
Mahia Saracostti Schwartzman
Profesora Titular
Universidad de Chile
Santiago, Chile
Families and School relation School engagement and Educational Trajectory Dropout prevention Family and Work tensions Children Well-Being
-
Social Welfare, CITY UNIVERSITY OF NEW YORK. Estados Unidos, 2008
-
MBA, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 1999
-
Asistente Social, CITY UNIVERSITY OF NEW YORK. Chile, 1996
-
Trabajo Social, CITY UNIVERSITY OF NEW YORK. Chile, 1996
-
Directora Centro de Investigación Procesos Socioeducativos, Familias y Comunidades Full Time
UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA
Chile
2017 - 2019
-
Profesor Titular Full Time
UNIVERSIDAD DE VALPARAISO
Ciencias Sociales
Chile
2020 - 2024
-
Subdirectora de Investigación Full Time
UNIVERSIDAD AUTONOMA DE CHILE
Chile
2013 - 2014
-
Académico Full Time
UNIVERSIDAD AUTONOMA DE CHILE
Chile
2011 - 2013
-
Académico Part Time
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE
Chile
2006 - 2007
-
Académico Part Time
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE
Chile
2000 - 2001
-
Académico Part Time
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE
Chile
2000 - 2001
-
Profesor Titular Full Time
UNIVERSIDAD DE CHILE
Ciencias Sociales
Chile
2024 - A la fecha
-
Profesor Titular Full Time
UNIVERSIDAD DE CHILE
Chile
2024 - A la fecha
-
Académico Full Time
Universidad de Valparaíso
Chile
2020 - 2024
-
Académica Full Time
Universidad de la Frontera
Chile
2015 - 2019
-
Encargada del Departamento de Desarrollo Inclusivo Full Time
Subsecretaria de Evaluación Social del Ministerio de desarrollo social
Chile
2014 - 2015
-
Subdirectora de Investigación Full Time
Universidad Autónoma de Chile
Chile
2013 - 2014
-
Directora Trabajo Social Full Time
Universidad Autónoma de Chile
Chile
2011 - 2013
-
Directora Trabajo Social Full Time
Univesidad Andrés Bello
Chile
2008 - 2010
-
Gerente de Estudios y Políticas Públicas Full Time
Red Almarza
Chile
2007 - 2008
-
Asesora Legislativa Full Time
Cámara de Diputados
Chile
2006 - 2007
-
Académica Part Time
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE
Chile
2006 - 2007
-
Directora de Proyectos y Estudios Full Time
COMUNIDADMUER
Chile
2004 - 2005
-
Faculty Advisor en el program de Master in Social Work de Hunter College School of Social Work Full Time
CITY UNIVERSITY OF NEW YOK
Chile
2002 - 2003
-
Académica Full Time
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE
Chile
2000 - 2001
-
Profesora Titular Full Time
Universidad de Chile
Chile
2024 - A la fecha
-
Profesora Titular Full Time
Universidad de Chile
Chile
2024 - A la fecha
-
Profesora Titular Full Time
Universidad de Chile
Chile
2024 - A la fecha
I have been in charged of Undergraduate and Graduate teaching such as:
1. Social Interventions in Labour organizations, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile
2.Professional Practicum, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile.
3. Faculty Advisor, Master in Social Work, Hunter College School of Social Work, City University of New York.
4. Economy; Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado.
5. Projects Social Administration, Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado
6. Actual Challanges of Social Work, Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado
7. Field Practicum, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile
8. Planning and Social Administration, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile
9. Field Practicum, Bachelor in Social Work, Universidad de Valparaíso
10. Dissertations, Bachelor in Social Work, Universidad de Valparaíso
11. Project Administration and Evaluation, Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado
12. Social Projects, Master Local Development and Descentralization, Universidad Alberto Hurtado.
13. Dissertation II, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
14. Social Policies and Strategies of Social Welfare, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
15. Social Research I, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
16. Public Policies and Social Research, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
17. Family Interventions in school settings, Master in Studies and Development of Families, Universidad de la Frontera
18. Dissertations, Bachelor in Social Work, Universidad de Chile
19. Nucleus I+D, Bachelor and Master in Social Work, Universidad de Chile.
Number of Thesis Directed or co directed:
Master Dissertations (3) Universidad de la Frontera, Pontificia Universidad Católica de Chile, Universidad de Chile.
PH.D. Dissertation (1), Fordham University
Undergraduate Dissertations (4), Pontificia Universidad Católica de Chile
Besides my position as full professor at Universidad de Chile, I am Director of UNESCO Chair on Children and Youth, Education and Society and Founder of the Chilean Universities for Children Network.
I have also been involved in international and comparative studies, highlighting participation in the Think Big Project: “Multinational Digital Platforms that enable health and wellness initiatives led by children and young people” is an initiative promoted by the University of Melbourne in which England, Colombia and Chile participate.
Now, I am participating in an international research lead by Spain whose title is “Design and evaluation of a platform for the training of families and teachers on the involvement in school education from home”.
I have also worked in the public sphere, collaborating on consulting for institutions like the Ministry of Education, Regional Ministries of Education, Municipalities
National Service of Women, Ministry of Social Development, Chamber of Deputies, Non-profit organizations (Fundación Telefónica, Pro O’Higgins Corporation and Fundación Araucanía Aprende, among others), among others. I have also done consulting work for the Inter- American Development Bank (IDB), United Nations Development Program (UNDP) and the European Union. I have worked in management positions in the Undersecretary of Social Assessment or the Corporacion ComunidadMujer.
I have been member of the Editorial Committee of the WoS-indexed journal International Social Work, the Scielo-Indexed journal Liberabit, the Scopus-indexed European Journal of Investigation in Psychology and Education, the Scopus-indexed Latin American Journal of Social Sciences, Childhood and Youth, the WoS-indexed Frontiers in Psychology, and the Erih plus-indexed journal Rumbos Trabajo Social, among others.
I have participated in several committees of national and/or international significance. I have been member of the Academic Advisory Council for the formation of the new State University in the O’Higgins Region worth noting. I have been member in the Presidential Advisory Council for the reformulation of the Social Protection Card, the Governing Board of the first After School Program and the Council for Children of the Municipality of Peñalolen, the Panel of Experts for the design of the Policy for participation of families and the community in schools convened by the Ministry of Education, the Panel of Experts for Preventing Drop out in Pandemic invited by the Minister of Education. I have also been Counselor of the Office of Ombudsman for Children, Counselor of World Vision, Coordinator of the Commission on Challenges of the Future of Children of the Senate of Chile.
-
Matrícula de Honor
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE
Chile, 1992
Scholarship for the best student at the Social Work School during 1991
-
Matrícula de Honor
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE
Chile, 1995
Scholarship for the best student at the Social Work School during 1991
-
JFEW Scholarship
Jewish Foundation for Education of Women
Estados Unidos, 2002
Scholaship for distinguishes women doctoral student
-
Scholarship Graduate Center CUNY
CITY UNIVERSITY OF NEW YORK
Chile
Scholarship given to excellent doctoral students in need.
-
reconocimiento por Registro de Derecho de Autor
UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA
Chile, 2018
Universidad de la Frontera – CORFO, entrega reconocimiento por Registro de Derecho de Autor por Construcción de Reportes informatizados y algoritmos de cálculo versión 1.0. 2018.
-
Reconocimiento por Registro de Software
UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA
Chile, 2018
Universidad de la Frontera –CORFO, entrega reconocimiento por Registro de Derecho de Autor de Software por Plataforma de Evaluación de Compromiso Escolar versión 1.0. 2018.
-
Aporte en Información y Sensibilización en el ámbito de la investigación
Organización Internacional del Trabajo y Ministerio del Trabajo
Chile, 2019
Organización Internacional del Trabajo – Ministerio del Trabajo y Previsión Social, entrega reconocimiento por aporte en Información y Sensibilización en el ámbito de la investigación. 2019
-
Aporte a la investigación en educación y ciencias sociales
Red Empresas Unidas por la INFANCIA
Chile, 2019
Red de Empresas Unidas por la Infancia, UPPI, entrega reconocimiento por aporte en la investigación en procesos socioeducativos, familias y comunidades. 2019.
-
Community Engagement and Knowledge Translation Award
UNIVERSITY OF MELBOURNE
Australia, 2019
Universidad de Melbourne, Jack Brockhoff Child Health & Wellbeing Program Community Engagement and Knowledge Translation Award: Think Big – Chile por su fuerte compromiso con niños y adolescents como coinvestigadores además de proteger su seguridad en un desafiante ambiente político y social. 2019.
-
UNESCO CHAIR CHILDHOOD AND YOUTH, EDUCATION AND SOCIETY
UNESCO
Francia, 2020
Distinción y reconocimiento de prestigio internacional a la onceava cátedra unesco de Chile.
-
UNESCO CHAIR Childhood and Youth Well Being, Education and Society
UNESCO - INSTITUTE FOR WATER EDUCATION
Francia, 2025
this UNESCO Chair is dedicated to advancing research, developing training programs, facilitating knowledge transfer, and fostering collaboration networks to influence public policies that enhance the well-being and rights of C&Y. It aims to empower young people to actively participate in public affairs affecting their daily lives, particularly within their schools, families, and neighborhoods.
Social work in Latin America |
Special issue: Social Work in Latin America |
Calidad Metodologica y tamano de efecto de programas de intervencion en Chile |
Interrelaciones trabajo-familia-alimentación y satisfacción vital en familias nucleares con dos ingresos parentales e hijos adolescentes, en tres regiones de Chile: Un estudio transversal y longitudinal |
Medición del compromiso escolar de niños, niñas y adolescentes con sus estudios para promover la trayectoria educativa exitosa |
The contribution of arousal and vigilance systems in Attentional Deficit Hyperactivity Disorders (ADHD)=> an experimental study |
“Análisis, Validación y evaluación de un modelo de colaboración familia – escuela para la promoción del involucramiento familiar y el desarrollo integral de la niñez. Desde la literatura científica internacional a la generación de evidencia en Chile”. |
Diseño y validación inicial de una Batería Adaptativa Informatizada para la evaluación de procesos implicados en la lectura y comprensión de textos |
Proyecto Iberoamericano para la Validación de set de instrumentos de neuropsicología infantil |
Medición del compromiso escolar de niños, niñas y adolescentes con sus estudios para promover la trayectoria educativa exitosa |
Las tensiones entre familia y trabajo en las representaciones sociales de niños y niñas chilenos /as, desde un enfoque internacional a un estudio interpretativo. Aportes para la construcción de una Política Pública con enfoque de derechos de infancia. |
"Políticas de infancia local en municipios de la R.M. y la Va región". Diseño de registro de comunas amigas de la infancia |
Diseño y Validación de Modelo de Intervención Biopsicosocial en escuelas. Gestión técnica, operativa y plan de mejoramiento continuo. Familia - escuela - comunidad |
Estudio Provisión de Servicios de Cuidado Infantil para niños y niñas en edad escolar=> La experiencia de Países de Latino América y el Caribe. |
Estudio y sistematización de "Modelo de oficina de protección de derechos", a partir del estudio de 6 casos de la R.M. |
"Rol de los servicios de cuidado". Diseño del Programa 4 a 7 (equivalente a After School Program) en el contexto chileno. |
Diseño e instalaciòn de servicios de cuidado infantil en las municipalidades de Peñalolen, Maipú, Huechuraba, y San Miguel |
Social Networking as a Strategy to Overcome Poverty in Chile=> a Data-mining Evaluation of the Chile Solidario System |
Successful Women Worlwide. A Global Research Project |

Maria Rubilar
Profesora Titular
Departamento Trabajo Social
Universidad de Chile
Santiago de Chile, Chile

Ana Kinkead
Gestora de Proyectos Internacionales de Investigación
Vicerrectoría de Investigación y Doctorados
Universidad Autónoma de Chile
Santiago, Chile

Berta Schnettler
Académico
Departamento de Producción Agropecuaria
Universidad de La Frontera
Temuco, Chile

María Grau
Profesora Asistente - Jefa de Programa Magister en Trabajo Social Clinico
Pontificia Universidad Católica de Chile
SANTIAGO, Chile

Edgardo Miranda
Investigador
Núcleo Científico y Tecnológico en Ciencias Sociales y Humanidades
Universidad de La Frontera
Temuco, Chile

Ximena de Toro
Investigadora y codirectora Cátedra Unesco Cátedra UNESCO de Educación Científica para la Ciudadanía
Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo
Universidad Autónoma de Chile
santiago, Chile
_upscaled_illustration_x4_(1).jpg_thumb90.png?1586280416)
Maria del Carmen Perez
Profesora Titular de Universidad
Psicología
Universidad de Almería
Almería, España

Leonor Riquelme
Docencia, Coordinación de Prácticas y Vinculación con el Medio
Trabajo Social
Universidad de La Frontera
Temuco, Chile

María Lapo
Decana
Facultad de Especialidades Empresariales
Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Guayaquil, Ecuador