263201485747.jpg_thumb90

Diego Francisco Palacios Farias

Profesor Asistente

Universidad Mayor de Chile

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Relaciones interpersonales en la adolescencia; análisis de redes sociales longitudinales; relaciones de amistad, cooperación, violencia, y de estudio entre estudiantes

Educación

  •  Sociólogo, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2010
  •  Psicología, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2012
  •  Sociología, UNIVERSITEIT GRONINGEN. Holanda, 2020

Experiencia Académica

  •   Profesor Asistente Full Time

    UNIVERSIDAD MAYOR

    Ciencias Sociales

    Santiago, Chile

    2021 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Asistente investigación Full Time

    MIDE UC

    Santiago, Chile

    2013 - 2016


 

Article (17)

Patterns and Predictors of Teacher Collaboration: A Mixed Study in Chilean Schools
Celebrating Higher Education's 50 years: trends, absences, and opportunities
Friends' Influence on Academic Performance Among Early Adolescents: The Role of Social Status
Interacciones académicas en un espacio mercantilizado: Redes de co-autoría en investigaciones sobre política educativa en Chile (1990-2019).
Disentangling dyadic and reputational perceptions of prosociality, aggression, and popularity in explaining friendship networks in early adolescence
The role of perspective-taking and low social class prejudice on cross-ethnic friendship formation
Classroom ability composition and the role of academic performance and school misconduct in the formation of academic and friendship networks
Evaluating the quality of teaching: can there be valid differentiation in the middle of the performance distribution?
The Interplay of Adolescents' Aggression and Victimization with Friendship and Antipathy Networks within an Educational Prosocial Intervention
Would You Be My Friend?: Friendship Selection and Contagion Processes of Early Adolescents Who Experience Victimization
Intended and unintended interpretations and uses of PISA results: A consequential validity perspective [Interpretaciones no intencionadas e intencionadas y usos de los resultados de PISA: Una perspectiva de validez consecuencial]
Redes académicas al interior de las escuelas chilenas: Un estudio exploratorio utilizando Modelos Exponenciales de Grafos Aleatorios (ERGM)
Teacher performance and student learning: linking evidence from two national assessment programmes
What is popular? Distinguishing bullying and aggression as status correlates within specific peer normative contexts
Are good students desirable friends? Evidence for friendship selection among elementary students
Inequality, Distributive Justice and Political Participation: An Analysis of the Case of Chile
Associations between Prosocial Behavior, Machiavellianism, and Social Status: Effects of Peer Norms and Classroom Social Contexts

Proyecto (10)

Filantropía en el sistema escolar chileno. Privatización, gobernanza y política educativa en la era del filantrocapitalismo
It takes two for substance use: Peer mechanisms in adolescents’ substance use
How Context and the Perception of Peers’ Behaviors Shape Relationships in Adolescence: A Multiplex Social Network Perspective
Sistema escolar chileno y el desarrollo de resultados cívicos. Formas de implementación, mecanismos de recontextualización de la política educativa e influencia de la escuela en el conocimiento, actitudes y participación cívica de los jóvenes
PROMOVER LA PARTICIPACIÓN CÍVICA Y EL COMPORTAMIENTO PROSOCIAL: EVIDENCIAS EMPÍRICAS DESDE LA INTERVENCIÓN EN CONTEXTOS ESCOLARES
Amistades, Grupos De Pares, E Indicadores De Bienestar Y Desarrollo Socioemocional En Adolescentes: Trayectorias Y Procesos De Desarrollo En Contextos Extracurriculares
Estudio Internacional de Trayectorias de Estudiantes en Ciudades (EITEC)
Influencia social sobre la agresividad y prosocialidad en adolescentes chilenos=> Una comprensión desde las relaciones interpersonales y trayectorias de desarrollo
Social justice and citizenship participation=> An international comparison with focus on the case of Chile
Validation of the Chilean National Teacher Evaluation System using student learning progress and in-depth examinations of teaching practice
23
Diego Palacios

Profesor Asistente

Centro de Investigación en Sociead y Salud

Universidad Mayor de Chile

Santiago, Chile

10
Christian Berger

Subdirector de Investigación y Postgrado

Psicologia

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Juan Treviño

Full Professor

Teoría y política educativa

Pontificia Universidad Católica de Chile

Macul, Chile

1
Cristóbal Villalobos

Investigador Asociado

Pontificia Universidad Católica de Chile

Macul, Chile

1
Edgar Valencia

Profesor Asistente

Facultad de Educación

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Carolina Guzmán

Full Professor

Facultad de Educación y Humanidades

Universidad de Tarapacá

Arica, Chile

1
Maria Santelices

Profesor Asociado

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Jorge Manzi

Director Centro

Centro de Medición MIDE UC

PONTIFÍCIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Daniela Jiménez

Investigadora

DEMRE, UNIVERSIDAD DE CHILE)

Santiago, Chile

1
ALFREDO JOIGNANT

Profesor titular

Escuela de Ciencia Política

UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

SANTIAGO, Chile

1
María Martínez

Assistant teacher

Sciences of Education Institute

Universidad de O'Higgins

Rancagua, Chile