Man

Mahia Saracostti Schwartzman

Profesora Titular

Universidad de Chile

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Families and School relation School engagement and Educational Trajectory Dropout prevention Family and Work tensions Children Well-Being

Educación

  •  Social Welfare, CITY UNIVERSITY OF NEW YORK. Estados Unidos, 2008
  •  MBA, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 1999
  •  Asistente Social, CITY UNIVERSITY OF NEW YORK. Chile, 1996
  •  Trabajo Social, CITY UNIVERSITY OF NEW YORK. Chile, 1996

Experiencia Académica

  •   Directora Centro de Investigación Procesos Socioeducativos, Familias y Comunidades Full Time

    UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

    Chile

    2017 - 2019

  •   Profesor Titular Full Time

    UNIVERSIDAD DE VALPARAISO

    Ciencias Sociales

    Chile

    2020 - 2024

  •   Subdirectora de Investigación Full Time

    UNIVERSIDAD AUTONOMA DE CHILE

    Chile

    2013 - 2014

  •   Académico Full Time

    UNIVERSIDAD AUTONOMA DE CHILE

    Chile

    2011 - 2013

  •   Académico Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile

    2006 - 2007

  •   Académico Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile

    2000 - 2001

  •   Académico Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile

    2000 - 2001

  •   Profesor Titular Full Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Ciencias Sociales

    Chile

    2024 - A la fecha

  •   Profesor Titular Full Time

    UNIVERSIDAD DE CHILE

    Chile

    2024 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Académico Full Time

    Universidad de Valparaíso

    Chile

    2020 - 2024

  •   Académica Full Time

    Universidad de la Frontera

    Chile

    2015 - 2019

  •   Encargada del Departamento de Desarrollo Inclusivo Full Time

    Subsecretaria de Evaluación Social del Ministerio de desarrollo social

    Chile

    2014 - 2015

  •   Subdirectora de Investigación Full Time

    Universidad Autónoma de Chile

    Chile

    2013 - 2014

  •   Directora Trabajo Social Full Time

    Universidad Autónoma de Chile

    Chile

    2011 - 2013

  •   Directora Trabajo Social Full Time

    Univesidad Andrés Bello

    Chile

    2008 - 2010

  •   Gerente de Estudios y Políticas Públicas Full Time

    Red Almarza

    Chile

    2007 - 2008

  •   Asesora Legislativa Full Time

    Cámara de Diputados

    Chile

    2006 - 2007

  •   Académica Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

    Chile

    2006 - 2007

  •   Directora de Proyectos y Estudios Full Time

    COMUNIDADMUER

    Chile

    2004 - 2005

  •   Faculty Advisor en el program de Master in Social Work de Hunter College School of Social Work Full Time

    CITY UNIVERSITY OF NEW YOK

    Chile

    2002 - 2003

  •   Académica Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

    Chile

    2000 - 2001

  •   Profesora Titular Full Time

    Universidad de Chile

    Chile

    2024 - A la fecha

  •   Profesora Titular Full Time

    Universidad de Chile

    Chile

    2024 - A la fecha

  •   Profesora Titular Full Time

    Universidad de Chile

    Chile

    2024 - A la fecha

Formación de Capital Humano


I have been in charged of Undergraduate and Graduate teaching such as:
1. Social Interventions in Labour organizations, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile
2.Professional Practicum, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile.
3. Faculty Advisor, Master in Social Work, Hunter College School of Social Work, City University of New York.
4. Economy; Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado.
5. Projects Social Administration, Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado
6. Actual Challanges of Social Work, Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado
7. Field Practicum, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile
8. Planning and Social Administration, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile
9. Field Practicum, Bachelor in Social Work, Universidad de Valparaíso
10. Dissertations, Bachelor in Social Work, Universidad de Valparaíso
11. Project Administration and Evaluation, Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado
12. Social Projects, Master Local Development and Descentralization, Universidad Alberto Hurtado.
13. Dissertation II, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
14. Social Policies and Strategies of Social Welfare, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
15. Social Research I, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
16. Public Policies and Social Research, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
17. Family Interventions in school settings, Master in Studies and Development of Families, Universidad de la Frontera
18. Dissertations, Bachelor in Social Work, Universidad de Chile
19. Nucleus I+D, Bachelor and Master in Social Work, Universidad de Chile.

Number of Thesis Directed or co directed:

Master Dissertations (3) Universidad de la Frontera, Pontificia Universidad Católica de Chile, Universidad de Chile.

PH.D. Dissertation (1), Fordham University

Undergraduate Dissertations (4), Pontificia Universidad Católica de Chile


Difusión y Transferencia


Besides my position as full professor at Universidad de Chile, I am Director of UNESCO Chair on Children and Youth, Education and Society and Founder of the Chilean Universities for Children Network.
I have also been involved in international and comparative studies, highlighting participation in the Think Big Project: “Multinational Digital Platforms that enable health and wellness initiatives led by children and young people” is an initiative promoted by the University of Melbourne in which England, Colombia and Chile participate.
Now, I am participating in an international research lead by Spain whose title is “Design and evaluation of a platform for the training of families and teachers on the involvement in school education from home”.
I have also worked in the public sphere, collaborating on consulting for institutions like the Ministry of Education, Regional Ministries of Education, Municipalities
National Service of Women, Ministry of Social Development, Chamber of Deputies, Non-profit organizations (Fundación Telefónica, Pro O’Higgins Corporation and Fundación Araucanía Aprende, among others), among others. I have also done consulting work for the Inter- American Development Bank (IDB), United Nations Development Program (UNDP) and the European Union. I have worked in management positions in the Undersecretary of Social Assessment or the Corporacion ComunidadMujer.
I have been member of the Editorial Committee of the WoS-indexed journal International Social Work, the Scielo-Indexed journal Liberabit, the Scopus-indexed European Journal of Investigation in Psychology and Education, the Scopus-indexed Latin American Journal of Social Sciences, Childhood and Youth, the WoS-indexed Frontiers in Psychology, and the Erih plus-indexed journal Rumbos Trabajo Social, among others.
I have participated in several committees of national and/or international significance. I have been member of the Academic Advisory Council for the formation of the new State University in the O’Higgins Region worth noting. I have been member in the Presidential Advisory Council for the reformulation of the Social Protection Card, the Governing Board of the first After School Program and the Council for Children of the Municipality of Peñalolen, the Panel of Experts for the design of the Policy for participation of families and the community in schools convened by the Ministry of Education, the Panel of Experts for Preventing Drop out in Pandemic invited by the Minister of Education. I have also been Counselor of the Office of Ombudsman for Children, Counselor of World Vision, Coordinator of the Commission on Challenges of the Future of Children of the Senate of Chile.


Premios y Distinciones

  •   Matrícula de Honor

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile, 1992

    Scholarship for the best student at the Social Work School during 1991

  •   Matrícula de Honor

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile, 1995

    Scholarship for the best student at the Social Work School during 1991

  •   JFEW Scholarship

    Jewish Foundation for Education of Women

    Estados Unidos, 2002

    Scholaship for distinguishes women doctoral student

  •   Scholarship Graduate Center CUNY

    CITY UNIVERSITY OF NEW YORK

    Chile

    Scholarship given to excellent doctoral students in need.

  •   reconocimiento por Registro de Derecho de Autor

    UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

    Chile, 2018

    Universidad de la Frontera – CORFO, entrega reconocimiento por Registro de Derecho de Autor por Construcción de Reportes informatizados y algoritmos de cálculo versión 1.0. 2018.

  •   Reconocimiento por Registro de Software

    UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

    Chile, 2018

    Universidad de la Frontera –CORFO, entrega reconocimiento por Registro de Derecho de Autor de Software por Plataforma de Evaluación de Compromiso Escolar versión 1.0. 2018.

  •   Aporte en Información y Sensibilización en el ámbito de la investigación

    Organización Internacional del Trabajo y Ministerio del Trabajo

    Chile, 2019

    Organización Internacional del Trabajo – Ministerio del Trabajo y Previsión Social, entrega reconocimiento por aporte en Información y Sensibilización en el ámbito de la investigación. 2019

  •   Aporte a la investigación en educación y ciencias sociales

    Red Empresas Unidas por la INFANCIA

    Chile, 2019

    Red de Empresas Unidas por la Infancia, UPPI, entrega reconocimiento por aporte en la investigación en procesos socioeducativos, familias y comunidades. 2019.

  •   Community Engagement and Knowledge Translation Award

    UNIVERSITY OF MELBOURNE

    Australia, 2019

    Universidad de Melbourne, Jack Brockhoff Child Health & Wellbeing Program Community Engagement and Knowledge Translation Award: Think Big – Chile por su fuerte compromiso con niños y adolescents como coinvestigadores además de proteger su seguridad en un desafiante ambiente político y social. 2019.

  •   UNESCO CHAIR CHILDHOOD AND YOUTH, EDUCATION AND SOCIETY

    UNESCO

    Francia, 2020

    Distinción y reconocimiento de prestigio internacional a la onceava cátedra unesco de Chile.

  •   UNESCO CHAIR Childhood and Youth Well Being, Education and Society

    UNESCO - INSTITUTE FOR WATER EDUCATION

    Francia, 2025

    this UNESCO Chair is dedicated to advancing research, developing training programs, facilitating knowledge transfer, and fostering collaboration networks to influence public policies that enhance the well-being and rights of C&Y. It aims to empower young people to actively participate in public affairs affecting their daily lives, particularly within their schools, families, and neighborhoods.


 

Article (32)

Associations between contextual factors and school engagement: a longitudinal study of profiles
Family-to-work conflict linked to psychological distress and family life satisfaction during the second year of the COVID-19 pandemic in dual-earner parents with adolescents
Influence of Workplace Support for Families and Family Support on Family-to-Work-Conflict and Family Satisfaction in Dual-Earner Parents with Adolescents during the Pandemic
Intra- and Inter-Individual Associations of Family-to-Work Conflict, Psychological Distress, and Job Satisfaction: Gender Differences in Dual-Earner Parents during the COVID-19 Pandemic
Psychometric Properties of the Heteronormative Attitudes and Beliefs Scale (HABS) in Spanish: Two Studies with Chilean University Samples
Revisiting longitudinal qualitative studies in social work: considerations for design and methodological insights
Revisiting the Link between Workplace Support for Families, Family Support, Diet Quality, and Satisfaction with Food-Related Life in the Second Year of the Pandemic
Individual Variables Involved in Perceived Pressure for Adolescent Drinking
Effect of Parental Involvement on Children's Academic Achievement in Chile
Generation and Use of Data as Management Tools for School Social Intervention Programs: Non Transferred Resources
Influence of Family Involvement and Children's Socioemotional Development on the Learning Outcomes of Chilean Students
Multivariate Base Rates of Low Scores on Tests of Learning and Memory among Spanish-Speaking Children
Parenting Practices, Life Satisfaction, and the Role of Self-Esteem in Adolescents
Self-Expressive Creativity in the Adolescent Digital Domain: Personality, Self-Esteem, and Emotions
Sleep Quality and the Mediating Role of Stress Management on Eating by Nursing Personnel
Technological platform for online assessment and report generation of school engagement and contextual factors: Brief technical report
Integrating Curriculum-Based Dynamic Assessment in Computerized Adaptive Testing: Development and Predictive Validity of the EDPL-BAI Battery on Reading Competence
Modeling the Effect of School Engagement on Attendance to Classes and School Performance
SCHOOL ENGAGEMENT: DEVELOPMENT AND VALIDATION OF AN INSTRUMENT
The Mediating Role of Family and Food-Related Life Satisfaction in the Relationships between Family Support, Parent Work-Life Balance and Adolescent Life Satisfaction in Dual-Earner Families
Chilean Children's Perspectives on Their Parents' Work and Family Conflicts, Tensions, and Reconciliations: Preliminary Gender Analysis
Infância e fase adulta. Diálogos diante a tensões familiares, laborais e do cuidado
Newly developed Learning and Verbal Memory Test (TAMV-I): Normative data for Spanish-speaking pediatric population
Rey-Osterrieth Complex Figure - copy and immediate recall (3 minutes): Normative data for Spanish-speaking pediatric populations
Shortened Version of the Token Test: Normative data for Spanish-speaking pediatric population
Stroop Color-Word Interference Test: Normative data for Spanish-speaking pediatric population
Symbol Digit Modalities Test: Normative data for Spanish-speaking pediatric population
The Right of Children to Participate: Scopes and Challenges for Social Research
The right of children to participate: Scopes and challenges for social research [El derecho de participación en la niñez: Alcances y desafíos para la investigación social]
Obediencia y Resistencia: Perspectiva de Docentes y Padres sobre la colaboración Familia- Escuela
Constructing Chile's social protection system: From early childhood to old age
The Chile Solidario system the role of social work

BookWhole (1)

Social work in Latin America

EditorialMaterial (1)

Special issue: Social Work in Latin America

Proyecto (17)

Calidad Metodologica y tamano de efecto de programas de intervencion en Chile
Interrelaciones trabajo-familia-alimentación y satisfacción vital en familias nucleares con dos ingresos parentales e hijos adolescentes, en tres regiones de Chile: Un estudio transversal y longitudinal
Medición del compromiso escolar de niños, niñas y adolescentes con sus estudios para promover la trayectoria educativa exitosa
The contribution of arousal and vigilance systems in Attentional Deficit Hyperactivity Disorders (ADHD)=> an experimental study
“Análisis, Validación y evaluación de un modelo de colaboración familia – escuela para la promoción del involucramiento familiar y el desarrollo integral de la niñez. Desde la literatura científica internacional a la generación de evidencia en Chile”.
Diseño y validación inicial de una Batería Adaptativa Informatizada para la evaluación de procesos implicados en la lectura y comprensión de textos
Proyecto Iberoamericano para la Validación de set de instrumentos de neuropsicología infantil
Medición del compromiso escolar de niños, niñas y adolescentes con sus estudios para promover la trayectoria educativa exitosa
Las tensiones entre familia y trabajo en las representaciones sociales de niños y niñas chilenos /as, desde un enfoque internacional a un estudio interpretativo. Aportes para la construcción de una Política Pública con enfoque de derechos de infancia.
"Políticas de infancia local en municipios de la R.M. y la Va región". Diseño de registro de comunas amigas de la infancia
Diseño y Validación de Modelo de Intervención Biopsicosocial en escuelas. Gestión técnica, operativa y plan de mejoramiento continuo. Familia - escuela - comunidad
Estudio Provisión de Servicios de Cuidado Infantil para niños y niñas en edad escolar=> La experiencia de Países de Latino América y el Caribe.
Estudio y sistematización de "Modelo de oficina de protección de derechos", a partir del estudio de 6 casos de la R.M.
"Rol de los servicios de cuidado". Diseño del Programa 4 a 7 (equivalente a After School Program) en el contexto chileno.
Diseño e instalaciòn de servicios de cuidado infantil en las municipalidades de Peñalolen, Maipú, Huechuraba, y San Miguel
Social Networking as a Strategy to Overcome Poverty in Chile=> a Data-mining Evaluation of the Chile Solidario System
Successful Women Worlwide. A Global Research Project
1
MARCOS MORA

DIRECTOR

GESTION E INNOVACION RURAL

Universidad de Chile

SANTIAGO, Chile

1
Marianela Denegri

Directora

UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

Temuco, Chile

1
Horacio Miranda

ACADEMICO

PRODUCCIÓN AGROPECUARIA

UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

Temuco, Chile

1
Maria Rubilar

Profesora Titular

Departamento Trabajo Social

Universidad de Chile

Santiago de Chile, Chile

3
Ana Kinkead

Gestora de Proyectos Internacionales de Investigación

Vicerrectoría de Investigación y Doctorados

Universidad Autónoma de Chile

Santiago, Chile

36
Mahia Saracostti

Profesora Titular

Universidad de Chile

Santiago, Chile

6
Berta Schnettler

Académico

Departamento de Producción Agropecuaria

Universidad de La Frontera

Temuco, Chile

15
Mahia Saracostti

RESEARCHER

UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

TEMUCO, Chile

4
Laura Lara

Profesor titular

Psicología

UNIVERSIDAD AUTONOMA DE CHILE

TALCA, Chile

1
María Grau

Profesora Asistente - Jefa de Programa Magister en Trabajo Social Clinico

Pontificia Universidad Católica de Chile

SANTIAGO, Chile

5
Edgardo Miranda

Investigador

Núcleo Científico y Tecnológico en Ciencias Sociales y Humanidades

Universidad de La Frontera

Temuco, Chile

1
Ximena de Toro

Investigadora y codirectora Cátedra Unesco Cátedra UNESCO de Educación Científica para la Ciudadanía

Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo

Universidad Autónoma de Chile

santiago, Chile

1
Alejandra Santana

Académica

Vicerrectoría Académica

Universidad Gabriela Mistral

Santiago , Chile

4
Maria del Carmen Perez

Profesora Titular de Universidad

Psicología

Universidad de Almería

Almería, España

4
José Jesús Gázquez Linares

Profesor

Universidad de Almería

Almería, España

4
Maria del Mar Molero Jurado

Profesora

Psicología

Universidad de Almería

Almería, España

1
África Martos

Profesora

Departamento de Psicología

Universidad de Almería

Almería, España

1
Leonor Riquelme

Docencia, Coordinación de Prácticas y Vinculación con el Medio

Trabajo Social

Universidad de La Frontera

Temuco, Chile

1
María Lapo

Decana

Facultad de Especialidades Empresariales

Universidad Católica de Santiago de Guayaquil

Guayaquil, Ecuador

1
José Sepúlveda

Académico

Psicología

Universidad de La Frontera

Temuco, Chile