Man

Pablo Ricardo Dartnell Roy

Researcher

Instituto de Estudios Avanzados en Educación

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Mathematics Education. Information technologies applied to education: learning mathematics and science through computer or video games, e-learning, educational data mining. Experimental studies and mathematical modeling of learning and cognition.

Educación

  •  Ingeniero Civil Matemático, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 1985
  •  (Master of Sciences, MS.) Mathematics, YALE UNIVERSITY. Estados Unidos, 1987
  •  (Master of Philosophy, M.Phil.) Mathematics, YALE UNIVERSITY. Estados Unidos, 1988
  •  Mathematics, YALE UNIVERSITY. Estados Unidos, 1991

Experiencia Académica

  •   Adjoint Professor and Scientist (DIM and CMM, 50%) + Associate Researcher (CIAE, 50%) Full Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Physics and Mathematics Sciences and CIAE

    Santiago, Chile

    2007 - At present

  •   Assistane Professor Full Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Physics and Mathematics Sciences

    Santiago, Chile

    1991 - 2007

  •   Profesor Adjunto Part Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Instituto de Estudios Avanzados en Educación

    Santiago, Chile

    2021 - At present

Experiencia Profesional

  •   Profesor asistente Full Time

    Universidad de Chile

    Santiago, Chile

    1993 - 2007

  •   Profesor Adjunto (FCFM) Part Time

    Universidad de Chile

    Santiago, Chile

    2008 - At present

  •   Profesor Adjunto (IE) Part Time

    Universidad de Chile

    Santiago, Chile

    2021 - At present

  •   Investigador Part Time

    Universidad de Chile

    Santiago, Chile

    2007 - 2021

  •   Investigador Part Time

    Universidad de Chile

    Santiago, Chile

    2022 - At present

Formación de Capital Humano


Thesis directed:
1) PhD. Thesis Advisor for: David Gómez Rojas, "Estudios experimentales y de modelación en Aprendizaje y Cognición Matemática", Thesis for the PhD program "Doctorado en Ciencias de la Ingeniería, mención Modelación Matemática" (PhD in mathematics modeling), Universidad de Chile, 2010.
2) Mathematics Engineering Thesis Advisor for: Gonzalo Mena Carrasco, "Aportes a la Teoría de Ecuaciones Diferenciales Estocásticas Reflejadas y al modelamiento de procesos neurobiológicos subyacentes a fenómenos cognitivos", Universidad de Chile, 2011
3) Mathematics Engineering Thesis Advisor for: Abelino Jiménez Gajardo, "Modelos matemáticos para la cognición numérica", Universidad de Chile, 2012
4) PhD. Thesis Advisor for: Jairo Navarrete Ulloa, "Algebraic models of conceptual metaphor: contributions to the understanding of mathematics learning processes", Thesis for the PhD program "Doctorado en Ciencias de la Ingeniería, mención Modelación Matemática" (PhD in mathematics modeling), Universidad de Chile, 2013
5) Mathematics Engineering Thesis Advisor for: Roberto Castillo N., Estudio de Modelo de Tópicos Aplicado a Transcripciones de Clases de Matemáticas, Memoria de Título de Ingeniería Civil Matemática, Universidad de Chile, 2016.
6) Psychology Thesis Advisor for: Orielle Cisternas y Mario Reyes, Creencias acerca del conocimiento y su relación con desempeños específicos: El caso de las fracciones en matemáticas, Memoria para el título de Psicólogo, Universidad de Chile, 2019.
7) Mathematics Engineering and Master in Applied Mathematics Thesis Advisor for: Pedro Ignacio Vergara Iglesias, Desarrollo de un algoritmo de asignación automática de ejercicios como herramienta de aprendizaje, basada en el desempeño de los estudiantes, Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingenieria, mención Matemáticas Aplicadas y Memoria de Título de Ingeniería Civil Matemática, Universidad de Chile, 2021.

Courses Taught:
Every year a 1 month summer course for talented high school students on topics around real analysis. Universidad de Chile.
Every year at least two undergraduate mathematics courses, for the School of Engineering, Universidad de Chile.
In 2010 and 2012 the course "Experimentación y Modelación para el Estudio de la Cognición y Educación en Matemáticas" (Modeling and experiments for studying mathematics cognition and education), for students of Mathematics Engineering around their fifth year of studies. Universidad de Chile.
During the fall 2013: the PhD in mathematics modeling course "Advanced Mathematics Seminar I", which focused on modeling spacing effect between study sessions and learning achieved.


Difusión y Transferencia


Member of the writing team for the Universidad de Chile-Ministry of Education (Mineduc) project that produced the standards for the pre-service teachers of mathematics curriculum (2010-2011).
Member of the FONDEF project D09I1023: Textbooks for the mathematics curriculum of elementary preservice teachers (2010-2013).
Deputy director and researcher of the ongoing FONDEF TIC-EDU project TE10I001: National tournaments of massive on-line science games (2011-2012).
Director and researcher of the ongoing FONDEF project D11I1009: Automatic feedback on teaching practices for mathematics teachers (2012-2015).
Support for the ministry of education and related agencies in several tasks related with mathematics curriculum and assessment. For instance, participation in a standard setting panel for the SIMCE assessment (for the Mineduc, 2013), or evaluating a proposal of Standards for Learning Mathematics (for the "Consejo Superior de Educación", 2012)


Premios y Distinciones

  •   Best paper award

    International Congress for Web based Learning (ICWL 2011)

    Hong Kong, 2011

    Best paper award in the 2011 International Congress for Web based Learning (ICWL 2011) held in Hong Kong for our work on innovative STEM activities using cutting edge web based on line massive multiplayer game technologies.


 

Article (22)

Does the Response Options Placement Provide Clues to the Correct Answers in Multiple-choice Tests? A Systematic Review
Position of Correct Option and Distractors Impacts Responses to Multiple-Choice Items: Evidence From a National Test
The Position of Distractors in Multiple-Choice Test Items: The Strongest Precede the Weakest
Middle Schoolers’ Biases and Strategies in a Fraction Comparison Task
Promoting preschoolers numerical knowledge through spatial analogies: Numbers spatial alignment influences its learning
Contribución de los Componentes de la Memoria de Trabajo a la Eficiencia en Aritmética Básica Durante la Edad Escolar
Reliability and Validity of Nonsymbolic and Symbolic Comparison Tasks in School-Aged Children
Towards a category theory approach to analogy: Analyzing re-representation and acquisition of numerical knowledge
Learning to compare ratios in second grade: A path to avoid the natural number bias?
The effect of inhibitory control on general mathematics achievement and fraction comparison in middle school children
Long-distance neural synchrony correlates with processing strategies to compare fractions
Teaching modeling skills using a massively multiplayer online mathematics game
Estimation of teacher practices based on text transcripts of teacher speech using a support vector machine algorithm
Simple Monte Carlo integration with respect to Bernoulli convolutions
The effect of analogies on learning to solve algebraic equations
Combinatorial constructions associated to the dynamics of one-sided cellular automata
Orbit equivalence and Kakutani equivalence with Sturmian subshifts
Capacités de choquet finies et profinies
On the homology of groups of jets
A Regularisation Result of the Continuous PMC Markov Semigroups
Matrices supermétriques
Opèrateurs fitrès et tribus invariantes sur des espaces atomiques

ConferencePaper (14)

Children’s patterns of reasoning in intuitive mental ratio comparison
Clustering analysis as a window into children’s strategies for comparing fractions
Is there a natural number bias when comparing fractions without common components? A meta-analysis
Middle schoolers’ spacing patterns for writing arithmetic expressions
Sesgos y estrategias para la comparación de fracciones reveladas por análisis de grupos en segundo ciclo básico
Sistema de autosoporte para el mejoramiento de las prácticas docentes, Proyecto FONDEF D11I1009
Espaciamiento de escritura y procesamiento aritmético mental en adultos expertos matemáticos
Exploring fraction comparison in school children
Spacing patterns affect Engineering students’ application of arithmetic precedence
Symbol spacing and its influence in school children’s calculation of mixed-operation arithmetic expressions
Sesgo de los números naturales y el aprendizaje de fracciones
Strategies used by students on a massively multiplayer online mathematics game
Video Study of Mathematics Teaching in Chile
On two mechanisms associated to learning: A mathematical point of view

ConferencePoster (11)

On the mental processing and representation of fractions: Is there a SNARC effect?
Strategies for place-value matching in multi-digit number addition
Ratio comparison in 2nd grade children
A mathematical model for Analogy based on Gentner's structural mapping theory with applications to computational symbolic models
Conceptos matemáticos en la mente y el cerebro: Números como objetos y operaciones aritméticas como acciones
Sesgo en la generación de secuencias aleatorias usando teclados
Stroop congruency effects and fraction comparison
The effect of numerical distance in comparing fractions goes beyond arithmetic proficiency
Not all forgetting functions are created equal: Insights from mathematical modeling
Individual differences in inhibitory control and fraction learning
Gaze movement on the first 200 milliseconds predicts above chance which strategy will be used to solve an arithmetic task that takes several seconds

Monograph (1)

Paseos al Azar. Una monografía del Núcleo Milenio de Información y Aleatoriedad ICM-P04-069-F

Proyecto (38)

DESARROLLO Y VALIDACIÓN DE UN SISTEMA AUTOMATIZADO DE REVISIÓN DE ÍTEMS
Modelo de enseñanza para fortalecer el pensamiento matemáco en el nivel de transición de la educación parvularia
Instrumento informatizado para el tamizaje de Trastornos Específicos del Aprendizaje a través de la evaluación de capacidades cognitivas básicas en niños de Educación General Básica
Estándares Pedagógicos y Disciplinarios para la Formación Inicial Docente
Metodologías innovadoras para la formación inicial de profesores de educación básica en matemáticas=> modelo basado en prácticas efectivas de aula y tecnologías de la información
Chilean-Belgian network for the investigation of mathematics cognition and instruction
COGNITIVE BIASES AND STRATEGIES UNDERLYING SCHOOL MATHEMATICS=> THE CASE OF FRACTION COMPARISON
Metodologías innovadoras para la Formación Inicial de Profesores
Fase “Suma y Sigue” del proyecto CIAE-CMM-MINEDUC "Mejor Matemática"
Basal Funding for Scientific and Technological Center of Excellence=> "Center for Advanced Research in Education"
Cognitive elements that support learning: experimental and modeling studies on memory and inhibitory capacities.
Proyecto Interno=> Elementos cognitivos que apoyan el aprendizaje=> Estudios experimentales y de modelación sobre memoria y capacidades inhibitorias.
Sistema de Autosoporte para Prácticas Docentes
Torneos nacionales de juegos masivos online de ciencias
Estándares para la Formación Inicial de Profesores de Matemáticas de Enseñanza Media
REFIP
Estándares para la Formación Inicial de Profesores de Enseñanza Básica en Matemáticas
Estrategias y herramientas para la enseñanza de la Matemática basadas en metáforas
Proyecto Interno=> Orígenes de las dificultades en el aprendizaje de fracciones=> Un estudio desde la óptica de las Ciencias Cognitivas
Innovando con Transformaciones Geométricas
Saber Pedagógico y Conocimiento de la Disciplina Matemática en Profesores de Educación General Básica
Videojuegos como escenarios contextualizados para el aprendizaje
Tutorías Interactivas en Matemáticas y Ciencias
Materiales Didácticos Innovativos para el Aprendizaje de las Matemáticas Superiores
ESPACIOS DE CLASIFICACION DE FOLIACIONES ANALITICAS DE CODIMENSION 1. CALCULO DE HOMOLOGIA
PROBLEMAS MATEMATICOS RELACIONADOS CON TEORIA DE FOLIACIONES => GRUPOS DE JETS Y ESPACIOS DE CLASIFICACION
Centro de Investigación Avanzada en Educación
Chilean-Belgian network for the investigation of mathematics cognition and instruction
Cognitive biases and strategies underlying school mathematics: the case of fraction comparison
ESCENARIOS CONTEXTUALIZADOS DE APOYO A LA EDUCACIÓN ESCOLAR MEDIANTE VIDEOJUEGOS EDUCATIVOS: DINÁMICAS COLABORATIVAS/COMPETITIVAS, DISEÑO COGNITIVO Y CIENCIAS COGNITIVAS DEL APRENDIZAJE E INVESTIGACIÓN EN EL CAMPO DE LOS JUEGOS, APLICADOS A LA EDUCACIÓN
ESTRATEGIAS Y HERRAMIENTAS PARA LA ENSEÑANZA DE LA MATEMÁTICA BASADAS EN METÁFORAS
MATERIALES DIDÁCTICOS INNOVATIVOS PARA EL APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS SUPERIORES
Orígenes de las dificultades en el aprendizaje de fracciones: Un estudio desde la óptica de las Ciencias Cognitivas.
RECURSOS PEDAGÓGICOS PARA LA IMPLEMENTACIÓN DE LOS ESTÁNDARES DE FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES DE ENSEÑANZA BÁSICA EN MATEMÁTICAS
Saber Pedagógico y Conocimiento de la Disciplina Matemática en Profesores de Educación General Básica
Sistema de Auto Soporte para el Mejoramiento de las Prácticas Docentes
TORNEOS NACIONALES DE JUEGOS MASIVOS ONLINE DE CIENCIAS
TUTORIAS INTERACTIVAS EN MATEMATICAS USANDO ESTRATEGIAS DIDACTICAS EMERGIDAS DE HALLAZGOS RECIENTES EN NEUROCIENCIA COGNITIVA DE APRENDIZAJE MATEMATICO
66
Pablo Dartnell

Researcher

CIAE

Instituto de Estudios Avanzados en Educación

Santiago, Chile

5
Roberto Araya

Profesor Titular

Vicerrectoria investigación

Universidad de Chile

Santiago, Chile

4
JORGE SOTO

Full Professor

MATHEMATICS

UNIVERSIDAD DE CHILE

Santiago, Chile

3
Severin Lions

Investigador Asociado

Center for Advanced Research in Education, Institute of Education

Universidad de Chile

Santiago, Chile

3
Abelino Jiménez

Asistente de Investigacion

Centro de Investigacion Avanzada en Educacion

Universidad de Chile

Santiago, Chile

2
Jairo Navarrete

Académico

Instituto de Ciencias de la Educación

Universidad de O'Higgins

Rancagua, Chile

2
Danilka Castro

Investigadora Asociada

Grupo de Neurociencia y Cognición aplicada a la Educación

Centro de Investigación Avanzada en Educación (CIAE)

Santiago de Chile, Chile

2
Alejandro Maass

Main Researcher

Center for Mathematical Modeling

Universidad de Chile

Santiago, Chile

2
David Gomez

Profesor titular

Universidad de O'Higgins

Rancagua, Chile

2
Daniela Jiménez

Investigadora

DEMRE, UNIVERSIDAD DE CHILE)

Santiago, Chile

1
Gina Luci

Docente

Educación

Universidad Autónoma de Chile

Santiago, Chile

1
Héctor Ramírez

Full Professor

Departamento de Ingeniería Matemática

Universidad de Chile

Santiago, Chile

1
Paulo Barraza

Profesor Asociado

INSTITUTO DE ESTUDIOS AVANZADA EN EDUCACIÓN

Universidad de Chile

Santiago, Chile

1
Cristián Reyes

Investigador

CIAE. Universidad de Chile

Santiago, Chile