Man

Antonia Larrain Sutil

PROFESORA TITULAR

FACULTAD DE PSICOLOGIA UNIVERSIDAD ALBERTO HURTADO

SANTIAGO, Chile

Líneas de Investigación


Language development thinking development; Argumentation, deliberation and school learning; Collaborative peer interaction; Argumentation development; Teachers professional development for deliberative teaching; Climate change deliberative education.

Educación

  •  Psicologia, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2007
  •  Psicóloga, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2001

Experiencia Académica

  •   Profesora titular Full Time

    Universidad Alberto Hurtado

    Psicología

    Santiago, Chile

    2006 - A la fecha

  •   Postdoctoral fellow Other

    UNIVERSITY OF CAMBRIDGE

    Faculty of Education

    Cambridge, Reino Unido

    2010 - 2010

  •   Directora de Doctorado en Psicología UAH Full Time

    UNIVERSIDAD ALBERTO HURTADO

    Facultad de Psicología

    Santiago, Chile

    2017 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Académica Full Time

    Universdad Alberto Hurtado

    Santiago, Chile

    2006 - A la fecha

Formación de Capital Humano


INVESTIGADORA PATROCINANTE

2020-2023. Construcción de un dispositivo de formación docente para la promoción de prácticas dialógicas en aulas de enseñanza básica chilenas. Situado, transdiciplinar y con clave identitaria. Proyecto FONDECYT POST-DOCTORADO 3200734. Investigadora Responsable: Calderón, M., Investigadora Patrocinante: Larrain, A.

2019-2022: The differential impact of two teacher-training programs on teachers' epistemic knowledge, argumentation skills and pedagogical use of argumentation in science teaching. Proyecto FONDECYT POST-DOCTORADO 3190488. Investigadora Patrocinante. Investigadora Patrocinante: Larrain, A.

GUÍA DE TESIS DE DOCTORADO

2019- a la fecha: Tesis para optar al grado de Doctor en Psicología UAH. Javiera Navarro.
2018- a la fecha: Tesis para optar al grado de Doctora en Educación, UAH-UDP. Carla Varela: El lenguaje para hablar de palabras en aulas de educación de párvulos. Características del lenguaje en la interacción en Nivel Medio Mayor.

GUÍA DE TESIS DE MAGÍSTER

2015-2017: Guía tesis para optar al grado de Magíster en Psicología Social, Universidad Alberto Hurtado. Eduardo Llantén: Dinámicas de inclusión-exclusión social en la interacción entre pares inmigrantes y chilenos en la escuela.
2011-2015: Guía tesis para optar al grado de Magíster en Psicología Educacional, Universidad Alberto Hurtado. Sulvy Cáceres: Descripción del nivel de desarrollo del pensamiento científico de niños de quinto básico de escuelas municipales de San Ramón.
2009-2010: Guía tesis para optar al grado de Magíster en Psicología Educacional, Universidad Alberto Hurtado. Andrea Salinas: Estrategias para la lectura compartida entre padres e hijos de nivel socioeconómico bajo.
2008-2009: Guía tesis para optar al grado de Sociólogo, Universidad Alberto Hurtado. Javier Zárate.

MIEMBRO COMITÉ DE TESIS DOCTORADO
2012- 2017: Miembro comité examinador Tesis para optar grado de Doctor en Educación, Doctorado en Educación PUC. Mariana Bandeiras. La argumentación y el posicionamiento sobre tópicos socio-científicos en estudiantes de quinto y séptimo básico de una escuela municipal chilena: Una descripción discursiva desde la dialogicidad.
2011- 2014: Miembro comité examinador Tesis para optar grado de Doctor en Psicología, Doctorado en Psicoterapia, PUC-Universidad de Heilderberg. Lucio Gutiérrez. Conversaciones remotas y discursos vivientes. Una investigación sobre interacciones sociodiscursivas cara a cara y por videoconferencia.
2015- 2017: Miembro comité examinador Tesis para optar grado de Doctor en Psicología, Doctorado en Psicología, Universidad de Concepción. Carlos Ossa. Impacto de un programa de pensamiento crítico en habilidades de indagación y pensamiento probabilístico en estudiantes de pedagogía.
2015- 2018: Miembro comité examinador Tesis para optar grado de Doctor en Psicología, Programa de Pos-graduacao em Psicologia Cognitiva, Universidad federal de Pernambuco. Nancy Ramírez.
2014- 2018: Miembro comité examinador Tesis para optar grado de Doctor en Psicología, Doctorado en Psicología PUC. Magdalena Muller.
2013- a la fecha: Miembro comité examinador Tesis para optar grado de Doctor en Educación, Doctorado en Educación PUC. Ana María Yiivar.
2015- a la fecha: Miembro comité examinador Tesis para optar grado de Doctor en Psicología, Programa de Pos-graduacao em Psicologia Cognitiva, Universidad federal de Pernambuco. Diana Carolina Latorre.

MIEMBRO COMITÉ DE TESIS DE MAGÍSTER
2012: Miembro comité examinador Tesis para optar grado de Magíster en Psicología, Programa de Pos-graduacao em Psicologia Cognitiva, Universidad federal de Pernambuco. Nancy Ramírez.
2015: Miembro comité examinador Tesis para optar al grado de Magíster en Psicología Social, Universidad Alberto Hurtado. Mariadne Molina. Proceso de Construcción de la identidad de niñas inmigrantes y su inclusión escolar: Estudio de un caso cualitativo.
2014: Miembro comité examinador Tesis para optar al grado de Magíster en Psicología Social, Universidad Alberto Hurtado. Iván Grudechut. La evaluación de las relaciones entre la teoría y la práctica en la intervención social destinada a población diagnosticada como esquizofrénica.


Difusión y Transferencia


ORGANIZACIÓN DE CONGRESOS Y SEMINARIOS

2020: Organización de I Congreso de Argumentación, aprendizaje y educación. Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado. Santiago 13 y 14 de enero. 50 participantes de Chile, Argentina, Brasil y Colombia.Keynote speakers: Christine Howe & Christa Asterhan.

2016: Organización Seminario internacional Tecnologías al servicio de la argumentación en el aula de ciencias. Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado. Santiago, 9 de noviembre. 100 participantes nacionales. Keynote speakers: Christine Howe, Selma Leitao & Elizabeth Plé.

2016: Organización Seminario internacional Fomentar la argumentación para el aprendizaje escolar: ¿Qué y por qué? Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado. Santiago, 14 de noviembre. 100 participantes nacionales. Keynote speakers: Christa Asterhan.

2012-2013: Organización conferencia internacional de la International Society for Theoretical Psychology (ISTP) 2013. Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado; Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile. 3-7 de mayo 2013. 250 participantes (200 internacionales). Keynote speakers: Pablo Fernandez-Christlieb, Eugene Matusov, Ivana Markova, Nico Frijda, Elena Grigorenko.

2013: Organización Seminario internacional Interacciones sociales en el aula. Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado; Facultad de Educación y Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile. Santiago, abril. 600 participantes nacionales. Keynote speakers: Christine Howe, Neil Mercer & David Whitebread.

2009: Organización Seminario internacional Dialogicidad II: Aproximación dialógica al discurrir. Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado; Facultad de Educación y Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile. Santiago, 19-22 de enero. 200 participantes nacionales. Keynote speakers: Michael Billig, Ivana Marková.

2007: Organización Seminario internacional Dialogicidad I: Diálogo como paradigma de las Ciencias Humanas. Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado; Facultad de Educación, Facultad de Letras y Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile. Santiago, 24-25 de abril. 200 participantes nacionales. Keynote speakers: Per Linell, Michele Grossen, Ivana Marková.

PRESENTACIONES EN CONGRESOS

Larrain, A. & Haye, A. Self as an aesthetic effect. Paper presented at 18th Biennial ISTP Conference, Danish School of Education, Copenhagen, Denmark, 19th – 23th of August 2019.

Larrain, A., Singer, V., López, P., Pinochet, J., Strasser, K., Howe, C., Leitao, S., Moran, C., Sánchez, A., Silva, M., & Villavicencio, C. Teaching science through curriculum-supported argumentation: Learning through arguing and thinking. Paper presented 18th Biennial EARLI Conference, RWTH Aachen University, Aachen, Germany, 12th – 16th of August, 2019.

Larrain, A., Freire, P., Verdugo, S., Gómez, M., López, P., & Grau, V. Collaborative and individual argumentation don’t differ at prompting natural selection understanding. Paper presented 18th Biennial EARLI Conference RWTH Aachen University, Aachen, Germany, 12th – 16th of August, 2019.

Larrain, A., Freire, P., López, P., Grau, V. Counter-arguing with peers, but not hearing counter-arguments, facilitates student learning. Paper presented EARLI SIG 20&26 conference, Hebrew University of Jerusalem, Jerusalem, Israel, 9th – 12th of October 2018.

Larrain, A., Freire, P., López, P., & Grau, V. The development of a coding scheme to analyse collaborative group argumentation. Paper presented at Symposium Analysing productive classroom and professional dialogues across contexts using different tools. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Tampere University, Tampere, Finland, 29th of August – 2nd of September 2017.

Larrain, A., Freire, P., López, P., & Grau, V. argumentApp: The use of a tablet-supported software to promote and sustain classroom argumentation. Paper presented at 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Tampere University, Tampere, Finland, 29th of August – 2nd of September 2017.

Bertau, M.C., Baerveldt, C., Cresswell, J., Demuth, C., Haye, A., Karsten, A., Larraín, A. Language Psychology. Workshop developed at 17th Biennial ISTP Conference, Rikko University, Tokyo, Japan, 20th – 25th of August 2017.

Larrain, A. Towards a non-dualistic notion of students’ academic motivation: From Spinoza to Dewey. Paper presented at 17th Biennial ISTP Conference, Rikko University, Tokyo, Japan, 20th – 25th of August 2017.

Larrain, A., Grau, V., Freire, P., López, P. Habilidades de argumentación: entre la argumentación oral entre pares y el aprendizaje. Paper presentado en el Segundo Congreso Sociedad Científica de Psicología de Chile, Universidad de Magallanes, Puerto Natales, 29-31 de marzo de 2017
Larrain, A., López, P., Strasser, K., Pinochet, J., Howe, C., Leitao, S., & Plé, E. A software to promote and sustain whole-class and collaborative group argumentation. Paper presented EARLI SIG 20&26 conference, University of Ghent, Ghent, Belgium, 22th – 24th of August 2016.

Larrain, A., Freire, P., López, P., Silva, M., Salvat, I., Gastellú, V., Morán, C., Villavicencio, C., & Grau, V., The delayed effects of collaborative argumentation on learning: still looking for the missing link. Poster presented EARLI SIG 20&26 conference, University of Ghent, Ghent, Belgium, 22th – 24th of August 2016.

Larrain, A., Grau, V., Freire, P., López, P., Salvat, I., Silva, M., & Gastellú, V. El efecto del uso de lenguaje argumentativo en el trabajo entre pares: en busca del eslabón perdido. Paper presentado en el Segundo Congreso Sociedad Científica de Psicología de Chile, Universidad de la Frontera, Pucón, 16 de marzo de 2016.

Larrain, A., Grau, V., Freire, P., López, P., Silva, M., Salvat, I., Gastellú, V., Morán, C., & Villavicencio, C. Argumentation among peers and leaning: when individual cognition makes a difference. Paper presented at CEDIR Seminar, Faculty of Educaction, University of Cambridge, Cambridge, UK, July 11th 2016.

Larrain, A., Grau, V., Freire, P., López, P., Salvat, I., Silva, M., & Gastellú, V. The effect of peer group argumentation on learning: Looking for the missing link. Paper presented at Symposium Collaborative regulation and dialogue in primary classrooms: integrating analytical perspectives. 16th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Cyprus University of Technology, Limassol, Cyprus, 26th – 30th of August 2015.

Larrain, A. Comprehension as affection: Towards an understanding of dialogic teaching effectiveness. Paper presented at 16th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Cyprus University of Technology, Limassol, Cyprus, 26th – 30th of August 2015.

Larrain, A. Experience or experiences? Towards a dialogical notion of experience. Paper presented at 16th Biennial ISTP Conference, Coventry University, Coventry, UK, Jun 26th – 30th 2015.

Larrain, A. Comprehension as affection. Paper presented at 8th International Conference of Dialogical Self, The Hague, The Netherlands, August 17-22 2014.

Larrain, A., Howe, C. The effects of whole-class justificatory interactions on science learning:
The role of ‘implicit’ controversies on comprehension. Paper presented at EARLI SIG 10&21 conference, University of Padovan, Padova, Italy, 27th - 31st of August 2014.

Larrain, A. Argumentation in science learning in Chilean primary education: An efficacy study. Paper presented at 15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, TUM School of Education, Munich, Germany, 27th – 31st of August 2013.

Larrain, A. The role of aesthetic in emotions as co-affection. Paper presented at Symposium: The aesthetic dimension of experience. 15th Biennial ISTP Conference, Pontificia Universidad Católica de Chile & Universidad Alberto Hurtado, Santiago, Chile, May 3th – 7th, 2013.

Larrain, A., Haye, A. Thinking as a rhetorical movement: A dialogical account of concepts. Paper presented at Symposium: The dialogical self in the timespace of language: Movements of thinking, speaking and writing. 7th International Conference of Dialogical Self, Athens, Georgia, USA, October 25-28, 2012.

Larrain, A. So far, so close: Pseudoconcepts and the fostering of conceiving development. Paper presented at Symposium: Reworking Vygotsky’s theory of Concepts. 12th European Congress of Psychology, Istanbul, Turkey, July 4th-8th, 2011.

Haye, A. Larrain, A. A dialogical analysis of conversation. Paper presented at Symposium: Critical approaches to dialogicality: bringing together psychological and linguistic perspectives. 14th Biennial ISTP Conference, Aristotle University, Thessaloniki, Greece, June 27 – July 1, 2011.

Larrain, A. Haye, A. The role of rhetoric in a dialogic approach to thinking. Paper presented at 14th Biennial ISTP Conference, Aristotle University, Thessaloniki, Greece, June 27 – July 1, 2011.

Larrain, A. The role of rhetoric in a dialogical approach to thinking. Paper presented at CRASSH Postdoctoral Seminars, University of Cambridge, UK, November 18th 2010. http://www.crassh.cam.ac.uk/events/1463/

Larrain, A. Heterogeneity (v/s Intersubjectivity) of The Dialogical Self. Paper presented in Symposium: Alterity and Monologism in The Dialogical Self. Sixth International Conference of Dialogical Self, Athens, Greece, September 30-October 3, 2010.

Haye, A. Larrain, A. The role of the third in verbal interaction (where two are not enough). Paper presentado en Dialogisme: langue, discours, Montpellier, 8-10 septiembre 2010.

Larrain, A. Freire, P. Argumentation in Chilean science teaching. Paper presentado en camERA, 4 de mayo 2010, Faculty of Education, University of Cambridge.

Strasser, K., Larrain, A., Lissi, M.R., López de Lérida. Effects of storybook reading on vocabulary and comprehension in a sample of low-SES Chilean prescoolers. Poster presentado en NAEYC Annual Conference 2009, Washington D.C, 18-21 noviembre.

Larrain, A., Strasser, K., Lissi, M.R. Efecto de la lectura compartida en el aprendizaje de palabras nuevas y comprensión narrativa en niños preescolares. Paper presentado en seminario: Niños lectores, niños contentos. Consideraciones para políticas públicas orientadas al desarrollo integral de la infancia. Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, 8-9 de septiembre 2009.

Larrain, A. Campo discursivo. Paper presentado en seminario internacional Aproximación dialógica al discurrir. Santiago de Chile, 19-22 de enero, 2009, Universidad Alberto Hurtado.

Larrain, A. Análisis de posicionamiento. Paper presentado en seminario internacional Aproximación dialógica al discurrir. Santiago de Chile, 19-22 de enero, Universidad Alberto Hurtado.

Larrain, A. The discursive nature of inner discourse. Paper presentado en symposium: Positioning and Emotions. Fifth International Conference of Dialogical Self, Cambridge University, Cambridge U.K, 26-29 de agosto, 2008.

Haye, A., Larrain, A. What is to take a position? Paper presentado en symposium: Positioning and Emotions. Fifth International Conference of Dialogical Self, Cambridge University, Cambridge U.K, 26-29 de agosto, 2008.

Larrain, A. Haye, A. Cornejo, M., Cottet, P., Reinoso, A., Valdivia, A., García, A., Carvacho, H. Utterance and Subjectivity: Positioning analysis as a way of grasping subjectivity. Paper presentado en Symposium: Investigating subjectivity from geopolitical margins. International Conference on Critical Psychology, Cultural Studies and Social Theory, School of Social Sciences, Cardiff University, U.K, 26-29 junio, 2008.

Larrain, A. Haye, A. How is possible a monologistic psychology? Being puzzled by normal science. Paper presentado en Symposium: The “costs” of being dialogical: Assuming the theoretical consequences of the dialogicality of psychological knowledge. International Society for Theoretical Psychology (ISTP) Conference 2007.

Larrain, A. Thinking and Inner speech: Rethorical conditions for reflexivity. Paper presentado en Panel Dialogue and relationality. International Society for Theoretical Psychology (ISTP) Conference 2007, Canadá, 18-22 Junio.

Larrain, A. Haye, A. Diálogo como paradigma para las ciencias humanas. Paper presentado en Seminario Internacional Diálogo como paradigma para las ciencias humanas, Santiago, 24 y 25 de abril de 2007.

Haye, A. Larrain, A. Conceptualizando el discurso más acá de hablar y pensar. (Un ensayo en filosofía de la palabra). Paper presentado en Seminario Internacional Diálogo como paradigma para las ciencias humanas, Santiago, 24 y 25 de abril de 2007.

Medina, L., Larrain, A. Análisis de la Enunciación. Hacia una propuesta integrativa.C Paper presentado en Ponencia Discurso e Interacción verbal. Cuarto Encuentro Nacional de Estudios del Discurso: Voces para el discurso del mañana. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso y Asociación Latinoamericana de Análisis del Discurso, Valparaíso, Chile, Noviembre 2006.

Larrain, A., Moretti, A. Argumentar con uno mismo como si fueran otros: Orientaciones para un análisis dialógico del discurso. Paper presentado en Ponencia Teoría y Metodología del Discurso. Cuarto Encuentro Nacional de Estudios del Discurso: Voces para el discurso del mañana. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso y Asociación Latinoamericana de Análisis del Discurso, Valparaíso, Chile, Noviembre 2006.

Larrain, A. Arguing with ourselves and thinking our own thinking: Two sides of the same coin? Paper presentado en Panel Reflecting about reflecting, Fourth Conference of Dialogical Self 2006, Braga, Portugal.

Larrain, A. Auto argumentación: Un análisis semiótico del Auto diálogo. Ponencia presentada en VI Encuentro Internacional de Psicoterapia de la Sociedad de Neurología, Psiquiatría y Neurocirugía y el V Encuentro Chileno de Investigación en Psicoterapia de Society for Psychotherapy Research, Reñaca, 2005.

CONSULTORÍAS
2017: Consultora experta MideUC consulta empleadores Competencias Perfil UC.
2015-2016: Encargada de evaluación Proyecto ICEC, Mineduc-UAH.
2014-2015: Subdirectora proyecto EXPLORA-Conicyt, Tus Competencias en Ciencias. Diseño y validación de talleres primer ciclo básico.
2013-2018: Miembro comité de expertos examinación estudiantes Universidad Del Mar. Consejo Nacional de Educación.
2013: Evaluación externa talleres CDC, Facultad Educación, UDP.
2012: Consultora comité de expertos validación prueba pedagógica INICIA 2013.
2011: Asesoría programa de desarrollo del lenguaje. Red educacional PUMAHUE:
2009: Asesora. Estudio de revisión y sistematización de la literatura disponible sobre medición del desarrollo infantil entre 0 y 72 meses de edad, Observatorio social Universidad Alberto Hurtado, Mideplan.

GESTIÓN CIENTÍFICA Y EDITORIAL
? Directora grupo de estudio de Educación, Fondecyt (2016- 2019).
? Miembro del grupo de estudio de Educación, Fondecyt (2015 – 2019).
? International Society for Theoretical Psychology:
o President (2019-2021)
o President Elect (2017-2019)
o Member of the Executive Committee (2013-2017)
? Sociedad de Psicología Científica de Chile.
o Miembro del Directorio (2014-2015).
? Miembro paneles de evaluación Concurso de redes internacionales para investigadores jóvenes PCI-CONICYT (2017).
? Miembro panel internacional de evaluación Fondo Newton-Picarte PCI-CONICYT (2014).
? Miembro panel internacional de evaluación The National Initiative Brain & Cognition (NIHC), Netherlands Organisation for Scientific Research (2016).
? Miembro panel internacional de evaluación Israel Science Foundation (2020)
Editorial Board:
o Theory & Psychology (2018- )
o Review of General Psychology (2020- ).
o Psykhe (2018- )
? Editora asociada Psykhe (2014-2018)
? Evaluadora artículos en revistas científicas: Revista Estudios de Psicología, Theory & Psychology, The Journal for the Theory and Social Behaviour, Culture & Psychology, Science Education, Educational Review, Journal of Computer Assisted Learning, Teacher and Teaching Education, Thinking Skills and Creativity, Learning, Culture and Social Interaction, Contemporary Educational Psychology.
? Evaluadora Becas Chile; Proyectos Fondecyt; Proyectos MECESUP.

MEMBRESÍAS
International Society for Theoretical Psychology:
Sociedad de Psicología Científica de Chile.
European Association for Learning and Instruction, Member SIG 21 & 26.

GESTIÓN DE PROGRAMAS ACADÉMICOS
2018 - : Directora Doctorado en Psicología, UAH.
2014-2018: Directora de Postgrado e Investigación, Facultad de Psicología, UAH
2014-2015: Directora Magister en Psicología Social, Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado.
2013 : Directora subrogante Carrera de Psicología, Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado.
2006-2014: Jefa Área Psicología Educacional, Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado.


Premios y Distinciones

  •   BECA NACIONAL DOCTORADO

    CONSEJO NACIONAL DE CIENCIA Y TECNOLOGIA

    Chile, 2003

    BECA PARA REALIZAR ESTUDIOS DOCTORALES EN CHILE CONICYT

  •   BECA CHILE POSTDOCTORADO

    CONSEJO NACIONAL DE CIENCIA Y TECNOLOGIA

    Chile, 2010

    BECA PARA REALIZAR POSTDOCTORADO EN EL EXTRANJERO BECAS CHILE


 

Article (53)

A holistic theorization of the developmental potential of peer dialogue: revisiting Vygotsky
Alternative Conceptions About Climate Change in a Group of Teachers in Chile: Are Science Teachers More Knowledgeable Than Non-Science Teachers?
Creating on the Brink of the Abyss: Toward an Understanding of Subjective Experience in Artistic Work
Design-based development of educative curriculum material for deliberative human rights education
Rethinking the dialogical dimension of narrative productions beyond co-construction: unveiling the role of disagreement, contradictions, and dispute
Toward a Dialogical Conception of the Role of Objects in Social Life: The Case of Teacher Learning at School
Description of Chile primary science teachers' pedagogical content knowledge of argumentation
El pensamiento docente como práctica pedagógica: Un estudio en docentes de educación básica a propósito del uso pedagógico de la argumentación en ciencias
Productive failure and learning through argumentation: Building a bridge between two research traditions to understand the process of peer learning
Chilean students' ideas on the evolution of living beings: what do they think at the end of primary education?
Creencias docentes acerca de la enseñanza de la argumentación en el ciclo básico de formación
Deliberative Teaching as an Emergent Field: The Challenge of Articulating Diverse Research Agendas to Promote Educational Experiences for Citizenship
Diseño de un programa de formación docente para el desarrollo de conocimiento pedagógico de contenido de la argumentación
The transformation of pedagogical practices into dialogic teaching: towards a dialogic notion of teacher learning
Argumentation skills mediate the effect of peer argumentation on content knowledge in middle-school students
Comprensión y producción de argumentación escrita en estudiantes de educación primaria.
Experiences in teachers’ professional development for a pedagogical use of argumentation based on the use of digital curricular materials
Las pautas sí importan. Efecto del uso de pautas sobre la calidad de la escritura argumentativa en la universidad
The development of a coding scheme to analyse argumentative utterances during group-work
The dialogical and political nature of emotions: A reading of Vygotsky's The Psychology of Art
Argumentation skills of middle-school students in chilean public education and its relation to socio-educative variables [Habilidades de argumentación de estudiantes de educación básica subvencionada en chile y su relación con variables socio-educativas]
Counter-Arguing During Curriculum-Supported Peer Interaction Facilitates Middle-School Students' Science Content Knowledge
Manifiesto por la Psicología en Chile: A propósito de la revuelta del 18 de Octubre 2019
Self as an Aesthetic Effect
The intertwined effect of collaborative argumentation and whole-class talk on the process of scientific concept learning: A case tor study
Campo e enunciado: problema da articulação do discurso
Critical thinking programs in ibero-americans teacher's formation [Programas de pensamiento crítico en la formación de docentes iberoamericanos]
More is not necessarily better: curriculum materials support the impact of classroom argumentative dialogue in science teaching on content knowledge
The Effect of Peer-Group Argumentative Dialogue on Delayed Gains in Scientific Content Knowledge
Argumentation and concept development: the role of imagination
Curriculum materials support teachers in the promotion of argumentation in science teaching: A case study
Group-work discussions and content knowledge gains: Argumentative inner speech as the missing link?
¿La universidad en chile promueve las habilidades de argumentación escrita? Un estudio exploratorio comparativo de estudiantes de educación universitaria y educación técnica.
A dialogical conception of concepts
Argumentation in whole-class teaching and science learning
Habilidades de argumentación escrita: Una propuesta de medición para estudiantes de segundo ciclo básico.
Science Teaching and Argumentation: One-sided versus dialectical argumentation in Chilean middle-school science lessons
Counter-argumentation in primary school: What students can learn
Effects of Storybook Reading Style on Comprehension: The Role of Word Elaboration and Coherence Questions
Vocabulary depth and breadth: Their role in preschoolers' story comprehension
El uso de discurso argumentativo en la enseñanza de ciencias: Un estudio exploratorio
Evaluation of the educational environment in medical specialty programs
Shared storybook reading and vocabulary learning in preschoolers: An effectiveness study
The discursive nature of inner speech
The Role of Rhetoric in a Dialogical Approach to Thinking
Análisis Dialógico de Habla Privada Argumentativa
Discurso y Pensamiento en el Aula Matemática Chilena
The ideological and the dialogical.
La Comprensión Narrativa en Edad Preescolar: Un Instrumento para su Medición
La formación en Psicología desde una perspectiva de competencias. Una contribución para el mejoramiento de la formación universitaria en Chile.
El rol de la argumentación en la alfabetización científica
Conceptualizando el discurso más acá de hablar y pensar. (Un ensayo en filosofía de la palabra)
Análisis de enunciación: Distinciones operativas para un análisis dialógico del discurso.

EditorialMaterial (2)

Discursively constituted experience, or experience as reply: A rejoinder
Discursive analysis of experience: Alterity, positioning, and tension

Proyecto (22)

Inhibitors and facilitators of learning from argumentation: further explorations into the role of dispute and deliberation.
Deliberación y enseñanza de las ciencias para la ciudadanía: evaluación de efecto y comprensión de condiciones de la enseñanza del cambio climático a través de la argumentación deliberativa para una ciudadanía sostenible
El uso de materiales curriculares facilitados por argumentapp para promover el uso pedagógico de la argumentación en la enseñanza de ciencias: levantamiento de un modelo de instalación en las escuelas
¿Cómo desarrollar el conocimiento pedagógico del contenido de profesores de biología para la alfabetización científica de sus estudiantes?: El rol de la naturaleza de la ciencia y la argumentación.
The differential impact of two teacher-training programs on teachers' epistemic knowledge, argumentation skills and pedagogical use of argumentation in science teaching.
Democratic Citizens and Information Technology: An Ameliorative Epistemological Project
Evaluación de la eficacia del uso de tecnología de la información en el aula de primer ciclo básico, para la promoción de la argumentación oral y el aprendizaje en ciencias.
Un mapeo de las prácticas argumentativas en la Universidad Alberto Hurtado. El caso de Derecho y Filosofía
La argumentación entre pares y el desarrollo del conocimiento científico=> evidencia causal acerca del efecto y factores mediadores.
Evaluación de la eficacia del uso de tecnología de la información en el aula de primer ciclo básico, para la promoción de la argumentación oral y el aprendizaje en ciencias.
Argumentación para la enseñanza de ciencias=> un estudio acerca de los procesos que median la influencia de la argumentación en aula en el aprendizaje de ciencias.
Evidence-based programs to support the development of dialogue and self-regulation in early years=> Building the foundation for comparative research.
Desarrollo de la argumentación en la formación universitaria en Chile.
El efecto del uso de la argumentación en el aula en el aprendizaje en ciencias, alfabetización científica y desarrollo de la argumentación.
El uso de la argumentación en la enseñanza de ciencias en segundo ciclo de educación básica municipal Chilena.
Studies on Basic Concepts in Psychological Theorizing=> Memory, Thinking, Emotion.
El rol de la argumentación en la enseñanza de ciencias.
Estudio de las interacciones persona- tratamiento en los efectos de la lectura ompartida en pre-escolares.
Indagación acerca de aquellas competencias que deben ser promovidas a lo largo de la formación universitaria de Psicólogos para una propuesta de articulación y secuenciación de éstas a lo largo del proceso formativo ofrecido por la Escuela de Psicología de la Universidad Alberto Hurtado.
Condiciones retóricas y semióticas de la auto-argumentación reflexiva.
“Tus competencias en Ciencias” Primer Ciclo Educación Básica
British Academy International Mobility and Partnertship: Evidence-based programs to support the development of dialogue and self-regulation in early years: Building the foundation for comparative research.
57
Antonia Larrain

PROFESORA TITULAR

PSICOLOGIA EDUCACIONAL

FACULTAD DE PSICOLOGIA UNIVERSIDAD ALBERTO HURTADO

SANTIAGO, Chile

6
Paulina Freire

Docente

Psicología

Universidad Alberto Hurtado

Santiago, Chile

6
Andres Haye

Associate Professor

Psychology

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

5
Katherine Strasser

Profesora

Escuela de Psicología

Pontificia Uniersidad Católica de Chile

Santiago, Chile

3
valeska grau

sub-directora de pre-gradi

pontificia universidad catolica de chile

santiago, Chile

2
Patricia López

Directora

Educación

Universidad Alberto Hurtado

Santiago, Chile

2
María Lissi

Profesora titular

Psicología

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

2
Christine Howe

Professor

Cambridge University

Cambridge, Reino Unido

1
Arnoldo Riquelme

Director UDA Ciencias de la Salud (Carreras de Nutrición y dietética, Fonoaudiología y Kinesiología)

Gastroenterología

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Alberto Sarfatis

Profesor Clínico Asistente

Medicina Interna

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
carlos ossa

Académico

Ciencias de la Educación

UNIVERSIDAD DEL BÌO-BÌO

Chillán, Chile

1
DAVID HERRERA

Profesor por hora

Educación

Universidad de Santiago de Chile

Santiago, Chile

1
Alejandro Díaz

Professor

PSYCHOLOGY

University of Concepcion

CONCEPCION, Chile

1
Alejandra Caqueo

Profesor Titular

Instituto de Alta Investigación

Universidad de Tarapacá

Arica, Chile

1
Alba Zambrano

Asistente A

Psicología

UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

Temuco, Chile

1
Gonzalo Salas

Profesor Adjunto

Psicología

Universidad Católica del Maule

Talca, Chile

1
MARIA DEL RIO

Profesora Titular

Facultad de Educacion

UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

SANTIAGO, Chile

1
Arnoldo Riquelme

Profesor titular

Gastroenterología

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE, DEPARTAMENTO DE GASTROENTEROLOGÍA

Santiago, Chile

1
Oslando Padilla

Estadístico

Salud Pública

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Margarita Pizarro

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
MARIBEL CALDERON

Postdoctorado Fondef

Facultad de Psicología

Universidad Alberto Hurtado

Santiago, Chile

1
VICENTE SISTO

Full Professor

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALPARAÍSO. ESCUELA DE PSICOLOGÍA

VINA DEL MAR, Chile

1
David Preiss

Director

Psychology

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

Santiago, Chile

1
Roberto Polanco

Director

Editorial

Cuadernos de neuropsicologia

Rancagua, Chile