Img_2804.jpeg_thumb90

Cristian Gonzalo Merino Rubilar

Profesor Adjunto

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Placilla, Chile

Líneas de Investigación


Design and evaluation of Teaching-Learning Sequences to promote scientific acompetence use of scientific evidence in modeling processes and inquiry in the science classroom (strategies and difficulties of conceptualization)

Educación

  •  Profesor de Química y Ciencias Naturales, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO. Chile, 2004
  •  Doctor en Didáctica de las Ciencias Experimentales, UNIVERSITAT AUTONOMA DE BARCELONA. España, 2009

Experiencia Académica

  •   Aggregate professor Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO

    Science

    Valparaíso, Chile

    2004 - 2004

  •   Instructor professor Other

    UNIVERSIDAD AUTONOMA DE BARCELONA

    Education

    Barcelona, España

    2007 - 2009

  •   Associate professor Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO

    Science

    Valparaíso, Chile

    2010 - 2014

  •   Assistant professor Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO

    Science

    Valparaíso, Chile

    2015 - 2018

  •   Lecture Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO

    Science

    Valparaíso, Chile

    2018 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Head of Programme Preservice Chemistry Teacher Full Time

    Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

    Valparaíso, Chile

    2015 - 2019

  •   Assistant director Part Time

    MECESUP 0711

    Valparaíso, Chile

    2011 - 2013

  •   FONDECYT Proyect Evaluator Other

    CONICYT

    Chile

    2014 - A la fecha

  •   Designer of pedagogical resources for chemistry education Other

    MINISTERY OF EDUCATION

    Chile

    2016 - A la fecha

  •   Curriculum adviser chemistry Other

    National Education Council

    Chile

    2014 - 2014

  •   Advisory teacher qualification tests (INICIA) Other

    Ministery of Education/ Universidad de Chile

    Chile

    2012 - 2012

  •   Advisory standards for teacher training in chemistry Other

    Ministery of Education

    Chile

    2012 - 2012

Formación de Capital Humano


Number of Undergraduate Thesis Directed: 30
Number of Masters Thesis Directed: 24


Difusión y Transferencia


Director EXPLORA-CONICYT Project ED18D053 didacticiencia.cl
Adviser FONDEF-VIU Project 130028. Juegos Didácticos para aprender ciencias


Premios y Distinciones

  •   President of the Republic Scholarship for Postgraduate Studies Abroad

    MINISTERIO DE PLANIFICACION Y COOPERACION

    Chile, 2004

    Beca Presidente de la República para Estudios de Postgrado en el Extranjero

  •   Scholarship (Beca de Estudios de Apoyo)

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO

    Chile, 2004

    Beca complementaria de apoyo al estudio, consistente en 1000 dólares anuales, otorgada por tres años (2004- 2006)

  •   Graduate Studies Scholarship. Professional Research

    UNIVERSIDAD AUTONOMA DE BARCELONA

    España, 2007

    Beca Personal Investigador. Vicerrector de Investigación . Universidad Autónoma de Barcelona. (2007- 2009)

  •   Student Exchange Program

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO

    Chile, 2003

    Distinction undergraduate thesis abroad


 

Article (30)

A context-based sequence proposal for the promotion of scientific argumentation in learning chemical reactions with high school technical professional students
Augmented reality-based learning for the comprehension of cardiac physiology in undergraduate biomedical students
Assessing Science Teaching Explanations in Initial Teacher Education: How Is This Teaching Practice Transferred Across Different Chemistry Topics?
El contexto en la enseñanza de la química: Análisis de secuencias de enseñanza y aprendizaje diseñadas por profesores de ciencias en formación inicial
El contexto en la enseñanza de la química=> Análisis de secuencias de enseñanza y aprendizaje diseñadas por profesores de ciencias en formación inicial
Incorporación de realidad aumentada en el desarrollo de la visualización. Un estudio con estudiantes de secundaria en torno al modelo atómico
A new multimedia application for teaching and learning chemical equilibrium
Efecto (¿o no?) de la inclusión de naturaleza de la ciencia en una secuencia para el aprendizaje y la aceptación de la teoría de la evolución
Efecto (¿o no?) de la inclusión de naturaleza de la ciencia en una secuencia para el aprendizaje y la aceptación de la teoría de la evolución.
An ontological and epistemological analysis of the presentation of the first law of thermodynamics in school and university textbooks
An ontological and epistemological analysis of the presentation of the first law of thermodynamics in school and university textbooks
Realist ontology and natural processes: a semantic tool to analyze the presentation of the osmosis concept in science texts
Augmented reality to design teaching-learning sequences in chemistry [Realidad aumentada para el diseño de secuencias de enseñanza-aprendizaje en química]
Learning Human Anatomy Using Three-Dimensional Models Made from Real-Scale Bone Pieces: Experience with the Knee Joint among Pre-Service Biology Teachers
Learning Human Anatomy Using Three-Dimensional Models Made from Real-Scale Bone Pieces=> Experience with the Knee Joint among Pre-Service Biology Teachers
Natural laws and ontological reflections: the textual and didactic implications of the presentation of Boyle's law in general chemistry
Competence in early science childhood education: Is our kitchen a chemistry lab? [Tus competencias en ciencias en educación parvularia: ¿Nuestra cocina es un laboratorio de química?]
Development of scientific expertise in early childhood: Explora Conicyt in Chile
Evaluación de la Percepción del Proceso de Enseñanza y Aprendizaje de un Curso de Morfología Humana por parte de Estudiantes de un Programa para Talentos Académicos
Evaluation of the teaching and learning process in a human morphology course by students from an academic talents program
Evaluation of the Teaching and Learning Process in a Human Morphology Course by Students from an Academic Talents Program
Evaluation of the teaching and learning process in a human morphology course by students from an academic talents program [Evaluación de la percepción del proceso de enseñanza y aprendizaje de un curso de morfología humana por parte de estudiantes de un programa para talentos académicos]
What do chemistry teachers think about school scientific problem solving and scientific thinking competences? [¿Qué piensan los profesores de química en ejercicio acerca de la resolución de problemas científicos escolares y sobre las competencias de pensamiento científico?]
¿Qué piensan los profesores de química en ejercicio acerca de la resolución de problemas científicos escolares y sobre las competencias de pensamiento científico?
¿Qué piensan los profesores de química en ejercicio acerca de la resolución de problemas científicos escolares y sobre las competencias de pensamiento científico?
Cooperative learning in "Solutions" contents understanding. A pilot study [El aprendizaje cooperativo en la comprensión del contenido "disoluciones". Un estudio piloto]
The urgent need for figures of merit in order to evaluate the performance of teaching and learning methodologies: constructive criticism from a scientific metrological discipline
Discourse analysis of practicing chemistry teachers and its contribution to the assessment of scientific thinking competences. A case study in Chile [Análisis del discurso del profesorado de química en ejercicio y su contribución a la evaluación de competencias de pensamiento científico. Un estudio de caso en Chile]
Discourse analysis of practicing chemistry teachers and its contribution to the assessment of scientific thinking competences. A case study in Chile Análisis del discurso del profesorado de química en ejercicio y su contribución a la evaluación de competencias de pensamiento científico. Un estudio de caso en Chile
How young children model chemical change

BookSection (4)

Written Reconstruction of School Scientific Experiments: The Use of Narratives in Secondary Chemistry Education
Todos pueden investigar. Aprendiendo a desarrollar proyectos con estudiantes de educación secundaria
Una propuesta didáctica para la enseñanza de las reacciones químicas en segundo ciclo básico
Una propuesta para la enseñanza y aprendizaje de las interacciones entre el agua y los metales

BookWhole (7)

Orientaciones para el desarrollo de una docencia universitaria inclusiva, diversa y afectiva
Avances en didáctica de la química: modelos y lenguajes
Manual de problemas resueltos en química: Estequiometría, disoluciones y gases.
Orientaciones específicas para la incorporación de tecnología en procesos de formación de profesores de ciencias naturales, lenguaje y comunicación, y matemáticas en contextos de diversidad para el diseño de secuencias de enseñanza aprendizaje
Referentes curriculares con incorporación de tecnologías para la formación del profesorado de ciencias naturales en y para la diversidad
Unidades Didácticas en Biología. Su contribución a la promoción de competencias de pensamiento científico
Unidades Didácticas en Química. Su contribución a la promoción de competencias de pensamiento científico

ConferencePaper (6)

Characterization of the beliefs of preschool teachers about sciences
Designing problems to learn chemistry: A Toulminian approach
Fostering Competencies in Chemistry by Redesigning the Periodic Table
Gowin's V as an instrument for systematization of chemical knowledge
The local territory as a resource for learning science: A proposal for the design of teaching-learning sequences in science education
Argumentation, an essential component of the modeling process in chemistry: An approach

ConferenceProceedingWhole (1)

Six Key Questions to Innovate in the Classroom from a Anthropological Perspective for the Learning of Science and Language on Science from the Earliest Ages

Proyecto (30)

Design, validation and evaluation of teaching-learning sequences with augmented reality to promote visualization in university teaching under the STEM approach
DISEÑO, VALIDACIÓN Y EVALUACIÓN DE SECUENCIAS DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE CON REALIDAD AUMENTADA PARA PROMOVER VISUALIZACIÓN EN DOCENCIA UNIVERSITARIA BAJO ENFOQUE STEM
ACACIA: Centers cooperation to promote, strengthen and transfer of good practices that support, cultivate, Adapt, Communicate, Innovate and are home to the University Community
ACACIA=> Centros de cooperación para el fomento, fortalecimiento y transferencia de buenas prácticas que Apoyan, Cultivan, Adaptan, Comunican, Innovan y Acogen a la Comunidad Universitaria
CARACTERIZACIÓN DEL DESARROLLO PROFESIONAL DE PROFESORES DE CIENCIAS EN LA APROPIACIÓN DE UN MODELO DIDÁCTICO CON ELEMENTOS DE INDAGACIÓN PARA PROMOVER EL DESARROLLO DE LAS COMPETENCIAS CIENTÍFICAS EN LOS ESTUDIANTES CHILENOS
Characterization of the activities of teaching and learning in science class for the development of scientific competence of Chilean students
Design, validation and evaluation of teaching sequences to promote science learning capacity through augmented reality metavisual
DISEÑO, VALIDACIÓN Y EVALUACIÓN DE SECUENCIAS DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE EN CIENCIAS PARA PROMOVER CAPACIDAD METAVISUAL MEDIANTE REALIDAD AUMENTADA
Fortalecimiento I+D de ambientes de aprendizajes en ciencias con inclusión tecnológica
IDENTIFICACIÓN Y CARACTERIZACIÓN DE COMPETENCIAS DE PENSAMIENTO CIENTÍFICO (CPC) DE EDUCADORAS DE PÁRVULOS EN FORMACIÓN INICIAL DOCENTE=> UNA CONTRIBUCIÓN FUNDAMENTAL PARA LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA EN LAS PRIMERAS EDADES.
Identification and characterization of scientific thinking competence (CPC) of pre-school teaching in initial teacher training: A key contribution to science education at early ages.
Didacticiencia
Juegos didácticos para aprender ciencias
Expansion and deepening of science education program based on inquiry (IBSE) as a tool for social cohesion.
Expansión y profundización del programa de educación en ciencias basada en la indagación (ECBI) como instrumento para la cohesión social.
IDENTIFICACION, CARACTERIZACION Y EVALUACION DE COMPETENCIAS DE PENSAMIENTO CIENTIFICO EN PROFESORES DE CIENCIA EN FORMACION A TRAVES DEL ENFRENTAMIENTO A LA SOLUCION DE PROBLEMAS. SU APORTE AL DESARROLLO Y CALIDAD DE LA PROFESIONALIDAD DOC
Identification, characterization and evaluation of scientific thinking skills of science teachers in training through confrontation to solve problems. His contribution to the development and quality of teacher professionalism
Red ALTER-NATIVA "Referentes with technological incorporation curriculum for schools of education in the areas of language, mathematics and science, to serve populations in diverse contexts
Referentes curriculares con incorporación tecnológica para facultades de educación en las áreas de lenguaje, matemáticas y ciencias, para atender poblaciones en contextos de diversidad.
Beliefs about science, teaching and learning in pre-school teachers and their influence on program implementation YOUR SKILLS IN SCIENCE (TCC) '
CREENCIAS SOBRE CIENCIA, SU ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE EN EDUCADORES DE PARVULOS Y SU INFLUENCIA EN LA IMPLEMENTACION DEL PROGRAMA TUS COMPETENCIAS EN CIENCIAS (TCC).
Development, characterization and validation of a model of competency assessment of scientific thought in studying secondary education based on the confrontation to problem solving to promote learning
Desarrollo, caracterización y validación de un modelo de evaluación de competencias de pensamiento científico en estudiando de enseñanza media basado en el enfrentamiento a la resolución de problemas para promover aprendizajes
Diseño de currículos de Pedagogía en Matemáticas y Ciencias, sobre la base de competencias, y con énfasis en la disciplina, su didáctica y la práctica docente
Fortalecimiento de la calidad de la formación de pregrado a través de la profesionalización de la docencia universitaria
Capacitación Virtual para profesores pertenecientes al área técnico-profesional, CAMPUS VIRTUAL. PUCV. Apoyo en el diseño y puesta a punto de guías y materiales docentes para la actualización y formación continua de profesores TP
ESTUDIO DE UNA ESTRATEGIA ACTIVA PARA LA ENSENANZA DE LA QUIMICA, EN LA EDUCACION MEDIA, EN EL CONTEXTO DE LA REFORMA EDUCACIONAL.
Estudio de una Estrategia Activa para la Enseñanza de la Química, en la Educación Media, en el contexto de la Reforma Educacional
Un modelo de desarrollo profesional docente entre pares para fortalecer la calidad de la enseñanza de las ciencias naturales en kinder y enseñanza básica (MECIBA).
Strengthening R & D in science learning environments with technological inclusion
50
Cristian Merino

Profesor Adjunto

Instituto de Química

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Placilla, Chile

4
Waldo Quiroz

Profesor Adjunto

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Valparaíso, Chile

2
Roxana Jara

Profesora Auxiliar

Instituto de Química

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALPARAÍSO

Valparaíso, Chile

2
Ainoa Marzabal

Academic

Didáctica

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago de Chile, Chile

1
Carol Joglar

Académica

Biologia

UNIVERSIDAD DE SANTIAGO DE CHILE

Santiago, Chile

1
Ricardo Henriquez

Jefe de Carrera; Docente asistente

Kinesiología

Universidad Santo Tomas

Viña del Mar, Chile

1
Andoni Arenas

Profesor Adjunto

Instituto de Geografía

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Valparaíso, Chile

1
Sonia Pino

Directora de Proyectos Tecnológicos

Centro Costadigital

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Viña del Mar, Chile

1
luigi cuellar

Académico

Didáctica

UNIVERSIDAD CATÓLICA DE LA SANTÍSIMA CONCEPCIÓN

Concepción, Chile

1
Alberto Labarrere

Profesor/Directos Magíster en Psicología educacional

Facultad Ciencias Sociales y Comunicaciones

UNIVERSIDAD SANTO TOMÁS

Santiago, Chile

1
Jose Garrido

Associated Professor

Pedagogy

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALPARAÍSO

Viña del Mar, Chile

1
Manuel Bravo

Pontificia Universidad Catolica de Valparaiso

Valparaiso, Chile

1
Germán Ahumada

Docente; Jefe de Docencia

Facultad de Ciencias

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALPARAÍSO

Valparaíso, Chile

1
PATRICIO LEYTON

Profesor Asociado

INSTITUTO DE QUÍMICA

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALPARAÍSO

Valparaíso, Chile

1
Patricia Moreira

Académico

Educación

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Manuel Bravo

Profesor Titular

Instituto de quimica

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALPARAÍSO, FACULTAD DE CIENCIAS, INSTITUTO DE QUÍMICA

Valparaiso, Chile