Graciela_badilla_7-150x150.png_thumb90

María Graciela Badilla Quintana

PROFESOR ASOCIADO, DIRECTOR DEL PROGRAMA DE DOCTORADO EN EDUCACIÓN, DIRECTORA REVISTA REXE

UNIVERSIDAD CATÓLICA DE LA SANTÍSIMA CONCEPCIÓN

Concepción, Chile

Líneas de Investigación


Integración de tecnologías emergentes en educación. Formación y asesoramiento de la innovación educativa con apoyo de las TIC Impacto de las TIC en las organizaciones educativas

Educación

  •  INVESTIGACION PEDAGOGICA, UNIVERSITAT RAMON LLULL. España, 2011
  •  EDUCACION, UNIVERSIDAD DE CONCEPCION. Chile, 2006
  •  LICENCIADO EN COMUNICACIÓN SOCIAL, UNIVERSIDAD DE CONCEPCION. Chile, 2000
  •  PROFESOR DE EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA, UNIVERSIDAD DE CONCEPCION. Chile, 2004
  •  IMMERSIVE TECHNOLOGIES IN EDUCATION, ARIZONA STATE UNIVERSITY. Chile, 2018
  •  Educación Superior, LASPAU (ACADEMIC FOR PROFESSIONAL PROGRAMS FOR THE AMERICAS,INC). Chile, 2021

Experiencia Académica

  •   PROFESOR ASOCIADO Full Time

    UNIVERSIDAD CATOLICA DE LA SANTISIMA CONCEPCION

    EDUCACION

    CONCEPCION, Chile

    2011 - A la fecha

  •   PROFESOR Part Time

    UNIVERSIDAD DE CONCEPCION

    CIENCIAS SOCIALES

    CONCEPCION, Chile

    2011 - 2014

  •   VICERRECTORA ACADEMICA Full Time

    UNIVERSIDAD CATOLICA DE LA SANTISIMA CONCEPCION

    CONCEPCION, Chile

    2021 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   INVESTIGADOR NOVEL Full Time

    UNIVERSITAT RAMON LLULL

    BARCELONA, España

    2009 - 2011

  •   Postdoctoral Research Fellow Full Time

    ARIZONA STATE UNIVERSITY

    PHOENIX, Estados Unidos

    2016 - 2018

Premios y Distinciones

  •   Becas Chile de Postdoctorado en el Extranjero

    CONICYT

    Chile, 2016

    Postdoctoral Scholarship Abroad Becas Chile. Granted by the National Commission for Scientific and Technological Research CONICYT. File Number 74160087. At Arizona State University (2016-2018).

  •   Beca FI para formación de Investigador Novel

    AGAUR

    España, 2009

    Agency for Management of University and Research Grants (AGAUR). FI: Scholarships for universities and research centers for the training and recruitment of new research personnel (2009 - 2011) File number 2010FI_B1 00224 (2009 - 2011). Generalitat of Catalonia, Barcelona, Spain.

  •   Beca BE para estancias de investigación predoctoral

    AGAUR

    Chile, 2009

    Agency for Management of University and Research Grants (AGAUR). BE-DGR 2009: Scholarships for research outside of Catalonia (pre-doctoral visit) at the University of Bristol, United Kingdom (January to April 2010). File number 2009-BE-1 00294. Generalitat of Catalonia, Barcelona, Spain.

  •   Beca Presidente de la República para estudios de Doctorado en el Extranjero

    Ministerio de Planificación, Gobierno de Chile

    Chile, 2006

    Fellowship President of the Republic of Chile, for postgraduate studies abroad (October 2006 - 2010) Government of Chile. File number 6110-2006. Doctorado en Investigación Pedagógica, at the Universitat Ramon Llull, Spain.

  •   Beca de trabajo en el Vicedecanato de Postogrados de FPCEE Blanquerna

    UNIVERSITAT RAMON LLULL

    España, 2006

    Fellowship working at the Vice dean of Postgraduate Studies and PhD office, Faculty of Psychology, Science of Education and Sport, Blanquena, Universitat Ramon Llull (2006-2007) Barcelona, Spain

  •   Beca de pasantía internacional Programa E.AL2000

    AGENCIA ESPANOLA DE COOPERACION INTERNACIONAL

    Chile, 2000

    Spanish Agency of International Cooperation, AECI, under the Inter-University Cooperation Program E.AL 2000 (March - May 2000) Spain.


 

Article (37)

Measuring Engagement to Academic Tasks: Design and Validation of the Comp-TA Questionnaire
Predictive models based on the use of learning analytics in higher education: a systematic review
Analysis of psychometric properties and validation of the personal learning environments questionnaire (B-ple) in higher education students
From computational thinking to creative thinking: an analysis of their relationship in high school students
Measuring stimulation and cognitive reactions in middle schoolers after using immersive technology: Design and validation of the TINMER questionnaire
Students' Immersive Experience in Initial Teacher Training in a Virtual World to Promote Sustainable Education: Interactivity, Presence, and Flow
ACT-ED: instrumento unifactorial para medir la actitud hacia el uso educativo de TIC en docentes chilenos de educación secundaria
ACT-ED: unifactorial instrument to measure attitude towards the educational use of ICT in Chilean secondary education teachers
Augmented Reality as a Sustainable Technology to Improve Academic Achievement in Students with and without Special Educational Needs
Critical and prospective analysis of online education in pandemic and post-pandemic contexts
Estudio de marcos referenciales de habilidades para el siglo XXI: un modelo eco-sistémico para orientar procesos de innovación educativa
Experiential Learning as Learner Centered Approach (LCA) in English Language Classroom
RubricApp: adaptación y Validación de una rúbrica para la Evaluación de Valor Pedagógico de las aplicaciones educativas móviles
Sociological importance and validation of a questionnaire for the sustainability of personal learning environments (PLE) in 8th grade students of the Biobío Region in Chile
Pre-service teachers' skills and perceptions about the use of virtual learning environments to improve teaching and learning
Quality Assurance for Postgraduate Programs=> Design of a Model Applied on a University in Chile
The New Pyramid of Needs for the Digital Citizen: A Transition towards Smart Human Cities
ICT resources to improve learning in Higher Education
Innovación docente a través de la metodologia Flipped Classroom=> percepción de docentes y estudiantes de educación secundaria
A pedagogical model to develop teaching skills. The collaborative learning experience in the Immersive Virtual World TYMMI
Intercultural Talent Management Model: Virtual communities to promote collaborative learning in indigenous contexts. Teachers' and students' perceptions
Le dialogue interculturel en forme de témoin entre femmes.
The TPACK model to prepare and evaluate lesson plans. An experience with pre-service teachers using social networks and digital resources.
Acti-Plan
Design of courses based on curriculum plans for competences, under a Virtual Learning Environment in Engineering Education
E-mentoring: The effects on pedagogical training of rural teachers with complex geographical accesses
Incremental Prototyping Model for the Development of Educational Platforms: a process of Design and Quality Standards.
Mobile devices for teaching English as a second language in higher education. The case of DUOC in Chile
School networks to promote ICT competences among teachers. Case study in intercultural schools
Technological readiness for teaching practices in immersive learning environments Open Sim.
Use of Ple-Portfolio to assess the competence-based learning through Web 2.0.
Competencias TIC en Formación Inicial Docente: Estudio de caso de 6 especialidades en la Universidad Católica de la Santísima Concepción.
Internet navigation and information search strategies: how do children are influenced by their participation in an intensive ICT project
Socio-pedagogical impact of an Educational Innovation Project Supported by ICT.
Teacher uses and perceptions of interactive whiteboard incorporation in Spanish Classrooms
Effects of an ICT educational project on the students digital literacy development.
Teachers perception about their training process through the Eduticom model using interactive whiteboard.

BookSection (3)

Profound technologies: Towards exploring the technological disruption and the challenges for a more humanized and inclusive education
Intercultural talent management in Higher Education: How pre-service teachers teach and learn in a new time and space dimension: virtuality
Use of ICT to Innovate in Teaching and Learning Processes in Higher Education: Case Examples of Universities in Chile

BookWhole (1)

Habilidades para el siglo XXI, guía metodológica para estimular el pensamiento computacional y creativo

ConferencePaper (1)

21st century skills. An analysis of theoretical frameworks to guide educational innovation processes in chilean context

Proyecto (19)

Integración de tecnologías inmersivas en educación. Mecanismos de aprendizaje y prácticas educativas desde la formación de profesores.
Integración de tecnologías inmersivas en la educación. Mecanismos de aprendizaje y prácticas educativas desde la formación docente
Co- Working educativo a través de la vinculación de la universidad con la escuela=> Una propuesta de innovación con uso de tecnología para el desarrollo de habilidades del siglo XXI.
Co-work educativo a través de la vinculación de la universidad con la escuela: Una propuesta de innovación con el uso de la tecnología para el desarrollo de competencias del siglo XXI
Desarrollo de la Habilidad Colaborativa del Siglo XXI: Aprendizaje e Innovación a través de la Aplicación de un Modelo de Colaboración Universidad-Escuela
Desarrollo de la habilidad del siglo XXI de colaboración=> aprendizaje e innovación a través de la aplicación de un modelo de asociación universidad – escuela
Evaluación de la competencia digital en estudiantes de universidades de la región del Biobío.
EdiCOM- Educators in Coworking Model.
Integración de tecnologías inmersivas en educación=> Un análisis de los procesos de regulación emocional de los estudiantes para lograr aprendizajes significativos
Integrando tecnologías inmersivas en la educación: un análisis de los procesos de regulación emocional de los estudiantes para lograr un aprendizaje significativo
Diseño, aplicación y evaluación de un modelo de integración curricular de TIC en la Docencia Universitaria para la implementación de Pizarra Digital Interactiva y Recursos Didácticos Digitales en Formación Inicial Docente.
PROYECTO "TYMMI"=> TECNOLOGIA Y MODELOS PEDAGOGICOS EN MUNDOS INMERSIVOS
TYMMI: Tecnología y Modelos Pedagógicos en Mundos Inmersivos
Introducción de las Tecnologías de Información y Comunicación específicamente la Pizarra Digital Interactiva en la Educación. Análisis del contexto Catalán e Inglés
Aportaciones de las pizarras digitales interactivas y su influencia en las competencias de alumnos de infantil y primaria de Cataluña.
Avaluació d'un model de formació i assessorament al professorat, basat en la incorporació d'eines digitals interactives a l'aula ordinària, de centres d'educació infantil i primària de catalunya
Evaluación educativa interdisciplinar de las aportaciones específicas y de excelencia didáctica del uso de las pizarras digitales interactivas en el aula ordinaria, en una muestra de centros de educación infantil y primaria.
Análisis y evaluación de un modelo socioconstructivo de formación permanente del profesorado para la incorporación de las tecnologías de información y comunicación. Estudio del caso "CETEI" del proceso de integración pedagógica de la Pizarra Digital
Evaluación del impacto socio-pedagógico del Proyecto Ponte dos Brozos de la Fundación Amancio Ortega, Arteixo, Galicia, España.
31
María Badilla

PROFESOR ASOCIADO, DIRECTOR DEL PROGRAMA DE DOCTORADO EN EDUCACIÓN, DIRECTORA REVISTA REXE

CURRICULUM Y EVALUACIÓN

UNIVERSIDAD CATÓLICA DE LA SANTÍSIMA CONCEPCIÓN

Concepción, Chile

3
Francisco Sandoval

Especialista

Dirección de Gestión Estratégica

Universidad Católica de la Santisima Concepción

Concepción, Chile

2
José Carrasco

Académico Departamento de Electrónica e Informática

Departamento de Electrónica e Informática

Universidad Técnica Federico Santa María

Concepción, Chile

2
Marcelo Careaga

Jefe de la Unidad de Informática Educativa y Gestión del Conocimiento

Currículum y Evaluación

Universidad Católica de la Santísima Concepción

Concepción, Chile

1
Laura Jiménez

ACADÉMICO

CURRICULUM Y EVALUACIÓN

Universidad Católica de la Santisima Concepción

CONCEPCIÓN, Chile