Fotoesm.jpeg_thumb90

Ernesto San Martín

Profesor Titular

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE, FACULTAD DE MATEMÁTICAS

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


School Effectiveness and School Improvement; Policy Evaluation; School Choice and Educational Inequality; Psychometrics; Educational Measurement; Mathematical Statistics; Causality in Social Science

Educación

  •  Estadística, UNIVERSITE CATHOLIQUE DE LOUVAIN. Chile, 2000
  •  Estadística, UNIVERSITE LAVAL. Chile, 1997
  •  Ingeniero civil matemático, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 1996

Experiencia Académica

  •   Profesor auxiliar Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Matemática

    Chile

    2001 - 2008

  •   Profesor asociado Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Matemática

    Santiago, Chile

    2008 - 2017

  •   Profesor asociado Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Educación

    Santiago, Chile

    2011 - 2016

  •   Comité Directivo Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Centro de Medición Mide UC

    Santiago, Chile

    2006 - A la fecha

  •   Investigador Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Centro de Políticas y Prácticas en Educación

    Santiago, Chile

    2012 - 2016

  •   Associated Fellow Part Time

    UNIVERSITE CATHOLIQUE DE LOUVAIN

    Center for Operations Research and Econometrics CORE

    Bélgica

    2013 - A la fecha

  •   Profesor invitado Part Time

    UNIVERSITE CATHOLIQUE DE LOUVAIN

    Economics School of Louvain

    Bélgica

    2013 - A la fecha

  •   Director Full Time

    Laboratorio Interdisciplinario de Estadística Social

    Matemáticas

    Chile

    2017 - A la fecha

  •   Profesor Titular Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Matemáticas

    Chile

    2017 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Director de Extensión Full Time

    Pontificia Universidad Católica de Chile

    Santiago, Chile

    2016 - A la fecha

  •   Asesor Part Time

    Consejo de Rectores de Chile

    Santiago, Chile

    2011 - 2013

  •   Asesor científico Part Time

    Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación, Ministerio de Educación de la República de Colombia

    Bogotá, Colombia

    2013 - 2014

  •   Asesor científico Part Time

    Agencia de Calidad de la Educación, Ministerio de Educación Chile

    Chile

    2015 - 2016

Formación de Capital Humano


Tesis de magister:

Modelos Jerárquicos con Factores Aleatorios: Aplicaciones a los Modelos de Efectividad Escolar, por ELisa Maureira. Tesis de Magister, Departamento de Estadística, P. Universidad
Catolica, Chile (2013).

Construcción de Indice Socio-cultural usando datos del SIMCE TIC, por Iván Ramírez. Tesis de Magister, Departamento de Estadística, P. Universidad Catolica, Chile (2013).

Validación del Instrumento ME.MAFA para Niveles Medios de Educación Parvularia, por Norma Cayupe. Tesis de Magister en Ciencias de la Educación mención Evaluación de Aprendizajes. Facultad de Educación, P. Universidad Católica de Chile, Chile (2015).

Estimación de los Efectos de la No-selección en Chile en el SIMCE, a partir del Teorema de Probabilidades Totales, por Natalia Jara. Tesis de Magister en Estadística, Departamento de Estadística, P. Universidad Católica de Chile, Chile (2015)

Relación entre trayectoria y excelencia docente y análisis del efecto de la asignación de excelencia pedagógica en la movilidad laboral, por Trinidad González, Magister en Medición y Evaluación de Programas Educacionales, Escuela de Psicología, P. Universidad Católica de Chile. Diciembre 2015.

Tesis de doctorado:

Modeling and inference problems using skew-distributions, por M. Castro. Tesis Doctor en Estadistica. Defendida el 14 de Agosto de 2008.

Pseudo-likelihood approach to IRT-type models, por E. Rodriguez. Tesis Doctor en Estadistica. Defendida el 10 de Diciembre de 2009.

Non-parametric Bayesian analysis of educational data sets, por P. Farña.Tesis Doctor en Estadistica. Defendida el 4 de Enero de 2010.

Dynamical modeling of school effectiveness. A statistical approach, por María Inés Godoy. Doctorado en Estadística, Departamento de Estadística, P. Universidad Católica de Chile, Noviembre 2015.

Creencias pseudocientíficas y visiones sobre la naturaleza de la ciencia: Un estudio exploratorio con futuros profesores, por Jorge Pinochet. Doctorado en EducaciÓn. Diciembre 2015.



 

Article (35)

Executive function in Chilean preschool children: Do short-term memory, working memory, and response inhibition contribute differentially to early academic skills?
Standard- Setting Procedures for Counts Data
The Use of an Identifiability-Based Strategy for the Interpretation of Parameters in the 1PL-G and Rasch Models
An Alternative View on the NEAT Design in Test Equating
Identifiability of structural characteristics: How relevant is it for the Bayesian approach?
Teaching in a Digital Environment (TIDE): Defining and measuring teachers capacity to develop students digital information and communication skills
Exploring complete school effectiveness via quantile value added
Higher Education Value Added Using Multiple Outcomes
A Gibbs sampler for the (extended) marginal Rasch model
A Gibbs sampler for the (Extended) marginal Rasch Model
Comparing marginal effects of Chilean students' economic, social and cultural status on digital versus reading and mathematics performance
Measuring the relation between computer use and reading literacy in the presence of endogeneity
On the Unidentifiability of the Fixed-Effects 3PL Model
Understanding factors related to Chilean students' digital skills: A mixed methods analysis
Generating data from improper distributions: application to Cox proportional hazards models with cure
School System Evaluation by Value Added Analysis Under Endogeneity
A note on the parameterization of multivariate skewed-normal distributions
Assessment of argumentative writing and critical thinking in higher education: Educational correlates and gender differences
Identification of parametric Rasch-type models
Identification of the 1PL Model with Guessing Parameter: Parametric and Semi-parametric Results
Assessment of 21st century ICT skills in Chile: Test design and results from high school level students
Voucher system and school effectiveness: Reassessing school performance difference and parental choice decision-making
On the Bayesian Nonparametric Generalization of IRT-Type Models
Linear Mixed Models with Skew-elliptical Distributions=> A Bayesian Approach
Linear Mixed Models with Skew-elliptical Distributions=> A Bayesian Approach.
On the Relationships Between Sum Score Based Estimation and Joint Maximum Likelihood Estimation
On the Relationships Between Sum Score Based Estimation and Joint Maximum Likelihood Estimation
On Joint Completeness: Sampling and Bayesian Versions, and their Connections
IRT models for ability-based guessing
Ignorable common information, null sets and Basu's First Theorem
La necesaria complementariedad entre la teoría clásica de la medición y la teoría de respuesta al ítem
Specification and identification issues in models involving a latent hierarchical structure
The local spatial autocorrelation and the kernel method for identifying black zones - A comparative approach
Consistency and Identifiability Revisited
Definition and probabilistic properties of skew-distributions

BookReview (1)

Basics of structural equation modeling.

BookSection (3)

On the marginal effect under partitioned populations
An alternative view on the measurement of intelligence and its history
Predictive validity under partial observability

ConferencePaper (1)

What do you mean by a difficult item? On the interpretation of the difficulty parameter in a Rasch model

Errata (1)

On the Unidentifiability of the Fixed-Effects 3PL Model (vol 80, pg 450, 2015)

Proyecto (35)

Ignoring Ignorability: Towards a REalistic Educational Research
Espacios de Conocimiento en Matemáticas: Cognición, Medición y Evaluación de Aprendizajes al Servicio de la Diversidad en el Aula
Servilización del sistema MAFA para jardines infantiles públicos del territorio nacional=> implementación de comunidades pedagógicas basadas en el modelamiento del ambiente físico de aprendizaje
Condiciones comunicativas para el aprendizaje en lenguaje y matemáticas=> lenguajes y voces de estudiantes y profesores en aulas de 5° año básico
El Diálogo en Torno a la Concepción de Lógica entre Jean Piaget y Everit Beth
Encuesta nacional de percepciones, opiniones y actitudes de sostenedores, equipos directivos, y docentes sobre la marcha blanca del Sistema de Aseguramiento de Calidad de la Educación=> Fase implementación ordenación
Lirécrire=> analyse d'une intervention expérimentale des compétences d'écriture et lecture
Innovación social efectiva=> construcción de una batería de instrumentos cuantitativos y un soporte tecnológico para mejorar los procesos de medición de la calidad en programas sociales
School Improvement and Student Progress=> How compatible they are?
SIMCE de lectura como motor de mejora escolar=> un diagn?óstico inicial
The Persistence of Value Added over Time => A Dynamical, Multilevel Approach.
Estudio de los factores que inciden en el resultado de la prueba SIMCE-TIC
Pol??íticas de admisi?ón, evoluci?ón composicional y efectividad escolar de escuelas ante la reciente institucionalidad que prohí??be seleccionar alumnos
Statistics for Public Policy in Education: Analysis and Decision Making of Observational Studies
¿Es la prueba INICIA un buen predictor de efectividad docente?
Centro de Políticas y Prácticas en Educación CEPPE
Statistics for public Policy in Education=> Analysis and Decisión-Making of Observational Studies
Desarrollando competencias para el siglo XXI=> evaluando competencias docentes para fortalecer las Habilidades TIC para el Aprendizaje (HTPA) en estudiantes del sistema escolar chileno
Impact of the Availability and Use of Computers on Secondary Schools in Barbados
School Effectiveess and Value Added Models=> From Quantitative Analysis to Qualitative Outcomes
¿Cuán relevante es el aporte de diversos uso TIC para explicar el rendimiento lector en PISA? Modelando el aporte neto TIC en Chile, Uruguay, España y Portugal
Estudio longitudinal de predictores y moderadores educacionales del desarrollo de la escritura en estudiantes universitarios
Patrones instruccionales observados por el Sistema de Evaluación e Desempeño Docente en la enseñanza de las matemáticas de primer ciclo=> Implicaciones para la evaluación y la formacióndocete
Alfabetización en establecimientos educacionales subvencionados
Determinación de estándares e indicadores de condiciones para el aprendizaje en establecimientos educacionales
Desarrollos de pruebas estandarizadas y una metodología de valor agregado para evaluar los aprendizajes en Matemáticas y Leguaje en estudiantes de segundo ciclo de enseñanza básica
La educación ante el riesgo de fragmentación social=> ciudadanía, equidad e identidad nacional
PISA y la Calidad de la Educación=> Análisis comparativo entre Chile y países equivalentes usando Modelo Linales Jerárquicos
The Quality o Education=> Analysis Based on Chilean Educational Data
Estudio Piloto de Valor Agregado
Missing data strategies
Statistical Problems in Large Scale Educational Testing
Contributions to Multilevel Models=> Model Building, Model Fitting and Applications to Educational Testing Data
Nonlinear Mixed Models for Educational Measuremet ad Standad Setting
Specification and Identification Problems in Structural Models with Latent ariables
40
Ernesto San Martín

Profesor Titular

Estadística

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE, FACULTAD DE MATEMÁTICAS

Santiago, Chile

5
Magdalena Claro

Profesor Asistente

Education

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

4
David Preiss

Director

Psychology

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

4
Ignacio Jara

Director

Facultad de Educación

Universidad Diego Portales

Santiago, Chile

3
Jorge González

Profesor Asociado

Estadística

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE, FACULTAD DE MATEMÁTICAS

Santiago, Chile

2
Guido del Pino

Profesor Titular

Estadística

Pontificia Unversidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Christian Labbé

Deputy Director

UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

Temuco, Chile

1
Carla Elvira Forster

Profesor Asociado

Curriculum y evaluación

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Cristian Rojas

Profesor Asociado

Universidad de Talca

Talca, Chile

1
Andrea Ibieta

Researcher

Institute of ICT in Education

Temuco, Chile

1
Patricio Rodriguez

Research associate

Center for Advanced Research in Education

Universidad de Chile

Santiago, Chile

1
Alvaro Salinas

associate professor

curriculum, technology and assessment

Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Jorge Manzi

Director Centro

Centro de Medición MIDE UC

PONTIFÍCIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Alejandro Carrasco

Associate Professor

Educational Theory and Policy

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Maria Fernanda Montoya Mistretta

Profesor jornada

Universidad de los Andes

Santiago, Chile

1
Miguel Nussbaum

Full professor

Engineering

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Juan Hinostroza

DIRECTOR INSTITUTO DE INFORMATICA EDUCATIVA / PROFESOR ASOCIADO ADJUNTO

Universidad de La Frontera

Temuco, Chile

1
Reinaldo Arellano

Profesor Titular

Estadística

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
María Susperreguy

Profesora Asociada

Educación

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Alejandro Jara

Associate Professor

Statistics

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile