten Students' Oral Production
Exploring the Contribution of Self-Assessment Checklists to Improve Oral Presentations
Exploratory Action Research: Teaching EFL Vocabulary to Deaf Students through the Use of Visual Aids
PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE INTERNADOS DE MAPUZUGUN DE LA ORGANIZACIÓN MAPUZUGULETUAIÑ
Effect of metalinguistic feedback on chilean preservice teachers' written use of the third person singular suffix -s1
Examining differences between pre- and in-service teachers’ cognition when lesson planning
Map, Foundations, Recipe, Burden: Teachers’ Conceptual Metaphors on Lesson Planning
Points of Improvement: Reflective Strategy to Support Chilean EFL Pre-Service Teachers' Lesson Planning
Chilean young learners’ perspectives on their EFL lesson in primary schools

BookSection (1)

Using language practice games to teach English in Chilean primary classrooms

ConferencePaper (5)

Motivation in the Primary Classroom: Voices of Chilean Young Learners
Foreign language anxiety in Chilean primary English language learner
Motivation and attitude variation in Chilean primary English language learners.
Young learners' perspectives on English learning experiences: Variations in motivations and attitudes in Chilean primary school
Using Chilean Sign Language to Teach English in Early Years
1
Paola Alarcón

Profesora Asociada

Español

UNIVERSIDAD DE CONCEPCIÓN

Concepción, Chile

1
Tania Tagle

Jefa de Carrera

Facultad de Educación

UNIVERSIDAD CATÒLICA DE TEMUCO

Temuco, Chile

2
Claudio Díaz

Head of the Research and Teaching Development Unit Investigación y Desarrollo Docente

Unit of Academic Affairs

Universidad de Concepción

Concepción, Chile

1
Mabel Ortiz

Profesora Auxiliar

UNIVERSIDAD CATOLICA DE LA SANTISIMA CONCEPCION

Chile

17
Maria Inostroza

Profesora Asociada

Curriculum e Instruccón

Universidad de Concepción

Concepción, Chile