Pablo Ricardo Dartnell Roy
Researcher
Instituto de Estudios Avanzados en Educación
Santiago, Chile
Mathematics Education. Information technologies applied to education: learning mathematics and science through computer or video games, e-learning, educational data mining. Experimental studies and mathematical modeling of learning and cognition.
-
Ingeniero Civil Matemático, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 1985
-
(Master of Sciences, MS.) Mathematics, YALE UNIVERSITY. Estados Unidos, 1987
-
(Master of Philosophy, M.Phil.) Mathematics, YALE UNIVERSITY. Estados Unidos, 1988
-
Mathematics, YALE UNIVERSITY. Estados Unidos, 1991
-
Adjoint Professor and Scientist (DIM and CMM, 50%) + Associate Researcher (CIAE, 50%) Full Time
UNIVERSIDAD DE CHILE
Physics and Mathematics Sciences and CIAE
Santiago, Chile
2007 - At present
-
Assistane Professor Full Time
UNIVERSIDAD DE CHILE
Physics and Mathematics Sciences
Santiago, Chile
1991 - 2007
-
Profesor Adjunto Part Time
UNIVERSIDAD DE CHILE
Instituto de Estudios Avanzados en Educación
Santiago, Chile
2021 - At present
-
Profesor asistente Full Time
Universidad de Chile
Santiago, Chile
1993 - 2007
-
Profesor Adjunto (FCFM) Part Time
Universidad de Chile
Santiago, Chile
2008 - At present
-
Profesor Adjunto (IE) Part Time
Universidad de Chile
Santiago, Chile
2021 - At present
-
Investigador Part Time
Universidad de Chile
Santiago, Chile
2007 - 2021
-
Investigador Part Time
Universidad de Chile
Santiago, Chile
2022 - At present
Thesis directed:
1) PhD. Thesis Advisor for: David Gómez Rojas, "Estudios experimentales y de modelación en Aprendizaje y Cognición Matemática", Thesis for the PhD program "Doctorado en Ciencias de la Ingeniería, mención Modelación Matemática" (PhD in mathematics modeling), Universidad de Chile, 2010.
2) Mathematics Engineering Thesis Advisor for: Gonzalo Mena Carrasco, "Aportes a la Teoría de Ecuaciones Diferenciales Estocásticas Reflejadas y al modelamiento de procesos neurobiológicos subyacentes a fenómenos cognitivos", Universidad de Chile, 2011
3) Mathematics Engineering Thesis Advisor for: Abelino Jiménez Gajardo, "Modelos matemáticos para la cognición numérica", Universidad de Chile, 2012
4) PhD. Thesis Advisor for: Jairo Navarrete Ulloa, "Algebraic models of conceptual metaphor: contributions to the understanding of mathematics learning processes", Thesis for the PhD program "Doctorado en Ciencias de la Ingeniería, mención Modelación Matemática" (PhD in mathematics modeling), Universidad de Chile, 2013
5) Mathematics Engineering Thesis Advisor for: Roberto Castillo N., Estudio de Modelo de Tópicos Aplicado a Transcripciones de Clases de Matemáticas, Memoria de Título de Ingeniería Civil Matemática, Universidad de Chile, 2016.
6) Psychology Thesis Advisor for: Orielle Cisternas y Mario Reyes, Creencias acerca del conocimiento y su relación con desempeños específicos: El caso de las fracciones en matemáticas, Memoria para el título de Psicólogo, Universidad de Chile, 2019.
7) Mathematics Engineering and Master in Applied Mathematics Thesis Advisor for: Pedro Ignacio Vergara Iglesias, Desarrollo de un algoritmo de asignación automática de ejercicios como herramienta de aprendizaje, basada en el desempeño de los estudiantes, Tesis de Magíster en Ciencias de la Ingenieria, mención Matemáticas Aplicadas y Memoria de Título de Ingeniería Civil Matemática, Universidad de Chile, 2021.
Courses Taught:
Every year a 1 month summer course for talented high school students on topics around real analysis. Universidad de Chile.
Every year at least two undergraduate mathematics courses, for the School of Engineering, Universidad de Chile.
In 2010 and 2012 the course "Experimentación y Modelación para el Estudio de la Cognición y Educación en Matemáticas" (Modeling and experiments for studying mathematics cognition and education), for students of Mathematics Engineering around their fifth year of studies. Universidad de Chile.
During the fall 2013: the PhD in mathematics modeling course "Advanced Mathematics Seminar I", which focused on modeling spacing effect between study sessions and learning achieved.
Member of the writing team for the Universidad de Chile-Ministry of Education (Mineduc) project that produced the standards for the pre-service teachers of mathematics curriculum (2010-2011).
Member of the FONDEF project D09I1023: Textbooks for the mathematics curriculum of elementary preservice teachers (2010-2013).
Deputy director and researcher of the ongoing FONDEF TIC-EDU project TE10I001: National tournaments of massive on-line science games (2011-2012).
Director and researcher of the ongoing FONDEF project D11I1009: Automatic feedback on teaching practices for mathematics teachers (2012-2015).
Support for the ministry of education and related agencies in several tasks related with mathematics curriculum and assessment. For instance, participation in a standard setting panel for the SIMCE assessment (for the Mineduc, 2013), or evaluating a proposal of Standards for Learning Mathematics (for the "Consejo Superior de Educación", 2012)
-
Best paper award
International Congress for Web based Learning (ICWL 2011)
Hong Kong, 2011
Best paper award in the 2011 International Congress for Web based Learning (ICWL 2011) held in Hong Kong for our work on innovative STEM activities using cutting edge web based on line massive multiplayer game technologies.
Paseos al Azar. Una monografía del Núcleo Milenio de Información y Aleatoriedad ICM-P04-069-F |
DESARROLLO Y VALIDACIÓN DE UN SISTEMA AUTOMATIZADO DE REVISIÓN DE ÍTEMS |
Modelo de enseñanza para fortalecer el pensamiento matemáco en el nivel de transición de la educación parvularia |
Instrumento informatizado para el tamizaje de Trastornos Específicos del Aprendizaje a través de la evaluación de capacidades cognitivas básicas en niños de Educación General Básica |
Estándares Pedagógicos y Disciplinarios para la Formación Inicial Docente |
Metodologías innovadoras para la formación inicial de profesores de educación básica en matemáticas=> modelo basado en prácticas efectivas de aula y tecnologías de la información |
Chilean-Belgian network for the investigation of mathematics cognition and instruction |
COGNITIVE BIASES AND STRATEGIES UNDERLYING SCHOOL MATHEMATICS=> THE CASE OF FRACTION COMPARISON |
Metodologías innovadoras para la Formación Inicial de Profesores |
Fase “Suma y Sigue” del proyecto CIAE-CMM-MINEDUC "Mejor Matemática" |
Basal Funding for Scientific and Technological Center of Excellence=> "Center for Advanced Research in Education" |
Cognitive elements that support learning: experimental and modeling studies on memory and inhibitory capacities. |
Proyecto Interno=> Elementos cognitivos que apoyan el aprendizaje=> Estudios experimentales y de modelación sobre memoria y capacidades inhibitorias. |
Sistema de Autosoporte para Prácticas Docentes |
Torneos nacionales de juegos masivos online de ciencias |
Estándares para la Formación Inicial de Profesores de Matemáticas de Enseñanza Media |
REFIP |
Estándares para la Formación Inicial de Profesores de Enseñanza Básica en Matemáticas |
Estrategias y herramientas para la enseñanza de la Matemática basadas en metáforas |
Proyecto Interno=> Orígenes de las dificultades en el aprendizaje de fracciones=> Un estudio desde la óptica de las Ciencias Cognitivas |
Innovando con Transformaciones Geométricas |
Saber Pedagógico y Conocimiento de la Disciplina Matemática en Profesores de Educación General Básica |
Videojuegos como escenarios contextualizados para el aprendizaje |
Tutorías Interactivas en Matemáticas y Ciencias |
Materiales Didácticos Innovativos para el Aprendizaje de las Matemáticas Superiores |
ESPACIOS DE CLASIFICACION DE FOLIACIONES ANALITICAS DE CODIMENSION 1. CALCULO DE HOMOLOGIA |
PROBLEMAS MATEMATICOS RELACIONADOS CON TEORIA DE FOLIACIONES => GRUPOS DE JETS Y ESPACIOS DE CLASIFICACION |
Centro de Investigación Avanzada en Educación |
Chilean-Belgian network for the investigation of mathematics cognition and instruction |
Cognitive biases and strategies underlying school mathematics: the case of fraction comparison |
ESCENARIOS CONTEXTUALIZADOS DE APOYO A LA EDUCACIÓN ESCOLAR MEDIANTE VIDEOJUEGOS EDUCATIVOS: DINÁMICAS COLABORATIVAS/COMPETITIVAS, DISEÑO COGNITIVO Y CIENCIAS COGNITIVAS DEL APRENDIZAJE E INVESTIGACIÓN EN EL CAMPO DE LOS JUEGOS, APLICADOS A LA EDUCACIÓN |
ESTRATEGIAS Y HERRAMIENTAS PARA LA ENSEÑANZA DE LA MATEMÁTICA BASADAS EN METÁFORAS |
MATERIALES DIDÁCTICOS INNOVATIVOS PARA EL APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS SUPERIORES |
Orígenes de las dificultades en el aprendizaje de fracciones: Un estudio desde la óptica de las Ciencias Cognitivas. |
RECURSOS PEDAGÓGICOS PARA LA IMPLEMENTACIÓN DE LOS ESTÁNDARES DE FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES DE ENSEÑANZA BÁSICA EN MATEMÁTICAS |
Saber Pedagógico y Conocimiento de la Disciplina Matemática en Profesores de Educación General Básica |
Sistema de Auto Soporte para el Mejoramiento de las Prácticas Docentes |
TORNEOS NACIONALES DE JUEGOS MASIVOS ONLINE DE CIENCIAS |
TUTORIAS INTERACTIVAS EN MATEMATICAS USANDO ESTRATEGIAS DIDACTICAS EMERGIDAS DE HALLAZGOS RECIENTES EN NEUROCIENCIA COGNITIVA DE APRENDIZAJE MATEMATICO |