Man

David Esteban Torres Irribarra

Profesor Asistente

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Principales áreas de interés: (i) el modelamiento de variables latentes en contextos de medición, (ii) los fundamentos teóricos de la medición en ciencas sociales y (iii) la aplicación de tecnologías digitales para mejorar la medición en educación.

Educación

  •  Measurement in Education / Psychometrics, UNIVERSITY OF CALIFORNIA-BERKELEY. Estados Unidos, 2016
  •  Psicólogo, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2005
  •  Education, UNIVERSITY OF CALIFORNIA-BERKELEY. Estados Unidos, 2010

Experiencia Académica

  •   Profesor Asistente Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Ciencias Sociales

    Santiago, Chile

    2016 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Investigador Full Time

    MIDE UC - Centro de Medición PUC

    Santiago, Chile

    2015 - 2016

  •   Director of Information Technologies (ad interim) Part Time

    Berkeley Evaluation and Assessment Research Center

    Santiago, Chile

    2012 - 2015

  •   Diseñador de software de evaluación educacional Other

    Berkeley Evaluation and Assessment Research Center

    Santiago, Chile

    2016 - A la fecha


 

Article (13)

Adaptation and psychometric characteristics of a scale to evaluate ageist stereotypes
How much does the quality of teaching vary at under -performing schools? Evidence from classroom observations in Chile
Positive and negative mind wandering: an assessment of their relationship with mindfulness and metacognition in university students
Metacognition, Self-Regulation, and Autonomy Support in the Chilean Mathematics Classroom: An Observational Study
Measuring Well What Is Ill Defined?
Quantities, Quantification, and the Necessary and Sufficient Conditions for Measurement
The quality of measurement results in terms of the structural features of the measurement process
Explaining Teacher Turnover: School Cohesion and Intrinsic Motivation in Los Angeles
Modeling for Directly Setting Theory-Based Performance Levels
On the philosophical foundations of psychological measurement
Interparty attitudes in chile: Coalitions as superordinate social identities
Identidad y actitudes políticas en jóvenes universitarios: el desencanto de los que no se identifican políticamente
Improving middle school quality in poor countries: Evidence from the Honduran Sistema de Aprendizaje Tutorial

BookSection (1)

Rasch Model

BookWhole (1)

A Pragmatic Perspective on Measurement
15
David Torres

Profesor Asistente

Psicología

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

2
Jorge Manzi

Director Centro

Centro de Medición MIDE UC

PONTIFÍCIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

2
NEREA ALDUNATE

Profesora Asistente

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

2
José Saiz

Profesor Titular Adjunto

Psicología

Universidad de La Frontera

Temuco, Chile

1
Miguel Nussbaum

Full professor

Engineering

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Juan Treviño

Associate Professor

Teoría y política educativa

Pontificia Universidad Católica de Chile

Macul, Chile

1
Diego Carrasco

Researcher

Facultad de Ciencias Sociales

Pontificia Universidad Catolica de Chile

Santiago, Chile

1
valeska grau

sub-directora de pre-gradi

pontificia universidad catolica de chile

santiago, Chile

1
Mark Wilson

Professor

Graduate School of Education

University of California

Berkeley, Estados Unidos

1
Javiera Rosell

Subdirectora

Centro UC de Estudios de Vejez y Envejecimiento

Pontificia Universidad Católica de Chile

Macul, Santiago, Chile

1
Alvaro Vergés

Associate Professor

Psychology

Universidad de Los Andes

Santiago, Chile